ponnihest Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) I morgen skal jeg fotografere en mørk stasjonsvogn som skal stå i en bruktbilannonse. Bildet skal bli tatt innendørs, og jeg har ekstern blitz + slave (som jeg aldri har brukt) til rådighet. Jeg har tatt bilder i lokalet før uten ekstern blitz og slave, dårlig resultat. Ekstra vanskelig siden bilen er svart også Vinkelen på fotoet skal være noe fra siden og en del front. Bør jeg rette ekstern blitz mot taket (ca 3m) eller mot bilen? Bør slaven peke mot taket eller på bilen fra siden? Lokalt er lyst, men dårlig belyst Og av objektiver har jeg bl.a. Canon 28-70/2,8 IS L og Canon 28-135 IS USM 3.5-5.6. L-objektivet er gammelt, er iallefall ikke i salg lenger. Har ikke prøvd det så mye, men det er jo lovende i og med at det er et L-objektiv. Ellers har jeg 18-55 kit-obj. til 350D Ekstern blitz er Sigma 500 DG Super eller Canon 580. Slaven vet jeg ikke, men den er lik 580'en hørte jeg noen mente på jobben (?). Har også en Lumiquest SoftBox til feste på blitz. Supertakknemlig for hjelp PS: Jeg venter 50mm f 1,8 i posten, vil den være brukende til bilfoto?? Endret 11. desember 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
jensemil Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 PS: Jeg venter 50mm f 1,8 i posten, vil den være brukende til bilfoto?? Tror den hadde vert mer eller mindre perfekt for dette bruket. PGa blender til 1,8. Og 50 mm er allreight. 18-55 ville jeg brukt. Hvis ikke du faart inn 50 mm for det. Bør jeg rette ekstern blitz mot taket (ca 3m) eller mot bilen? Bør slaven peke mot taket eller på bilen fra siden? Lokalt er lyst, men dårlig belyst Prov begge deler. Har du 2 slaves? Saa ville jeg ta en i taket, og en paa bilen. Har også en Lumiquest SoftBox til feste på blitz. Hadde kansje vert lurt aa bruke saa det ikke blir saa mye gjennskinn i bilen. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har du prøvd med stativ og naturlig lys? Lang lukkertid, lavest mulig ISO for lite støy og godt nedblendet slik at hele bilen blir skarp. Ta bildene i RAW format hvis den naturlige belysningen er en blanding av forskjellige lyskilder. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Takk for svar, begge to Ja, kanskje jeg skal ta med meg stativ og prøve. RAW er jeg ikke så befaren i, desverre Får prøve med litt forskjellig, med og uten blitz. Stativ er vel uansett ikke dumt! Ser kanskje bare dumt ut å rigge en haug med utstyr for et bilde Hvis det blir bra, skal jeg legge bildet ut her Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Bør jeg rette ekstern blitz mot taket (ca 3m) eller mot bilen? Bør slaven peke mot taket eller på bilen fra siden? Lokalt er lyst, men dårlig belyst Prov begge deler. Har du 2 slaves? Saa ville jeg ta en i taket, og en paa bilen. 7479785[/snapback] Det blir vel to blitzer, ja (Hva er kriteriet for at det skal hete slave? Slave tenker jeg om den som holdes utenom den eksterne blitzen på kameraet). Edit: Tre blitzer, Canon 580x2 og Sigma 500. Endret 11. desember 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
pederk Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Erm. Jeg hadde nok kjørt all blitzen i veggen og brukt L-linsa på stativ. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Kanskje du skulle ha prøvd å ta flere eksponeringer uten blitz, med stativ og laget en hdr av disse? Jeg ville iallfall vært svært forsiktig med blitz, kan være svært vanskelig å bli kvitt refleksene. Til lysmåling burde du ha hatt et eller annet og målt lyset på, svart bil vil nok bli overeksponert. I kompendiet i signaturen min finner du et eget kapittel om lysmåling, her kan du fort lære noen gode tips. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg ville brukt stativ til dette. Og skal du bruke blitz så rett den for all del ikke direkte mot bilen - da får du garantert masse ulekre reflekser. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Enig med deg Nonsens, men denne posten er litt utdatert nå uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå