Gå til innhold

hvilket lydkort passer best?

Anbefalte innlegg

Har et gammelt pci lydkort i maskinen, men er ikke fornøyd med lydkvaliteten. Bruker pc`en først og fremst til å se film og høre musikk på. Har pc`en koblet til et rimeligt okey surround anlegg, og føler virkelig at lyden ødelegger opplevelsen. Noen som har noen bra lydkort å annbefale??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-19 21:08, skrev tigergutten:

Bruker pc`en først og fremst til å se film og høre musikk på.

Da er det først og fremst komprimert lyd du hører på. Det hjelper ikke med flunkende nytt lydkort hvis du synes divx med mp3-lyd og mp3-filer med lav bitrate høres dårlig ut.

Ellers får man Audigy til en billig penge nå til dags.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-19 21:17, skrev Spaz:

[..] DVD Audio (kommer sikkert til å ta over for CD-audio om noen år)

Det garanterer jeg deg at det ikke gjør. DVD-A er ikke avspillbar på cd-spillere, ergo faller en gigantisk stor del av brukermassen til CD-DA vekk for DVD-A sin del.

Lenke til kommentar

Oki. Imponerende kjappe svar på dette forumet. Takk folkens. :smile: Men lurer på om det er nødvendig å kjøpe lydkort me firewire på? Tviler selv på at jeg kommer til å bruke denne funksjonen. (Kanskje senere, men kommer nok til å kjøpe nytt lydkort til den tid). Føler at jeg kjøper et kort med funksjoner jeg ikke bruker dersom jeg kjøper Creative Soundblaster Audigy...

Sjekket ut Creative Soundblaster Live! Player 5.1

Virket som et bra kort, men er jo utrolig billig. Frykter at dette går sterkt utover kvaliteten på lyden .. (?)

Er klar over at lydkvaliteten ikke vil være på topp selv med nytt lydkort dersom mp3`er og diverse er samplet på dårlig kvalitet. Men ønsker å bli kvitt "skurring" og ulyder som også oppstår i anlegget når jeg spiller av lyd fra pc`en.

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-19 21:43, skrev LarsC:

DVD-A er ikke avspillbar på cd-spillere

Joda, singel-layer SACD (SuperAudioCompactDisc) og DVD-A er fullt spillbar i en vanlig CD-spiller, men man får ikke utnyttet kvaliteten (24bit/96kHz) som er poenget med SACDer og DVD-Aer...
Lenke til kommentar

Du tenker på hybrid-utgivelser, ikke rene SACD-utgivelser.

DVD-A-utgivelser har svjv som oftest bakoverkompabilitet med DVD-V spillere iform av et DD-lydspor. Det får du ikke spilt av i en cdspiller. Hvilke DVD-A-utgivelser får man avspilt i en cdspiller?`

Edit: Eh.

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-20 00:12 ]

Lenke til kommentar

Dere snakker kun om mulitmedia kort. Hvis du ønsker et skikkelig lydkort bør du se bort fra de som de "vanlige" webshoppene selger, da mener jeg f.eks. SB Audigy. Sjekke heller noen proffe lydkort som f.eks. Waveterminal 2496 fra Egosys som har S/PDIF I/O samt sinnsykt bra utganger som har balanser signal til proff lyd! Dette vil garantert knuse alle SB kortene i flere år fremover. Det funker også veldig bra til spill og du vil kunne spille av CD-platene dine med utrolig god gjengivelse som du kanskje aldri har hørt dem før.Korte koster litt mer da, men er verdt det. Tro meg!!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tigergutten: Anbefaler deg SB audigy! Svogeren min hadde SB live 5.1 og var misfornøyd med kvaliteten og kjøpte SB Audigy og eg må si at det var pokker til forskjell! Nydelig bass og herlig diskant at eg kunne ikke tro at det skulle være så stor forskjell. Audigy 2 må være enda bedre men er forsatt litt dyrt. Audigy er perfekt for film og musikk.

Lenke til kommentar

Jo, de kan det. Kunnskapen om at Audigy er bedre enn Live! lurer hjernen og ørene dine til å tro at lyden du hører fra Audigy-kortet er kvalitativt bedre enn den fra Live!-kortet. Derfor tviler jeg på at du kan skille dem fra hverandre i en ABX-, eller forsåvidt en dobbel-blindtest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...