Bluum Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hei. Det blir ny PC i forbinnelse med jula. Får 10 000kr til dispossisjon, det jeg overstiger med må jeg bruke selv. Satser på en Gamer-PC med DX10 og Core2Duo, akkurat som alle andre. Maskinen blir brukt av hele familien, men det blir gaming uansett. Noen komponenter er jeg rimelig sikre på som f.eks CPU, GPU, HDD og RAM. Jeg har allerede denne Samsung DVD-Brenner, så noen optisk stasjon trenger jeg ikke. Varer som kan fåes hos PSData er å foretrekke iom. at jeg bor i Arendal og kan reise opp og bare betale 25kr i ekspedisjonsgebyr for å hente tinga selv. Det er i tillegg kortere vei til PS enn til posthuset. Ønsker seriøse og begrunnede erfaringer og tips angående alle komponentene, men jeg har noen kriterier selv også, de tar jeg kort og greit. Kabinett: God luftflyt, robbust, så lett som mulig, USB\Audio lett tilgjengelig, romslig nok til å huse et 8800-kort. Pris: 1000kr, helst mindre Før jeg bestemte meg for å kjøpe et 8800-kort så jeg på Thermaltake Swing Det koster ca 550kr hos PSdata. Nå er jeg litt mer i tvil om det kabinettet står i stil med resten av PCen. Har kikk litt på Lian-Li kabinetter, men synes de er litt for dyre. Strømforsyning: Stabil, godt kjølt, modulære kabler Pris: ca1000kr Har her sett på Chieftec 560W og 620W, begge til 995 hos PSData. Er åpen for andre forslag, men vil helst ha fra PS. Det er viktig at strømforsyninge er stabil nok til at den ikke stopper overklokking av prosessor og skjermkort. Hovedkort: God og stille kjøleløsning, god ytelse, gode overklokkingsegenskaper, grei layout. PRIS: 1-2000kr Har kikka litt på MSI P965 PLATINUM og 975X PLATINUM PE. De har en prisforskjell på litt over 500kr, noe som er merkbart i lommeboka. Skal klokke prosessoren etterhvert, men det holder med enkle instillinger. Sålenge jeg klarer 3GHz tror jeg at jeg fornøyd. Begge kortene gjorde det bra på testene hos Toms Hardware og min erfaring med MSI er god. Har ikke behov for Crossfire eller SLI, satser heller på å bytte ut skjermkortet med et bedre ett enn å kjøpe et til. Når 8800-kortet først er for dårlig er det sikkert ikke i salg lengre en gang. Hva synes dere om den tanken? Hovedkort er det jeg trenger MEST hjelp med for øyeblikket. Prosessor: Her står det egentlig på hvor mye jeg vil betale. Min favoritt er E6600, da får jeg 4MB cache, noe som kan lønne seg ved tunge opperasjoner. Kjøper jeg E6400 klokker jeg kanskje like langt, og det er litt å spare på det. Er egentlig bare en bagatell, her har jeg tross alt bare to reelle valg. Minne\RAM: Har sett meg ut dette par med GeIL Ultra RAM på 2GB, 800MHz og timings 4-4-4-12. Her er det igrunn ingenting å diskutere, så sant det ikke er mange dårlige opplevelser med det paret. Kunne spart nesten 150kr på å gå opp til 5-5-5-15, men jeg føler det er greit med lave timings. Skjermkort: Her er det også ganske lett valg. Enten 8800GTS, eller 8800GTX. Valget avhenger litt av hvor mye resten av PCen kommer til å koste meg. Blir de andre komponentene dyre har jeg ikke råd til GTX. Kom gjerne med inspill på akkurat dette. Blir sannsynligvis et ASUS-kort uansett, hvis de ikke bestemmer seg for å sette ned MSI-korta innen jeg bestiller. Harddisk: Må ha minst 250GB. Alternaltivene jeg ser for meg er Hitachi DeskStar T7K250 250GB - Hitachi DeskStar T7K500 320GB - Samsung SpinPoint P120 SP2504C 250GB og Samsung SpinPoint T166 HD321KJ 320GB Hadde vært kjekt med 320GB og prisforskjellen er ikke så allverdens stor, verken i pengesum eller kr\GB. I tillegg har de store diskene 16MB buffer, noe som burde gi litt bedre ytelse? Lydkort: Her er det snakk om et Creative-lydkort. Må nesten ha det når jeg har investert 1300kr i et orntlig AKG-headsett med 600Ohm. I tillegg er jeg opptatt av å ha god lyd. Valget står egentlig mellom X-Fi ExtremeMusic og X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional Series Tror eneste forskjellen er at Fatal1ty-kortet har X-RAM. ExtremeMusic er litt billigere, men de har det ikke på PS akkurat nå. Kan godt få litt hjelp til å bestemme meg her også. Kjøling: Har tenkt litt på vannkjøling, men jeg vet ikke helt om det er nødvendig...Dessuten er jeg på LAN en gang iblandt, og da tenker jeg at det kan være litt risikofyllt å ha vannkjøing. Tenker på at ting skal løsne eller lekke osv. Vet at vifter kan bli for tunge og brekke av ting, men likevel ser jeg større fare for at det går noe galt med vannkjøling. Kan være det bare er min overtro. Blir det luftkjøling trenger jeg ingen hjelp, men hvis det viser seg å væer mest fornyftig med vannkjøling trenger jeg MASSE hjelp med valg av utstyr. Jeg skal bygge maskinen selv og sparer dermed littegrann på det. Hadde vært fint med hjelp til dette. Har hjulpet en del andre på forumet her, men når det er til deg selv blir ting plutselig mye vanskeligere La litt insats i å gjøre det lettere for dere å hjelpe meg, men beklager hvis det ble litt langt Takk for alle svar! Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Virker som om du stort sett har bestemt deg da Problemet med PS-Data for tiden, er at de har så lite på lager. Selv har jeg handlet en god del der selv. men det kan kanskje lønne seg å fordele bestillingen mellom f.eks Netshop og PS-Data, etter hvem som er rimligst, har ting på lager. Skjermkort: Når det gjelder 8800GTS, så er de på ukens tilbud hos Netshop.no, til 3.750,- Tror ikke PS-Data har hatt 8800 inne enda? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=41848 Hovedkort: Det mest brukte er Asus P5B, men MSI kortet så ikke så verst ut heller. Hvis du ikke har brukt for ekstra dilldall, så gå for de enkle modellene av Asus eller MSI. De rundt 1.100,- Strømforsyning: 560W forsyningen er jo modulær, det kan være et pluss. Men vet ikke noe om støynivået på Chieftec. Skal du ha strømforsyning hos Netshop, så er Mist 500W et bra valg, 895,- med faste kabler, eller litt over 1.000 hvis du tar modulære kabler. Hvis du tar et Chieftec, så er det jo kort vei til å bytte det, hvis det bråker for mye. Chieftec 560W med faste kabler koster nesten 200,- mindre, så hvis modulære kabler ikke er så viktig, så gå for den. http://www.psdata.no/ps.asp?it=129701&mlevel=100900 Harddisk: Jeg har gode erfaringer med de nye Samsung diskene, raske og stille. Hitachi har jeg aldri prøvd, så kan ikke uttale meg om dem. RAM: Geil brikkene ser veldig bra ut. Ikke verst pris heller. Kabinett: Swing kabinettet er stort nok for GTS, og utifra bildene så ser det ut som GTX kan smekke inn der det er mellomrom, over harddiskene. Hvis du vil ha et lett et, så kan du se på Thermaltake Matrix også. Ser PS-Data har modellen uten vindu inne, hvis du foretrekker det, koster 800,- http://www.thermaltake.com/product/Chassis...x/vd3000bwa.asp http://www.psdata.no/ps.asp?it=130774&mlevel=100500 Luftkjøling: Schyte Ninja+ http://www.psdata.no/ps.asp?it=121591&mlevel=350600 Thermaltake Sonic Tower, men du må nok kjøpe med en 120mm vifte også. http://www.psdata.no/ps.asp?it=110880&mlevel=350600 Thermaltake Big Typhoon 120 VX http://www.psdata.no/ps.asp?it=129943&mlevel=350600 Alle disse 3 er ganske stooore og tunge, men hvis du frakter kabinettet liggende, så skulle det vel gå bra. Ninja+ er favoritten min. Lydkort: Beklager, kan ikke hjelpe deg der, men har hørt bra om Xtrememusic. Selv nøyer jeg meg med innebygd. Hvis du skal bestille denne uka, kan du jo ta skjermkort og prossesor hos Netshop, resten ser det ut til at PS-Data har inne. Bortsett fra P5B, men høres ut som om du har bestemt deg for MSI Endret 12. desember 2006 av FBEN Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 når det gjelder luftkjøling til cpu så anbefaler jeg en zalman 9500 LED. den er ikke så stor og tung som de andre gode luftkjølerne + at man hører den ikke i det heletatt når man har den på lavest hastighet. min 4200+ ligger på 26 grader idle med romtempratur på 22 grader. (klokka fra 2.2 til 2.4 GHz men tror ikke det skal ha noe å si på varmen). zalman 9500 LED i prisguiden min erfaring av den Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Har lagt merke til at PSData ikke har så veldig fyldig varebeholdning ja, men jeg bestiller nok ikke før jul tror jeg, siden jeg først får pengene på selve julaften Hadde likt å fått de før, menmen... Hvis jeg skal ha luftkjøling så blir det en Zalman CNPS9500 AT, koster 100kr mindre enn orginalen. Eneste forskjellen er at den ikke har lys og bare passer til socket 775. Hvis ingen har noen dårlige erfaringer, så tror jeg at jeg går for MSI P965 Platinum. Det ser ut til få god kritikker, serlig på ytelse\pris. Eventuellt kan jeg jo kikke på 975X-kortet. Begge kortene har bare en nettverksport, men jeg får kjøpe en router i stedenfor, så kan vi endelig få trådløst nett her i huset Matrix kabinettet så spennende ut. Er nok veldig god lufting og 3,8Kg er ingenting. Skal virkelig vurdere det. Satser på å kjøpe de RAM brikkene fra GeIL, det er det eneste jeg er sikker på foreløpig. Kjøper 250GB harddisk hvir PCen ellers blir dyr, hvis ikke så blir det 320GB. Har bare enkle valg igjen nå. E6400 eller E6600? 8800GTS eller 8800GTX? Chieftec 560W eller 620W? andre? Hvilket av de to lydkortene? Og hvordan er vannkjøing nødvendig her, oghvordan er det når man skal frakte PCen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) jeg synes armor jr ser veldig bra ut om du liker det like godt som jeg ville jeg fått bekrefta at det kan huse et 8800 kort ville gått for E6600 8800GTS er allerede overpowered Chieftec 560W holder lenge Endret 12. desember 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Takk for det svaret, fikk høre det jeg selv har tenkt på, GTS holder. Har alltid likt tanken på å ha full cahce, så E6600 har vært min favoritt. Har kikka litt på Armor Jr. Det er fint og stort, sikkert veldig god kvalitet. Ser nesten som en større og forbedret versjon av Matrix faktisk. Får lese litt tester og erfaringer av kabinetter. Lenke til kommentar
omhelle Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 jeg har dette kabinettet og er veldig fornøygd.. det er stort og med to mega vifter 250 mm og det er god plass til å bygge i.. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Du har et Armor Jr? Antar du mener 120mm vifter da eller? Hvordan er "vingene" forran? Sitter de helt løst, eller har de en slags motstand sånn at de ikke åpner seg f.eks. når du bærer kabinettet? Blir litt upraktisk hvis de svinges ut bare du blåser på dem. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) De "flapsene" på siden har magnetlås, forstår ikke helt poenget med "flapsene" i grunn. USB, firewire og lyd/mikrofon sitter på toppen av kassa under et lokk, tydeligvis laget for å stå på gulvet. Jeg har kabinettet mitt stående på et bord, så for meg så hadde det blitt upraktisk med USB portene på på toppen. Endret 12. desember 2006 av FBEN Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 For meg passer det nok best med løsningen til Swing og Matrix. Har min PC stående under skrivebordet. Mulig jeg slår meg til ro med Matrix VX. Men jeg begynte å tenke litt. 8800GTS koster tross alt rundt 4 tusen kroner, og det er mer enn godt nok for mitt bruk. Skjermen min støtter bare 1280x1024, og det finnes billigere kort på markedet som kjører spill på full grafikk i den oppløsningen. Ikke har jeg lyst på Vista heller med det første, ikke før de kommer med spill som bare kan kjøres på vista eller hvis det viser seg at DX10 er utrolig mye finere enn DX9. Strengt tatt klarer jeg meg jo med et så "billig" kort som 7600GT, men da må jeg kjøpe et nytt etterhvert. Vet ikke hva som er lurest, men det kunne vært greit å spare to tusenlapper på å kjøpe et 7950 eller x1900-kort. Hva mener folket? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Tror jeg har bestemt meg nå. Handlevogn Ser dette greit ut? Synes selv det virker bra, men hvis det er noen som har et av disse produktene og ikke er fornøyd så vær så snill å si i fra, evt. kom med inspill til forandringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå