Gå til innhold

hvordan overklokker jeg videre herfra?

Anbefalte innlegg

hei, har fulgt denne mini guiden som står på forsiden av asus a8n sli tråden.

Gå inn i CPU configuasjon

Velg Hyper transport 4X

Gå inn i DRAM Configuasjon

Velg:

Max Memory clock "DDR333"

1T/2T Memory timing "1T"

Gå tilbake og inn i Jumperfree configurasjon

Bytt overklokkings modus til "Manuel"

Velg CPU Frequency "230"

PCI "33,33"

PCIe "100Mhz"

Vel CPU spenning til "1,45V"

Trykk F10 for å lagre

hvordan går jeg frem for å klokke mer? den kjører nå på 2300mhz men jeg vil prøve og få den til 2500mhz hvordan går jeg fram da? kan noen bare fortelle litt om hva de enkelte overnevnte instillingene gjør for noe så hadde det vert kjempefint.

har den på 35grader til vanlig nå, og er ikke helt sikker på full load.

hvor mye mer tror dere den greier med stock kjøleren eller eventuelt med en bedre kjøler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey liten forklaring:

CPU freqyency er hva du må konstentrere deg om nå, siden det er denne som overklokker cpuen, alt annet er bare ellementer som gjør overklokkingen mulig. Det du gjør nå er rett og slett å øke denne CPU Frequency med f.eks 5 og 5 helt til maskinen blir ustabil. Jeg vil tippe du vertfall kommer over 260-270 før du får problemer. Når du har funnet høyest mulig overklokk begynner det å bli litt mer avangsert, da du må finne ut hva som holder deg igjen (som regel vil en økning av CPU spenning være løsningen på bekostning av høyere temp)

Lenke til kommentar

dette står det i cpu-z selvom jeg har nå sotti cpu freq på 250 i bios.

EDIT: fant ut at når jeg starter i sikkerhetsmodus så stiller den seg opp, men når jeg har den i vanlig windows så il den ikke over 2300mhz, må være et program elns som ødelegger da?

post-58741-1165875252_thumb.jpg

Endret av marius90
Lenke til kommentar

tok og gjorde den videre overclocken i et program som heter clock gen, stilte den opp på 2,5ghz og det kjører den nå ifølge cpu-z. men etter 2min med torture test i prime95 så nådde temperaturen 50 grader, er det trygt og ha denne overclocken eller burde jeg stille litt ned?

er det noe annet jeg burde endre i bios eller noe sånt nå som jeg har den på 2,5ghz?

Lenke til kommentar
tok og gjorde den videre overclocken i et program som heter clock gen, stilte den opp på 2,5ghz og det kjører den nå ifølge cpu-z. men etter 2min med torture test i prime95 så nådde temperaturen 50 grader, er det trygt og ha denne overclocken eller burde jeg stille litt ned?

er det noe annet jeg burde endre i bios eller noe sånt nå som jeg har den på 2,5ghz?

7484569[/snapback]

Hva som er trygt er litt vanskelig å si, men 50 grader går nok greit, så lenge CPU er stabil med 2xStressprime kjørende i 24 timer er det i hvert fall trygt med tanke på stabiliteten. Holdbarheten på CPU er en annen sak. Vil tro alt opp til 60 grader er forholdsvis trygt. Kjører min på 2,7Ghz, det funker fint, men har mye bedre kjøler enn stock.

Lenke til kommentar

Ta det helt med ro, 55 grader er langt i fra gale. Du kan forstette å overklokke til du kommer til ca 64-65 grader load (etter noen timer stressprime), da bør du slutte. Ved vanlig bruk (spilling, surfing osv) vil uansett tempen ikke gå opp til denne tempen, da belastningen på cpuene vil svinge.

Lenke til kommentar

etter noen timer stress prime? vil det si at jeg skal kjøre torture testen så lenge? hvis jeg gjør det så går temperaturen langt over 60 grader tror jeg, når den når 55grader etter 5min. med torture test.

btw: skal kjøpe ny prosessorkjøler snart, til ca 200kr til 300kr noen som har noen tips til hvilken jeg burde kjøpe? og hvis jeg monterer denne nye kjleren, hvor mye mer kan jeg klokke da? sånn ca.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Alt etter hvor overklokkevenlig CPU du har. Tror hvertfall ikke hovedkortet skulle være noen flaskehals. Kan tenke meg du når mellom 2600 - 3200mhz, alt etter hvor heldig du er med cpuen (sansynligvis rundt 2800mhz). Med stock kjøler ender du ca opp på 2500mhz. Alt dette er litt tipping, siden jeg ikke vet særlig mye om kjøling ellers i kabinettet og hvor overklokkevenlig CPU/hovedkort/minne du har (varierer fra komponent til komponent).

Kommer du over 300 HTT (CPU Frequency) må du sette hyper transporten ned enda et hakk og minnet (sansynligvis) ned på DDR 200

Endret av eldavid
Lenke til kommentar

men den siste overklokkingen er gjort via et program som heter clockgen, stiller denne andre innstilliger automatisk? det er to slidere den ene stiller cpu freq når jeg stiller på den, så går cpu mhz opp og Ram går opp. når jeg øker den andre slideren så går pci mhz opp. Er det fortsatt nødvendig og gjøre noe i bios når jeg bruker dette programmet? For når jeg bruker det programmet, så står det forskjellige instillinger i bios i forrhold til hva som det står inne på windows om dere skjønner.

edit:

satte ned til ddr 266 også satte jeg hypertransport til 3x og som jeg kan se så kjører det stabilt nå på 2500mhz, men nå vil ikke amd cool'n quiet virke lenger, den vil ikke øke cpu freq selvom jeg jobber med tyngre ting, men så fort jeg skrur av minimal power management, så virker det. Fortsatt 55grader med en 5minutters torture test. men kjører jeg testen lenger så går temperaturene fort opp.

legger ved et bilde, så får dere skrike ut om dere ser noe galt hehe.

post-58741-1165940739_thumb.jpg

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Gå inn i CPU-z og ta et skjermbilde av minnehastigheten. Det er foresten ikke nødvendig å senke hyper transporten før du når 300 htt (rundt 2800mhz).

Du har foresten veldig høy volt (lager mye varme, men gjør at du ofte kan overklokke lengre), forklarer noe hvorfor CPUen er så varm. Gjern still den ned et par hakk (CPU voltage i BIOS til f.eks 1.5v)

Lenke til kommentar

volten står egentlig på 4,5v, men tror psu'en min er rimelig elendig så den roter litt med volten.

har nå fått det til å fungere uten å bruke det clockgen programmet.

gikk i bios og satte den til 2500mhz men hver gang jeg skulle inn på windows så kom det blue screen, så jeg satte hypertransport til 3x og ddr 266, da gikk det.

har nå spilt ca 30min, og det går fint, eneste er at det høres ut som hele pc'n skal lette fra gulvet pga alt vifte bråket, som kom etter overkclockingen (er det vanlig?)

her er noen screens:

post-58741-1165948204_thumb.jpg

post-58741-1165948458_thumb.jpg

post-58741-1165948467_thumb.jpg

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Ok, har nå testet ut ting og tang en stund og 2500mhz virker som det meste jeg kan nå.

hva kan det være som gjør at jeg ikke kan klokke videre?

Kjører nå ddr 333 og hypertransport 4x og 1,45volt(selvom cpuz ser noe annet) og fsb på 2400mhz, dette går bra, men når jeg prøver og gå opp til f,eks 2500mhz så vil den ikke inn på windows, kommer bare opp at den loader etteller annet og der blir den til den reebooter, og hvis jeg er så heldig og kommer inn på windows, så går pc'n i bluescreen så for jeg starter et spill. hva skyldes dette?

Kan det ha noe med at jeg bruker billig minne? bruker et par rimelige twinmos brikker. (to 512mb brikker) Eller at jeg har en dårlig psu som fulgte med kabinettet som tydeligvis ikke gir den volten jeg ber den om.

Btw: hva gjør egentlig de ddr og hypertransport instillingene for noe? hva er det som gjør at disse må stilles nedover? og har dette noen form for negativ innvirkning?

og en siste ting, den cpu multiplayer skal den stå på auto eller burde jeg f.eks sette den på 9 eller 10? hvordan vet jeg finner jeg ut hva som er riktig her?

Mye spørsmål, men jeg har lyst til å lære overklokking så bra jeg kan.

og setter virkelig pris på svarene jeg får.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...