Gå til innhold

Trenger hjelp til et bilde til oldeforeldre :D

Anbefalte innlegg

Har et bilde her,

hva ville dere ha gjort??

Bildet skal gjøres sort/hvitt, men helt sikkert andre ting i tillegg som kan gjøres for at et "rå"-bilde fra kamera blir bedre :)

Bare sånn generelt steg for steg, det er så lang tid siden jeg prøvde photoshop sist....

post-69254-1165869078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal det printes eller vises på PC? Jeg ville ha korrigert fargene og gitt det en fin svarthvit med høy kontrast.

(Noen kommer sikkert til å si at det er unødvendig å korrigere fargene først, men ikke om du skal konvertere til svarthvit ved bruk av forskjellige verdier for fargekanalene.)

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Tok det inn i Picasa (har ikke noe annet på denne pc'n) og justerte litt på fargetemperatur samt kontrast/gamma før jeg konverterte til S/H og skarpet det opp et par hakk. En liten justering av utsnittet og vips... (Brukte mer tid på å skrive dette enn å gjøre det. Last ned Picasa selv og prøv!)

[edit] Ser nå i ettertid at den siste runden med oppskarping var litt for mye - se bla. hvit prikk på nesen, samt forsterkede jpeg artifakter.

post-10693-1165885902_thumb.jpg

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

bildet som er litt gult er laget med hjelp av hue/saturtion husk å huke av colorise

sett verdien på ca 30 på hue: og 30 på saturtion så har du en litt gammelt preg på bilde. bilde som er i s/H er laget med channel mixer husk å huke av monochome.

prøv deg litt fra med å skyve på de forskjelige verdien til du er fornøyd.

da skal du få et resultat som ligner på noe av det jeg har laget. jeg laget også litt støy i bildet så det skulle se litt gammet ut.

er du i tvil send en pm.

Endret av la7tma
Lenke til kommentar

Layer > New Adjustment Layer > Channel Mixer

Der krysser du av 'Monochrome', og prøver deg fram med forskjellige verdier i sliderne. Jeg foreslår å starte med 80,35,20,-10 og å senke på den røde kanalen hvis den blir for lys, eller å bare leke derfra. Meningen med å senke 'Constant' til -10 er å få mer kontrast. Sørg selvsagt for å ha justeringslaget på toppen. Om du får lyst til å gjøre bildet skarpere skal du bruke Unsharp Mask til det, som ligger under Filter > Sharpen > Unsharp Mask. Jeg tror 50-80% og 1-2.5px skal være greie innstillinger. Ikke overdriv!

... Og for guds skyld... Hold deg unna de stygge filterene nybegynnere ser ut til å elske.

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...