Hellemyr Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hei! Mamma kom hjem med en tøff led holdelykt den ene dagen som hun fikk med på kjøpet da hun kjøpte hundemat. Det er en hodelykt med 5 leds som drives av 3 AAA batterier som git 4,5V tilsammen. Er det ille da om jeg mater lysene med 5V eller mere. Og hvor mye strøm bruker vanelige led, som de led lysene som er i som er i vanelige karbinetter. Vurdere å koble den til PWR LED på hk, og håpe at den blinker når pcen tenker, tror dere dette vil virker? Er ikke så sabla geni i elektro så det jeg sier er kansje helt på jordet? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Mest vanlig er vell 2,3v eller 3,3v. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 hva vil sje da? vil lysene lyse svakere eller ikke lyse i det hele? Svakere tipper jeg. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Svakere spenning er ingen fare. Lysene vil lyse mindre jo mindre spenning. Går du alt for langt ned vil de nok ikke lyse i det heel tatt, da det er en viss terskel de må over for å begynne å sende ut lys. For høy spenning vil brenne dem ut litt raskere enn normalt (men de fleste LEDs har såpass lang levetid til å begynne med at det skjeldent er noe stor problem ved midnre du forer dem veldig mye mer enn det de skal ha). De vi l lyse normalt, eller marginalt sterkere enn normalt. -Stigma Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Hvor mye strømm tror dere PWR LED gir ut da? om noen vet hva jeg mener? Og er det noe annet gøy jeg kan gjøre med lykta? noen forslag? Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvor mye strømm tror dere PWR LED gir ut da? om noen vet hva jeg mener? Og er det noe annet gøy jeg kan gjøre med lykta? noen forslag? 7479307[/snapback] Er litt usikker på hvor mye teori du er ute etter her, men skal forsøke å forklare det enkelt og greit. I utgangspunktet er det ikke selve lysdiodene som angir hvor mye de skal lyse, i motsetning til en lyspære. Det er en kombinasjon av spenningen du tilfører (enten via batterier eller f.eks. PWR LED-utgangen på hovedkortet som du snakker om) og en motstand montert i serie med lysdiodene. Når du skal bruke en lysdiode, bestemmer du først og fremst hvor mye lysdioden skal lyse (hvor mye strøm du vil skal gå gjennom den). Jo mer strøm gjennom lysdioden, desto mer lyser den. Og selvsagt, for mye strøm så ødelegger du lysdioden. Deretter ser du hva slags spenning du har. Har du tre batterier f.eks., så har du 3 * 1,5 V = 4,5 V. Og til slutt er det bare en enkel matematisk formel (Ohms lov) for å beregne motstanden du må ha i serie med lysdioden. Grunnen til motstanden er rett og slett at motstanden "inni" lysdioden er veldig liten, og hvis du setter spenning rett på lysdioden risikerer du at strømmen blir veldig høy og lysdioden går i stykker. Nå vet ikke jeg hvor stor spenningen på PWR LED er. Det kan kanskje noen av de store modde-guruene her svare på. Men hvis lampa di er drevet med 3 batterier (4,5 V) og spenningen på PWR LED er f.eks. 5 V, så ødelegger du ikke lampa ved å tilkoble den på PWR LED. Derimot så kan du risikere at lampa trekker mer strøm fra PWR LED enn det hovedkortet tåler, og du kan i verste fall risikere å ødelegge noe på hovedkortet. Igjen, jeg vet ikke hvor mye strøm en slik lysdiode-utgang på et hovedkort kan levere, så det kan veldig godt være at det går fint. Det kan kanskje noen andre svare på. Lenke til kommentar
Seian Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hva med noe sånt? Se bort ifra verdiene på bildet, men samme prinsippet. Eller se nederst på denne siden. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det er bare å kolbe (nesten, ikke "super svake") hvilken som helst lysdiode på PWR-LED. Den utgangen er strømstyrt og ikke spenningsstyrt. Sannsyligvis rundt 10mA. Maks spenningen er trolig 5V Dette gjelder alle LED utgangene på hovedkort. space Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Så det er ingen sjanse for å svi en LED som har en rating på feks 3.3V hvis man kobler den på HK? Hvor lav rating kan LEDene ha før man må bruke motstander? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Prøvde å kjøre ledene på viftestyringa, virka fint det helt til de brant seg, så nå er lysene brente ødelagte Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvor mye strømm tror dere PWR LED gir ut da? om noen vet hva jeg mener? Og er det noe annet gøy jeg kan gjøre med lykta? noen forslag? 7479307[/snapback] Det kan testes ved å kortslutte pinnene med et amperemeter. Jeg gjorde det en gang, og jeg postet resultatet en eller annen tråd i dette forumet for lenge siden. Jeg mener det var 5mA. Merk: LEDs skades ikke av høy spenning, men av høy strøm. Det er nemlig ikke spenningen man skal begrense, men strømmen på slike LEDs. Spenningen blir automatisk stabilisert av LEDen. Den kan gjerne være 1000V dersom LEDen ikke er tilkoblet, men ramle til 2-3V når LEDen er tilkoblet (forutsetter en eller annen form for strømbegrenser) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Prøvde å kjøre ledene på viftestyringa, virka fint det helt til de brant seg, så nå er lysene brente ødelagte 7487006[/snapback] de er ikke så veldig rart egentlig, for en viftestyring kan jo gi ut 12v, noe som er betraktelig høyere enn hva de ledene du hadde er beregnet for... Synd at de ble ødelagt, men nå har du ihvertfall lært at en må være forsiktig me dtanke på at leds tåler ganske lite over det de er beregnet for... Har selv tatt livet av mange leds på den måten Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Etter litt måling så har jeg funnet ut av PWR LED fra hk gir ut 2V Det jeg tenker på et å sette en kraftig led på HDD LED (harddisk led), så nå hardiksen "tenker" så blinker den kraftig, og kansje sette den inni karbinettet, så det blå litt disco? Men, finnes det kraftige leds på 2v? EDIT1: Fant noen superbright leds på microplex men de går på 5V EDIT2: fant denne siden med ultrabright led på 2,1V Endret 12. desember 2006 av Hellemyr Lenke til kommentar
space17 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Etter litt måling så har jeg funnet ut av PWR LED fra hk gir ut 2V Da målte du når det var en diode koblet til tenker jeg. Riktig? Var sikkert rød eller kanskje grønn? Hvis du fjerner dioden vil du nok måle høyere spenning. I alle fall hvis du kobler inn en blå eller hvit diode. Den dioden du linker til er en UV diode. Dvs. den sender ut UV lys som du ikke vil se. Kan til og med være skadelig hvis du får det i øynene. space Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Tjooohei! 5V uten led i, da kan jeg sette i en veldig kraftig led da. Hvor ser du at den led jeg linka til er UV? det står jo ikke noe på den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Tjooohei! 5V uten led i, da kan jeg sette i en veldig kraftig led da. 7488039[/snapback] Er nok ikke så lett å forstå det der med LED og spenning, nei. space17 har forsøkt å forklare det, men det preller visst av. Forsøkt å lese guiden til Hondaen? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380671 Endret 12. desember 2006 av hårek Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Tjooohei! 5V uten led i, da kan jeg sette i en veldig kraftig led da. Hvor ser du at den led jeg linka til er UV? det står jo ikke noe på den. 7488039[/snapback] Nå skal jeg ikke være 100% skråsikker, men er rimlig sikker: (jeg har rett.... høhø) Som flere her har nevnt, så er ikke spenningen ut fra HK relevant, men strømmen er. Utgangen på hk er en strøm utgang, ikke spennings utgang. Den gir konstant strøm, er dioden som bestemmer spenningen, (Funker ikke helt sann i praksis, er en del begrensinger, men er nært nokk) " Jeg har selv brukt 5V blå dioder uten noe problem, 1.3V røde også..... Les gjerne litt her så blir det tydeligere, dette er vel og merke HDD led, men prinsippet er det samme: Se under The HDD signal does not have a specific voltage. Tar jeg feil nå så.... Pytt http://case-mods.linear1.org/hdd-header-hints/ http://case-mods.linear1.org/hdd-header-hardcore/ Endret 12. desember 2006 av Behydro Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Ok, er ikke helt inne i elektro verden enda, har bare hatt det et halvt åt på skolen, men skjønner litt hva dere mener. Men hvor mye A tror dere PWR eller HDD led gir ut da? Har funnet noen fine blå (som ikke er UV ) men det står at de bruker 20mA, hvor mye git hovedkortet ut? 10mA som space foreslo? eller hva med denne som er på 8,9 mA den burde vel å virke da? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Ok, er ikke helt inne i elektro verden enda, har bare hatt det et halvt åt på skolen, men skjønner litt hva dere mener. Men hvor mye A tror dere PWR eller HDD led gir ut da? Har funnet noen fine blå (som ikke er UV ) men det står at de bruker 20mA, hvor mye git hovedkortet ut? 10mA som space foreslo? eller hva med denne som er på 8,9 mA den burde vel å virke da? 7488610[/snapback] Bare å prøve det, lyser det så lyser det. Utgangen er til en viss grad kortsluttning sikker utgangen så sansnynligheten for å ødelegge er liten. Eventuelt sett på en optokobler slik at du kan styre en større last. Men det skal også sies at hvis det er POWER LED du skal ha, så er det like greit å bruke 5V eller 12V fra psu og sett inn en motstand. Er det HDD så.... du tar poenget Endret 12. desember 2006 av Behydro Lenke til kommentar
space17 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hellemyr: Alle LEDs du kobler inn vil virke. Alle vil få (ca.) den samme strømstyrken (ca. 5mA som jonepet målte er nok en sansynelig verdi) uansett hva de tåler på maks. 90% av alle 5 mm LEDs tåler max 30 mA og anbefales å brukes på 25mA eller mindre. Dvs. at setter du inn en "normal" 5 mm LED vil den lyse mye mindre enn den gjør på maks. Hvis det er viktig at den lyser mye gjør du som Behydro sier: henter strøm fra +5 eller +12 fra strømforskyningen og kobler inn en motstand. Er det viktig at den i tillegg blinker i takt med HD-aktiviteten må du bruke en transistor. Vil anbefale følgende kretts: space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå