Richard_87 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Hei. Jeg skal kjøpe meg vannkjøling i jula, og har gjort plass osv nå. Eneste jeg trenger er litt kabelorganisering så har jeg plass til pumpe og tank. Det jeg lurer på er hvor stor forskjell det er på 1x120 og 2x120 radiator når det gjelder kjøleevne? Jeg har et Lian Li kabinett hvor det ikke er så stor plass. Jeg målte 25cm plass i toppen ved siden av strømforsyningen, med veldig god margin. Så det går nok med 2x120 med litt vilje, for jeg ser de fleste ligger på rundt 27cm. Et annet spørsmål er om disse noctua viftene er gode nok til å kjøle? Det står de blåser 59 m³/h. Bytter nemlig til vannkjøling blandt annet pga støy. Har aldri hatt vannkjøling før, så lurer på en ting angående strøm. Er det slik at den kan koples direkte på hovedkort eller strømbryteren på kabinettet slik at den skrur seg av / på samtidig som selve pc`n? Jeg kommer helt sikkert til å spørre litt mer senere om det oppsettet jeg kommer frem til er ok også, men frem til det så takk for hjelpen! Kjøper inn en del småting i morgen, i tillegg til at jeg skal kutte vekk diskettstasjonholderen for å få plass. Endret 12. desember 2006 av Richard_87 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det er svært stor forskjell på 120mm og 240mm radiator. SKal du ha slike stillegående vifter, kjøp _MINST_ 2*120, helst 3*120mm. Evt. 2*120mm i push/pull. Hvis du kjøper en 12v-pumpe ment for vannkjøling kobler du dette rett på strømforsyning. Hvis du ikke skal overklokke ville jeg definitivt heller kjøpt god luftkjøling. Intern vannkjøling i det kabinettet der blir stress. Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 er vel flere som har vannavkjøling i det kabinettet der? har selv dette http://www.microplex.no/product.aspx?pid=L...SLSLB&mcat=c121 med vannavkjøling, og str er ikke mye større.. kan jo alltids montere radiatoren eksternt med for eks: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...0BK&mcat=14s280 så er det nok 0 stress men mer jobb en luftkjøling da Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Hm... takk for svar. Da blir det garantert 2x120. Og alt skal bli internt. Jeg har egentlig den beste luftkjølingen fra før. Mist kabinettvifter, mist 500w strømforsyning, zalman cpu og gpu vifter og hovedkort uten vifter i det hele tatt. Og når det gjelder overklokking så driver jeg med det ja, så det hadde vært bra om jeg fikk et kaldere system. EDIT: Planen var egentlig å skjære hull i toppen av kassa, har sett flere har gjort det. Evt. 2*120mm i push/pull. Betyr det altså vifter på begge sider av radiator? Endret 12. desember 2006 av Richard_87 Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 jepp husk at radiatoren kommer til å ta mye plass da. med vifte,rad,vifte Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jepp, har gjort en del nå. Så tenkte å lage en radiator i pappmodell for å se hvordan det blir med plass osv. Mulig jeg kanskje har den i bånn, men ellers takk for hjelpen. Får se hva som blir best. Jeg skal i alle fall prøve å holde kabinettet så originalt som mulig, med tanke på hvordan det ser ut utenifra. EDIT: Da var det gjort, og jeg vil faktisk få plass til 3x120 radiator i bunn, men da med kun vifter på toppen av den. Da blir det selvfølgelig dårlig plass mellom viftene på radiatoren og skjermkortet, så mulig jeg går for 2x120 i stedet for. Når det gjelder pumpe og tank er ikke det noe stress, har mer enn nok plass til det. I det første svaret står det at det er stor forskjell på singel og duo radiator... er det like stor forskjell på duo og trippel? For da må jeg begynne å modde litt mer her. Hvis jeg går for trippel, og kjører på med de noctua viftene som blåser 59m³/h, og i tillegg har gaffel tape mellom de og radiator, vil det fremdeles ikke holde? Jeg prøver nemlig å lage et så stille system som overhode mulig, uten å ha noe eksternt. Det viser seg å bli litt vanskelig hehe Endret 12. desember 2006 av Richard_87 Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Intresant, lurer selv på om jeg skal fikse vannkjøling i det kabinettet. Men har lurt litt på hvordan det blir med plass og sånt no. Så det hadde vært veldig fint om du kanskje kunne lagd en arbeidslogg, og vist med litt bilder etterhvert. Hadde vært veldig intresant lesestoff. Beklager at det ble litt OT, men det prosjektet der er ekstremt intresant! Mvh T_Trosten Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Jepp. Kan sikkert mekke en arbeidslogg. En del av utstyret kommer i juleferien, noe annet i januar en gang. Vurderer nå sterkt å ha radiator i bunn, og pumpe i bunn på siden / under cdspiller og tank i toppen. Har skjært floppydiskholderen til det minimale, og harddiskholderen skal vekk. Henger den opp i oringer under cdspiller i stedet for. Men må få rydda en del kabler med ny sleeving og kabelstrømper i tillegg, for det er for mye rot. Hvis noen kan svare på de andre spørsmålene mine i forrige post ville det vært fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå