Goeril Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hei! Er det noen her som har studert eller studerer geografi? Jeg synes det virker veldig interessant, men hva kan man egentlig bli med en bachelor i geografi? Vanskelig å få jobb? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hei! Jeg går på master i geografi på NTNU og jeg trives. Det finnes nesten uendelig med veier å gå innenfor geografi, men du velger primært mellom samfunnsgeografi eller naturgeografi. Hvis du synes det er interessant så ser jeg ingen grunn til ikke å begynne på en bachelorgrad. Med en bachelorgrad i geografi har du ikke låst deg til å kun kunne ta en master i geografi om du ikke vil det, fordi geografifaget er såpass bredt som det er. Det er få geografer som jobber under hva du kan kalle en geografjobb, men noen er det. Arbeidsmarkedet i Norge er også sånn at de fleste ikke blir ansatt på bakgrunn av fagrettning, men din faktiske kompetanse. Sjekk de forskjellige geografiske institutters hjemmesider for å finne ut "hva du kan bli": http://www.svt.ntnu.no/adm/stud/fagbeskriv...fi/bachelor.htm http://www.hint.no/studier/studie/index.ph...AHJRXR&sprak=no http://www.geografi.uib.no/default.asp?str...76&kategori=476 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg studerer bachlor i geografi ved NTNU Dragvoll. Skal man oppsummere geografi som en samfunnsvitenskaplig disiplin må dette være at geografi er det "bredeste" faget man kan velge. Innen "samfunnsgeografien" finner du bl.a demografi, sosialantropologi, økonomi, sosiologi, osv, osv, hvor geografidisiplinen bruker deler av disse andre, kanskje mer spesialiserte disiplinene, som verktøy for å belyse og forstå steder, regioner, endringer, osv i både fysisk og mental/sosial forstand. "Naturgeografien" er også preget av slik bredde, hvor man kan få innsikt i meteorologi, glasiologi, hydrologi, osv. I tillegg har man jo geografiske informasjonssystemer som kanskje vil bli et viktig område for utvikling i framtiden. Google Earth er jo et eksempel på populær-GIS, og GPS er også et godt eksempel på GIS. I tillegg er ikke bachlorgraden i geografi ferdig sammensatt med bare geografi-relaterte emner. Det er kun førsteåret som er obligatorisk, andre og tredjeåret velger du emner selv ut av interesse, og i tillegg skal du ha "Fag B" som gir rom for å ta ikke-geografiske emner. Her kan du velge alt fra statsvitenskap, informatikk, psykologi, geologi og teknologifag bare for å nevne noe. Grunnet den store bredden i geografifaget er det utrolig mye du kan jobbe med etter du har fullført en grad i geografi, men det er ikke alle som får jobb som er relevant med utdanningen eller emnene de valgte å spesialisere seg på. Ifølge NTNUs propagandasider er det veldig lav arbeidsledighet blant geografer, men dette må kanskje tas med en klype salt. Geografer kan brukes til ganske mye rart, så tror ikke det skal være så fryktelig vanskelig å få jobb med en grad. For å si det slik er det vanskeligere å få en relevant jobb enn en jobb etterpå. Jeg har tenkt å ta for det meste naturgeografiske emner og GIS som mine valgemner, og deretter fylle på resten med programmering/informatikk. Forhåpentligvis er det behov for folk med gode GIS/kartleggingskunskaper når jeg er ferdig Har forøvrig en drøm om å komme inn på master i fysisk planlegging når jeg er ferdig med bachlorgraden. Men men, får se det litt an. Slik jeg har fått inntrykk av geografi ved høyskole/universitetesnivå, er det mer praktisk rettet enn leksikal kunnskap om andre plasser. Håper du ble litt klokere nå, er bare å spørre om det er noe mer du lurer på Lenke til kommentar
Goeril Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Tusen takk for svar:) Vet dere noe om studiet er bedre eller det samme ved de forskjellige studiestedene? Er det det samme opplegget? Er det noen spesielle evner eller forkunnskaper som kan være lurt å ha? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Naturgeografimessig er det stor forskjell på de forskjellige undervisningsstedene fordi de satser på forskjellige fagfelt (Bergen er store på "det blå", mens f.eks NTNU har jeg inntrykk av er mer interessert i hva som finnes på land). Samfunnsgeografimessig er du mer fri til å velge, hvertfall på de store universitetene fordi det som regel er en zillion forskjellige samfunnsvitenskaplige valgmuligheter. Du trenger å være nysgjerrig og ha lyst til å dra i flere snorer for å forstå verden Hvis du sier hva du er interessert i så kan vi kanskje gi deg noen tips. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Ser det er noen år siden denne tråden var aktiv. Syntes den var utrolig informativ, og jeg lurer på hvordan det går med dere som studerte og tenkte på å studere geografi sier idag. Hva jobber dere med, er det et smart valg, hva anbefaler dere? Hvordan er UIB i sammenligning med UIO? Ser at UIO ikke har en ren geografi linje slik UIB har, og hvor det er endel matematikk og slikt. Tusen takk! =) Endret 4. april 2012 av OddZen Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Jeg er prosjektleder i det offentlige. Det er et smart valg. Mulighetene er uendelige, men man blir litt potet. Universitetene er ikke så flinke til å koble studiet med næringslivet, så du må jobbe litt med å skape det nettverket du ønsker på egenhånd. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Universitetene er ikke så flinke til å koble studiet med næringslivet, så du må jobbe litt med å skape det nettverket du ønsker på egenhånd. For øvrig en liten digresjon, dette gjelder andre retninger også! Etter hovedfag (master) i kjemi fra UiO for noen år siden, opplevde jeg tilsvarende... Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Hva jobber du med da CATO? Og hva slags andre muligheter er det? Ser det står litt på nettsidene til universitetene men føler det er så generelle svar, og vil heller vite hva de virkelig gjør i disse jobbene. Fint om dere eller noen andre kunne ta seg tid til å svare litt mere utfyllende på de andre spm også =) Tok forøverig samfunnsfag ved HSH, da hadde vi litt geografi, samfunnskunnskap og Historie. Geografien var veldig kjekk, det gjorde ingenting å dra på skolen når vi skulle ha det, og det var kjekke timer. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Jobber med samferdselsprosjekter, forprosjekt (KVU), regulering, byggeplaner og noe oppfølging. Gjør det samme som ingeniørene gjør. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Jobber med samferdselsprosjekter, forprosjekt (KVU), regulering, byggeplaner og noe oppfølging. Gjør det samme som ingeniørene gjør. Sitter du mest på et kontor da eller er du ute å undersøker og rekognoserer? Fortell litt =) Får du ingeniørlønn da? Kan man jobbe med offshore prosjekter som geograf eller har man for lite fysikk matte for slikt? Trives du og er du fornøyd med valget ditt? Endret 4. april 2012 av OddZen Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Jeg er mest på kontoret, ja. Stort sett er verden satt sammen i et "bestiller - utfører"-system. Jeg sitter på bestiller siden. Det vil si at jeg har ansvaret for å lage styringsdokumenter for mine prosjekter, kravspesifikasjoner, konkurransegrunnlag og andre anbudsdokumenter. Så lyses anbudet ut og et selskap vinner konkurransen. Min jobb derfra er å styrere prosessene i prosjektet slik at jeg får riktig kvalitet/kostnad/tid fra konsulentene for å oppnå prosjektmål (effektmål og resultatmål) og andre overordnede mål prosjektene måtte ha (mål fra kommuneplaner f.eks). Det er ansiennitet og erfaring som avgjør lønna, hvilken grad man har spiller lite inn. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) Takk skal du ha CATO Noen som kan hjelpe meg litt med de andre tingene jeg lurer på? Skulle kanskje bare lagd ny tråd istedefor å bruke denne, men la gå! Endret 5. april 2012 av OddZen Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 (endret) En av grunnene til at jeg er interessert i å ta Geografi er muligheten for å undervise i det, man kan jo ta en lektorutdanning i geografi men da blir man jo mer låst til å kun være lærer men da er studietiden 1 år mindre igjen, med integrert ped og master på 5 år. Med en master vil man vel også ha muligheten til å studere 60 av disse studiepoengene innenfor et valgfritt fag etter det som står her http://www.uib.no/st...GEOG#oppbygging Er jo mye mer safe med tanke på muligheter med en ren master og så bygge på med ped. Noen som har noen tanker og erfaringer med dette? Endret 6. april 2012 av OddZen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå