BrokenTomato Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Hei, jeg er en 19 år gammel gutt. Jeg har tenkt til å gå inn for å studere medisin, men regner med å bruke et par år for å få nødvendig studiekompetanse pluss nok poeng. Tidligere har jeg gått GK Elektro, VK1 IKT Driftsfag, og vært igjennom førstegangs tjenesten. Har tenkt til å gå almenn påbyggning til høsten. For tiden arbeider jeg som assistent på et sykehjem og håper kanskje dette kan bli noen ekstra poeng. Problemet nå er hvordan jeg skal dele opp fagene 2MX, 2FY og 3KJ, uten å kludre det til. Trenger også litt hjelp til å regne ut poengene. Håper å havne på et snitt på rundt 5 - 5.5. Hvis jeg da søker inn på medisin kan jeg vel komme inn på Ordinær primærvitnemålskvote. Som ifjor var på 62.x poeng. Jeg forstår at jeg kanskje må innse at jeg har tatt meg vann over hodet, men jeg skal absolutt forsøke og gjøre mitt beste. Så noen som har tips/ideer til utførelse? MVH Jørgen Endret 11. juni 2007 av jgrondal Lenke til kommentar
Trust_NObody Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg har også lyst til å studere medisin, men det er altfor høyt karaktersnitt i norge, jeg vurderer heller å ta utdannelesen i utlandet. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Var innom posten din, men du har litt andre forutsetninger, da du er ferdig med almenn påbyggning. Jeg kunne trenge noen tips for hva jeg kan/bør utføre for å best mulig oppnå den poengsummen. Lenke til kommentar
Trust_NObody Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Sats på realfag og gjør ditt beste for å oppnå best mulig karakterer i alle fag. Ta kjemi, fysikk og 2mx om det er mulig på din skole. Om du får 5.5 i snitt er det 50 studie poeng, og du er ferdig med førstegangstjeneste da får du 3 ekstra poeng, totalt 53 poeng har du da. Pluss at du får 1 poeng for hvert av realfagene du tar. La oss si at du tipper mellom 55-56 poeng. Men enda så tror jeg du trenger flere poeng og derfor om du ikke komer inn ta en studie på høgskole eller universitet, da får du 12 tillegspoeng, men det tar 3 år Men gå skole heletiden, om du havner på ordinær kvoten er du ille ute med andre ord. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Får han 5.5 i snitt blir jo dette 55 skolepoeng, så kommer fordypningspoeng og realfagspoeng i tillegg. Søker han i ordinær kvote får man også 3 poeng for militæret, alderspoeng, etc. Merk at det er egne regler for poeng for medisinstudiet! Se her for detaljer. Grunnet de sinnsykt høye grensene for medisinstudiet er det ikke uvanlig at det er godt voksne folk som studerer der, som har tatt masse andre fag for å få flere poeng, osv. Endret 11. desember 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Trust_NObody Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 55 poeng ja, ble feil der Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Er det ikke litt bortkasta? Det finnes jobber som gir høyere lønn på mye mindre tid enn dette. Men for all del. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Ikke alle som studerer medisin fordi det gir godt betalte jobber da. Er mange som studerer dette p.g.a interesse. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Deriblant meg. Jeg brenner virkelig for omsorgs yrke, og kunne tenke meg å ha den kunnskapen som trengs til å hjelpe mennesker. Selvfølgelig er ikke lønnen å forakte heller. Endret 12. desember 2006 av jgrondal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå