Gå til innhold

Trenger hjelp til et bilde til oldeforeldre :D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal det printes eller vises på PC? Jeg ville ha korrigert fargene og gitt det en fin svarthvit med høy kontrast.

 

(Noen kommer sikkert til å si at det er unødvendig å korrigere fargene først, men ikke om du skal konvertere til svarthvit ved bruk av forskjellige verdier for fargekanalene.)

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Tok det inn i Picasa (har ikke noe annet på denne pc'n) og justerte litt på fargetemperatur samt kontrast/gamma før jeg konverterte til S/H og skarpet det opp et par hakk. En liten justering av utsnittet og vips... (Brukte mer tid på å skrive dette enn å gjøre det. Last ned Picasa selv og prøv!)

 

[edit] Ser nå i ettertid at den siste runden med oppskarping var litt for mye - se bla. hvit prikk på nesen, samt forsterkede jpeg artifakter.

post-10693-1165885902_thumb.jpg

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

bildet som er litt gult er laget med hjelp av hue/saturtion husk å huke av colorise

sett verdien på ca 30 på hue: og 30 på saturtion så har du en litt gammelt preg på bilde. bilde som er i s/H er laget med channel mixer husk å huke av monochome.

prøv deg litt fra med å skyve på de forskjelige verdien til du er fornøyd.

 

da skal du få et resultat som ligner på noe av det jeg har laget. jeg laget også litt støy i bildet så det skulle se litt gammet ut.

er du i tvil send en pm.

Endret av la7tma
Lenke til kommentar

Layer > New Adjustment Layer > Channel Mixer

Der krysser du av 'Monochrome', og prøver deg fram med forskjellige verdier i sliderne. Jeg foreslår å starte med 80,35,20,-10 og å senke på den røde kanalen hvis den blir for lys, eller å bare leke derfra. Meningen med å senke 'Constant' til -10 er å få mer kontrast. Sørg selvsagt for å ha justeringslaget på toppen. Om du får lyst til å gjøre bildet skarpere skal du bruke Unsharp Mask til det, som ligger under Filter > Sharpen > Unsharp Mask. Jeg tror 50-80% og 1-2.5px skal være greie innstillinger. Ikke overdriv!

 

... Og for guds skyld... Hold deg unna de stygge filterene nybegynnere ser ut til å elske.

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...