Balsfjord Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hvor mange barn er det tillatt å ha per ansatt i en barnehage? Henvis gjerne til kilder om mulig. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Departementet går inn for å videreføre dagens pedagognorm på én pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder per barn 7-9 barn når barna er under tre år, men vil gjerne ha innspill om det bør være andre antall barn per pedagogisk leder Utdanningsforbundet mener at pedagogtetthetene i norske barnehager bør økes, og at en måte å gjøre det på kan være å ha én pedagogisk leder per åtte barn under tre år og én pedagogisk leder per 16 barn over tre år. http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTempl...e____23197.aspx Det jeg fant i farten. Kan forhøre meg litt med noen barnehageansatte som jeg kjenner om ikke mer konkrete tall kommer av andre Edit; Og det der er kun for pedagogiske ledere, er andre "stillinger" i barnehagen også. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Det der fant jeg også, men det gjelder bare pedagogiske ledere, dvs folk med utdanning. Jeg lurer på hvor mange barn man kan ha per "vanlig" ansatt, spesielt på barn under 3 år. Kjempefint om du kan sjekke for meg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Det er mange forutsetninger og situasjoner som må tas hensyn til for å gi et godt svar. For veldig små barn, er det en voksen pr. barn, det samme kan gjelde ved fysisk og psykisk utviklingshemmede barn. Dernest stilles det krav til hvor mange barn pr. voksen ved turer, og der er igjen spørsmålet om man har små barn, store barn osv. Problemet er jo at hvis en ansatt er syk...hva gjør man da? Vikarer får man ikke alltid, ihvertfall ikke hvis vikarbudsjettet er brukt opp. vikarer tar uansatt tid å skaffe, og hvis en ansatt ringer rett før han/hun skal på jobb og sier at han/hun er syk rekker man ikke å skaffe vikar uansett. Man har heller ikke lov til å stenge barnehagen selv om man driver underbemannet. Mange løser deler av problemet ved å la lærlinger få helansvaret for unger, noe som ikke er lov men hva gjør man? Et annet problem er at hvis ansatte i barnehager prøver å gi beskjed om at de er for få på jobb, både i henhold til lovverket og i henhold til barn de tross alt har ansvaret for, så stemples man som illojal mot kommunen eller barnehagen. Siden veldig mange barnehageansatte jobber i vikariat, vil et illojal stempel ødelegge muligheten til å få fortsette både i den barnehagen man jobber i men også i andre kommunale barnehager innen samme kommune. Derfor holder ansatte kjeft, og håper det går bra denne gangen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå