Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

munnsår hele året

Mrpusten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får som regel munnsår hver gang jeg spiser nugatti.

Tror du dette kan være årsaken til deg også?

Det finnes salver på appoteket du kan smøre på, selv om jeg personlig ikke synes det hjalp stort.

Men god munnhygiene er viktig for å holde munnsår unna.

Lenke til kommentar

Er det såkalt "hvitsår" eller "munnsopp" du har kansje? Inni eller utenpå munnen?

Kjøp corsodyl på apoteket, smaker litt beskt og sterk, men hjelper som lite annet. Du kan også kjøpe pyrisept og ha det på q-tips eller bomullsdotter og legge/stryke dette på såret.

Jeg har samme problem som Steina, det kommer somregel når jeg spiser nugatti.

Lenke til kommentar

hmm...jeg vet jammen ikke hva det kan være jeg....spiser ikke så ofte nugatti....men d som skjer er at det blir en slags blemme på som senere blir til en rur....kanskje det kan være herpes? trur det er det der er...men d er visst ingenting som hjelper.... :hmm:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har hatt disse såkalte munnsårene hele livet, de svir og det er ikke deilig. Jeg har blitt annbefalt mye, salver, skyllemidler og plaster. Det som funket best for meg var skyllemidler. "Corsodyl" dreper sårene! Men man må ikke bruke den for mye da kan man få gule tenner!

Sårene er ikke bedre når jeg har regulering i tilleg, noe man bare må leve med!

Lenke til kommentar
vectavir krem? er det det samme som zovirax...jeg fikk prøve det også, d hjelper jo kanskje litt, men det er så irriterede å gå rundt med en stor hoven blemme på leppa.... er så lei av å ha d at jeg vet ikke va jeg gjør....  :hmm:  :p

7489106[/snapback]

Derfor fungerer ofte plaster bedre. men vist du tar på kremen tidlig nok skal det ikke bli noen blemme.

Lenke til kommentar
Jeg hadde mye munnsår før. Jeg fant ut at munnen reagerte på såpe, som er en vanlig ingrediens i tannkrem. Jeg bytta til Zendium, som er den eneste uten dette i, og har nesten ikke munnsår lengre :)

7493154[/snapback]

Men har du herpes eller var det bare en allergisk reaskjon?

Lenke til kommentar
Jeg hadde mye munnsår før. Jeg fant ut at munnen reagerte på såpe, som er en vanlig ingrediens i tannkrem. Jeg bytta til Zendium, som er den eneste uten dette i, og har nesten ikke munnsår lengre :)

7493154[/snapback]

Vet ikke om dere mener munnsår som hvite "prikker" inni kjeften (som gjør innieselræva vondt hvis dere kommer borti de med f.eks. tenna), men jeg hadde det en stund, spurte legen om råd, han ba meg bytte til Zendium og etter det har det forekommet veldig veldig sjeldent.. Nettopp pga. det mushi sier.. Det er en ingrediens som kan skape slike reaksjoner mens Zendium ikke har den. Zendium er favorittannkremen min :love:

Lenke til kommentar

7493154[/snapback]

Vet ikke om dere mener munnsår som hvite "prikker" inni kjeften (som gjør innieselræva vondt hvis dere kommer borti de med f.eks. tenna), men jeg hadde det en stund, spurte legen om råd, han ba meg bytte til Zendium og etter det har det forekommet veldig veldig sjeldent.. Nettopp pga. det mushi sier.. Det er en ingrediens som kan skape slike reaksjoner mens Zendium ikke har den. Zendium er favorittannkremen min :love:

7493386[/snapback]

Med munsår menes nok stort sett herpes, som er blemmer på leppen som utvikler seg til sår når de tørker.

Edit:

En ting med herpes er at det hjelper å holde seg i form og spise riktig slik at man til en ver tid har ett godt imunforsvar. En annen ting er å bruke lipsyl eller lignende og solstift når man er på fjellet. Utbrud er som regel en reaksjon på iritert leppe og lavt imunforsvar.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
vil såret du får bli til en blemme? tenk om det er herpes da? kommer herpes av det da eller?

7496082[/snapback]

Herpes er et virus som mesteparten av den norske befolkning har i kroppen. Men bare en viss prosent av disse får utbrud. Man får ikke utbrudd bare av å bite seg i leppen. men kommer det baktierier eller andre ting i såret som gjør huden iritert kand det komme ett utbrudd. Du er også nøtt til å ha aktivt herpes for at dette skal skje.

Lenke til kommentar
vil såret du får bli til en blemme? tenk om det er herpes da? kommer herpes av det da eller?

7496082[/snapback]

Herpes er et virus som mesteparten av den norske befolkning har i kroppen. Men bare en viss prosent av disse får utbrud. Man får ikke utbrudd bare av å bite seg i leppen. men kommer det baktierier eller andre ting i såret som gjør huden iritert kand det komme ett utbrudd. Du er også nøtt til å ha aktivt herpes for at dette skal skje.

7496531[/snapback]

aktiv herpes sier du? hmm...jeg får det bare sånn plutselig... men jeg har hørt at mye søvn er viktig for imunforsvaret og herpes har kanskje med imunforsvaret å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...