Gå til innhold

Hvordan kjøre 2x20"lcd i Span, samt en 42" klonet?

bygern

Anbefalte innlegg

OK, dette ble litt komplisert.....skal vi se, rett meg om jeg misforstår for det må da kunne gå ann å ordne dette :)

- 2x20" LCD skjermer som kjører i span (ikke extended), disse må kjøres på samme skjermkort

- 1 plasma/skjerm som er en klone av den totale 2x20" span oppløsningen, på et nytt skjermkort

Vil det bli veldig galt å kjøre

#1 - primær & #3 - klone av primær?

#2 - extended

7488679[/snapback]

Hmm, jeg tror egentlig han mener extended. Og han vil nok ha en kopi av primær skjermen. Altså at han vil bare ha vinduet som blir vist på den ene 20" over på plasmaen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK! 2 skjermkort.

Skjermkort 1:

- Utgang 1 = primærskjerm

- Utgang 2 = plasma, klonet av primærskjerm

Skjermkort 2:

- Utgang 1 = extended/sekundærskjerm

Potensielt problem:

- Klonet skjerm har kanskje lavere oppløsning enn primærskjerm

Alternativ løsning, hvis det er snakk om film:

- Kjøre plasma som extended, og vis filmer på denne. Kjører dette på projektor, flytter før visning oppgaveraden over på denne. Primærskjerm forblir uendret, og extended/plasma kan kjøres på "native" / riktig oppløsning.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg tror egentlig han mener extended. Og han vil nok ha en kopi av primær skjermen. Altså at han vil bare ha vinduet som blir vist på den ene 20" over på plasmaen.

7489001[/snapback]

Her var det mange nyttige svar! Men du kpolberg har helt rett.. jeg blandet "span" med "extended"..

Poenget er å kjøre en kloning fra Primær 20" over til Plasma.

Jeg har et Nvidia kort med to DVI utganger. Er beste måten da å kjøre primær 20" på den ene DVI utgangen og Plasma på den andre? Samt kjøre extended med den siste 20" via et annet skjermkort?

Potensielt problem:

- Klonet skjerm har kanskje lavere oppløsning enn primærskjerm

7489155[/snapback]

Kan det virkelig by på problemer?

Endret av bygern
Lenke til kommentar

Kloning er basert på at du kopierer skjermen 100% over til en annen. Plasmaskjermen har nesten garantert ikke samme oppløsning som primærskjermen din. 20" LCD...4:3 / 1600x1200? Det er mulig plasmaskjermen din er 1024x1024 (ALIS) f.eks., men den tid den sorg :) Hvis du har 20" widescreen til PC vil heller ikke dette matche plasmaskjermen, fordi dataskjermer i widescreen er 16:10 mens til film og TV bruker vi 16:9.

Det som -kan- skje, er at den klonede skjermen forsøker å vise det den kan, men at den flytter på bildet avhengig av musepil plassering (tenk deg forstørrelsesglass som ikke dekker hele bildet). Du får aldri et helt bilde på skjermen.

Ta mitt eksempel - jeg har 20" LCD på 1600x1200 (4:3) og en projektor på 1280x720 (16:9). Hvis jeg kloner dette, vil ikke projektoren klare å vise hele 1600x1200 bildet fordi den ikke takler oppløsningen (sort bilde). Men jeg kan få projektorbildet til å følge primærskjermens musepil, slik at projektoren blir et slags "forstørrelsesglass" av primærskjerm som følger musepilen. Hvis jeg skal klone skjermen 100% riktig, må jeg faktisk sette primærskjermen til 1280x720 - da vil projektoren/klonede skjermen vise riktig bilde :)

På grunn av dette sirkuset valgte jeg selv å legge kloning bak meg, og kjøre projektor som extended skjerm (ikke klonet) til filmer, og som primærskjerm (og eneste skjerm) til spilling.

- Hvis jeg skal spille, skrur jeg av primærskjerm og lar projektor være primærskjerm istedenfor ("disabler"/skrur av andre skjermer for å unngå å flytte musepil utenfor spillskjerm

- Hvis jeg skal se film flytter jeg helt enkelt videospilleren over til projektorskjerm, setter fullskjerm, og nyter bildet.

Byttingen tar 2-3 museklikk og blir rutine etter 4-5 ganger. Syng ut hvis du trenger bilder eller liknende, kan demonstrere hvis du ønsker.

Lenke til kommentar
Kloning er basert på at du kopierer skjermen 100% over til en annen. Plasmaskjermen har nesten garantert ikke samme oppløsning som primærskjermen din. 20" LCD...4:3 / 1600x1200? Det er mulig plasmaskjermen din er 1024x1024 (ALIS) f.eks., men den tid den sorg :) Hvis du har 20" widescreen til PC vil heller ikke dette matche plasmaskjermen, fordi dataskjermer i widescreen er 16:10 mens til film og TV bruker vi 16:9.

Det som -kan- skje, er at den klonede skjermen forsøker å vise det den kan, men at den flytter på bildet avhengig av musepil plassering (tenk deg forstørrelsesglass som ikke dekker hele bildet). Du får aldri et helt bilde på skjermen.

Ta mitt eksempel - jeg har 20" LCD på 1600x1200 (4:3) og en projektor på 1280x720 (16:9). Hvis jeg kloner dette, vil ikke projektoren klare å vise hele 1600x1200 bildet fordi den ikke takler oppløsningen (sort bilde). Men jeg kan få projektorbildet til å følge primærskjermens musepil, slik at projektoren blir et slags "forstørrelsesglass" av primærskjerm som følger musepilen. Hvis jeg skal klone skjermen 100% riktig, må jeg faktisk sette primærskjermen til 1280x720 - da vil projektoren/klonede skjermen vise riktig bilde :)

På grunn av dette sirkuset valgte jeg selv å legge kloning bak meg, og kjøre projektor som extended skjerm (ikke klonet) til filmer, og som primærskjerm (og eneste skjerm) til spilling.

- Hvis jeg skal spille, skrur jeg av primærskjerm og lar projektor være primærskjerm istedenfor ("disabler"/skrur av andre skjermer for å unngå å flytte musepil utenfor spillskjerm

- Hvis jeg skal se film flytter jeg helt enkelt videospilleren over til projektorskjerm, setter fullskjerm, og nyter bildet.

Byttingen tar 2-3 museklikk og blir rutine etter 4-5 ganger. Syng ut hvis du trenger bilder eller liknende, kan demonstrere hvis du ønsker.

7494375[/snapback]

Tusen takk for svar! Det oppklarte en del for meg! Men hvordan er det iforhold til skjermkort? Jeg har et Nvidia 7600GS kort med to DVI. Hvordan ville du koblet det da ?

Jeg har også mulighet til å koble inn et ekstra PCI kort med DVI utgang.. Men er det ikke mulig å kjøre en DVI splitter på den ene utgangen, slik at jeg feks har to 20" LCD på den ene utgangen og plasmaen på den andre?

Bilder hadde forresten vært veldig kjekt å sett!:)

Lenke til kommentar

Har forsøkt å lage noen simulerte scenarior. Selv bruker jeg ingen, ettersom jeg bare har 1 kort med 2 utganger. På denne bytter jeg extended mellom 20" LCD 1600x1200 DVI og 1280x720 projektor VGA. Kommer snart til å kjøpe et nytt skjermkort, og vil da forsøke meg på scenario 2.

triplehead_scenarios_plasma.jpg

Lenke til kommentar
Har forsøkt å lage noen simulerte scenarior. Selv bruker jeg ingen, ettersom jeg bare har 1 kort med 2 utganger. På denne bytter jeg extended mellom 20" LCD 1600x1200 DVI og 1280x720 projektor VGA. Kommer snart til å kjøpe et nytt skjermkort, og vil da forsøke meg på scenario 2.

Tusen takk for et veldig nyttig og informativt svar! Det klargjorde en del ting. :)

Lenke til kommentar

Boye: Kunne du fortalt litt mer konkret hvilke innstillinger du setter opp på nVidia kortet ditt?

Jeg har drevet og testet litt med en LCD 20" og Plasmaen nå. Og når jeg starter filmer popper de opp i full screen på plasmaen, slik som jeg ønsker. Mens når jeg prøver å dra musen over på plasmaen kommer den kun innforbi ca 1/4 av skjermen. Skal det ikke være mulig å dra den helt over? Slik at jeg kan bruke den som en fullblods extended skjerm?

Av innstillinger har jeg satt opp følgende:

nView Display mode: Dualview - Der 20" LCD er primary og Plasma er secondary.

Eller har jeg satt oppløsningen på 20" til 1600 * 1200 (som forsåvidt er irriterendes da dette er en wide skjerm som skal støtte 1680*1050, noen ideer her?) og plasmaen til 1024*768.

Jeg har også mekket litt innpå "Full screen video" der jeg har prøvd de fleste innstillingene..

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Jeg har enda et problem som jeg har oppdaget... Når jeg kjører 20" LCD som primær og 42" Plasmaen som extended blir ikke filmene vist i sitt fulle format. Dvs. når jeg feks kjører en Lost episode med VLC media player forsvinner nedre delen av tekstingen på filmen. Virker mao som det er "zoomet" litt inn..

Men hvis jeg derimot kjører kun plasmaen som primær og eneste videokilde, og starter filmen i fullscreen kommer hele bildet med..

Noen ide hvordan dette evt. kan løses?

Takker!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...