luxus Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) God kveld alle sammen, Jeg har hatt ADSL2+ fra NextGenTel en god stund nå og må si jeg har vært storfornøyd. Hastigheten min ned har hele tiden ligget på rundt 1600kB/s, inntil sist fredag. Da gikk linja ned noen timer, og etter det har hastigheten ned ikke vært som før. Hastigheten ut der i mot er som den alltid har vært, ca 128kB/s. Men altså, hastigheten ned er et lite mysterium. Mot FTP'er jeg før altså fikk maksfart ned fra får jeg nå ca 5-600kB/s. Jeg har lagt merke til at hastigheten er noe bedre på formiddagen enn på kvelden, men det som merkligere er er dette: Hvis jeg fyrer opp 2 FTP klienter og laster ned 2 filer vil den totale nedlastingshastigheten overstige 5-600kB/s, og åpner jeg enda en og laster ned en fil til oppnår jeg enda høyere hastighet igjen. Dette er prøvd opp i mot den FTP'en jeg alltid fikk 1600kB/s, men da spilte det altså ingen rolle hvor mange filer jeg lastet ned samtidig. En fil gav full fart ned. Dette er også testet i mot ftp.uio.no. En graf over nedlastingen ble som følger: Hoppene i hastigheten som vises på bildet kommer som en følge av at jeg starter å hente ned en fil til i fra ftp.uio.no. Er det noen som har noen tips til gode forklaringer på dette? Først virket det altså ut som linja ble makset ut på 600kB/s men nå viser det seg at det er per nedlasting eller noe. Edit: Kan jo også legge til, selv om disse speedometerene ikke er av de beste verktøy å måle linjehastighet med, at jeg får blendene 2611 kbits/sekund ned i fra Hardware.no sitt speedometer, mens itavisen kan melde om 1 924 kbit/s.. Så altså ikke så mye å skryte av på en ADSL2+ linje.. Endret 11. desember 2006 av luxus Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Ikke noen forklaring, men tenkte å bidra med en liten tilleggsinfo. Dette gjelder ikke bare linja di til ftp.uio.no, men generelt mellom NGT og Uninett. Av en eller annen grunn cappes upload fra Uninett til NGT på en per-session basis (iallefall for TCP). Meget mulig at det er en eller annen applikasjonslagsruter som står i en gateway eller i et av endepunktene mellom de to nettene og begrenser. Har ikke vanskelig for å se for meg at NGT vil prøve å hindre noe av den ekstreme datamengden som går fra Uninett daglig å komme til dem... Så: min beste forklaring er at NGT har satt inn en begresning på TCP-strømmer fra Uninett. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Så: min beste forklaring er at NGT har satt inn en begresning på TCP-strømmer fra Uninett. 7479206[/snapback] Hmm, dette virker litt rart, da både NGT og Uninett er tilkoblet NIX, og betaler derfor ikke noe ekstra for den båndbredden som kreves. Forøvrig kan jeg fortelle at jeg også sitter på ADSL2+ linja fra NGT, og laster ned ISOer fra ftp.uninett.no med 2 mB/s. EDIT: Uavhengig tidspunkt på døgnet. Endret 11. desember 2006 av kpolberg Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Man bør jo teste noen speedometre hvis man er i tvil. Denne er bra http://nettforlaget.net/goto/speed/ Lenke til kommentar
luxus Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Så: min beste forklaring er at NGT har satt inn en begresning på TCP-strømmer fra Uninett. 7479206[/snapback] Hmm, dette virker litt rart[...] 7479339[/snapback] Jeg syntes også dette virker litt rart da NextGenTel blant annet hadde dette å si i sitt svar da jeg klaget: Vennligst utfør nye hastighetstester, og meld tilbake til oss via kontaktskjema.Ønsker helst at du kjører FTP testen mot UiO. Start gjerne 3-4 downloads fra UiO samtidig for å se om det er endring i utnyttelsen av båndbredden ved bruk av flere tråder. Med andre ord vil de at jeg skal bruke UIO sin FTP som målepunkt og jeg skulle tro de ikke har begrenset datamengde til målepunktet de gir meg. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hehe, ftp.uio.no er i utgangspunktet samme serveren som ftp.uninett.no Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Bruk tptest version 3.12 ( www.tptest.se ) og test mot telenor stockholm serveren. Det er den mest pålitelige testen for såpass høye hastigheter jeg har funnet. Har selv 2+ linje, og hadde lenge problemer med å få en god måling på maksimum oppnåelig hastighet. -Stigma Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 jeg har selv 2+ fra ngt, og kan si at den "testen" de krever er bare tull. jeg får varierende hastigheter fra ftp.uio.no. får også bedre hastighet fra servere i israel... Lenke til kommentar
luxus Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jeg kjører nå nedlasting fra ftp.uio.no, og får 1745kB/s. Mao tror jeg vi kan legge teorien "Så: min beste forklaring er at NGT har satt inn en begresning på TCP-strømmer fra Uninett." død. Med mindre de i tillegg har en tidsstyring på dette og da =).. Skal bli spennende å om de har fikset noe, om og hastigheten holder seg slik i løpet av dagen. Edit: 14,56Mbit sier TPtest nå i morgentimene btw. Endret 12. desember 2006 av luxus Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det var bare en teori basert på mine personlige erfaringer, så jeg er absolutt åpen for at det ikke stemmer. Men jeg har flere ganger sett at bruk av to og tre sesjoner mellom NGT-linjer og UNINETT-servere gir dobling og tripling av hastighet. All min kunnskap om UNINETT tilsier at det iallefall ikke er noen hastighetsbegrensning på DEN siden, så da valgte jeg bare å anta at det var NGT. En annen mulighet (som kanskje er litt mindre NGT-fiendtlig) er jo at det er en eller annen backbone-link som sliter med høy trafikk, og at det dermed er TCP congestion window som forårsaker begrensingen... Det skulle også forklare det hvis du får forskjellig ytelse på forskjellige tidspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå