Gå til innhold

Overklokking 680i, E6600, OCZ6400


Anbefalte innlegg

Vurderer følgende komponenter:

 

EVGA nForce 680i SLI hovedkort

Core 2 Duo E6600 (2.4GHz)

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual C (L 4-5-4-15 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)800MHz DDR2)

 

Skal kjøle CPU med Zalman vannkjølingssett (Reserator1 Plus). Har svært lyst å overklokke litt, da den prosessoren visstok skal være veldig lett å klokke. Skal ikke drive noe ekstrem-helt-på-kanten-klokking, er mer opptatt av å ha et godt stabilt system. Men 2.8-3.0GHz burde vel gå greit?

 

Spørsmålet er om det minne (som Netshop har på tilbud denne uken) passer bra til dette.

 

Et annet spørsmål er hvis man overklokker, mister man muligheten til å bruke speedstep/Cool&Quiet da? Må man kjøre på maks hastighet hele tiden, eller vil CPU sakke ned når maskinen er idle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis folk kjøre den på 3.4++GHz, burde vel jeg klare det stabilt på rundt 3GHz :).

 

 

Men hva med speedstep/C&Q? Vil det fortsatt funke? Si f.eks at den holder 3GHz under load, men går tilbake til 1-1.5GHz (aner ikke hva som er idle-speed på C2D. Min AMD idler på 1GHz).

 

Edit: En ting til. Hvor mye øker strømforbruket når man klokker? Har en 500W Nexus PSU, to disker, DVD, og to 7800GTX-kort i SLI.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bestillt dette oppsettet fra NetShop, sammen med to POV 8800GTS ;) siden tre av 4 deler var på salg, sparte jeg over 1000 kr. Du kan få litt tilbakemeldinger når jeg får delene mine en gang i uken. (kom på totalt 10841)

 

EDIT: Det hadde kommet på over 12000 på PCUtsyr.no som var billigste etter Netshop, nå som Netshop har tilbud, så løp og kjøp :D

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat bestillt dette oppsettet fra NetShop, sammen med et POV 8800GTS ;) siden tre av 4 deler var på salg, sparte jeg over 1000 kr. Du kan få litt tilbakemeldinger når jeg får delene mine en gang i uken. (kom på totalt 10841)

 

EDIT: Det hadde kommet på over 12000 på PCUtsyr.no som var billigste etter Netshop, nå som Netshop har tilbud, så løp og kjøp :D

7479761[/snapback]

 

Hehe, og komplett har tilbud på 8800 GTX også nå. Dette kan fort bli en dyr jul hvis man ikke holder godt på lommeboken. :whistle:

 

Si ifra hvordan det går ;)

Lenke til kommentar
jeg kjører denne setupen nå med et 8800GTX kort.

Er utrolig fornøyd. Kjører rammen på 800mhz med 4-4-4-12 timings og Cpun på 9x400

uten no problemer

7479014[/snapback]

hvor høy volt har du på CPU og minnet?

7479395[/snapback]

 

Tror minnet er satt på 2.1 eller 2.2 og cpu er på 14.75

Lenke til kommentar
jeg kjører denne setupen nå med et 8800GTX kort.

Er utrolig fornøyd. Kjører rammen på 800mhz med 4-4-4-12 timings og Cpun på 9x400

uten no problemer

7479014[/snapback]

hvor høy volt har du på CPU og minnet?

7479395[/snapback]

 

Tror minnet er satt på 2.1 eller 2.2 og cpu er på 14.75

7481951[/snapback]

Den BIOS'en som gir deg mulighet å sette CPU-volt til 14,75 må du sende meg snarest :!:

Lenke til kommentar
HAHAHAHAHA, ja takk, bilde ønskes av dette :D

 

Tror nok han skrev feil, eller har lest feil tall.. Kanskje det er en MEGET ulåst multi ?? Hehehe, 14*400 = 5600... (WR??) :p

7482060[/snapback]

1.475 volt mente jeg ja :D

va litt kjapp mellom svingene der gitt :D

Endret av nikey
Lenke til kommentar
Vurderer følgende komponenter:

 

EVGA nForce 680i SLI hovedkort

Core 2 Duo E6600 (2.4GHz)

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual C (L 4-5-4-15 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)800MHz DDR2)

 

Skal kjøle CPU med Zalman vannkjølingssett (Reserator1 Plus). Har svært lyst å overklokke litt, da den prosessoren visstok skal være veldig lett å klokke. Skal ikke drive noe ekstrem-helt-på-kanten-klokking, er mer opptatt av å ha et godt stabilt system. Men 2.8-3.0GHz burde vel gå greit?

 

Spørsmålet er om det minne (som Netshop har på tilbud denne uken) passer bra til dette.

 

Et annet spørsmål er hvis man overklokker, mister man muligheten til å bruke speedstep/Cool&Quiet da? Må man kjøre på maks hastighet hele tiden, eller vil CPU sakke ned når maskinen er idle?

7478870[/snapback]

 

Dette funker fett ;) Jeg har dette oppsettet her, sammen med to 8800GTS, og det funker som faen! overklokker bra, og er stabilt, men er noen få BIOS bugs enda, men det vi etterhvert fikse seg med bios oppdateringer. Som du ser har jeg CPU på 3.2 Ghz for tiden, men den klarer fint langt mer. Har for eksempel har 450 på FSB bare for å prøve. (måtte da sette ned multiplier, siden jeg har standard CPU kjøler og den takler ikke overklokkig så veldig bra :() Uansett, det er et veldig bra system

 

Og ja, Speedstep ble automatisk deaktivert og låst der når jeg overklokket, men det gjorde i hvertdall ingenting for meg. Gå for dette.

Lenke til kommentar
Og ja, Speedstep ble automatisk deaktivert og låst der når jeg overklokket, men det gjorde i hvertdall ingenting for meg. Gå for dette.

7529115[/snapback]

 

 

Jeg leste forleden dag i manualen til 680i-kortet at man kan lage system-profiler som blir lastet automatisk. F.eks kan man klokke ned maskinen når man f.eks sufter, og laste en overklokket profil når man starter et spill. Vet ikke hvor bra det fungerer, men skal ta å teste det ut når jeg får de nye delene. For det er litt kjipt at maskinen står å durer på 3GHz+ hele tiden hvis det eneste man gjør den dagen er å surfe eller laste ned...

Lenke til kommentar
Og ja, Speedstep ble automatisk deaktivert og låst der når jeg overklokket, men det gjorde i hvertdall ingenting for meg. Gå for dette.

7529115[/snapback]

 

 

Jeg leste forleden dag i manualen til 680i-kortet at man kan lage system-profiler som blir lastet automatisk. F.eks kan man klokke ned maskinen når man f.eks sufter, og laste en overklokket profil når man starter et spill. Vet ikke hvor bra det fungerer, men skal ta å teste det ut når jeg får de nye delene. For det er litt kjipt at maskinen står å durer på 3GHz+ hele tiden hvis det eneste man gjør den dagen er å surfe eller laste ned...

7529262[/snapback]

 

Enig med deg der ja ;) er ikke så mye vits i det

Lenke til kommentar

Har samme konfigurasjon på cpu, minne, hovedkort i tillegg til Nvidia 8800GTS skjermkort...

Men jeg trenger hjelp!

 

Hvilke voltsettinger skal jeg bruke? (til minne, SPC-MPC, PCI-E etc)

Hvilke timings skal OCZ brikkene ha?

 

Ntune virker ikke til hverken hovedkortinnstillinger eller GPU overklokking.

(hvis jeg klikker på "juster hovedkortinnstillinger" så bare lukker programmet seg, og trykker jeg på GPU klokkeinnstillinger så får jeg ikke vekk prikken i fabrikkinnstillinger.... )

LØST! :) Måtte bare endre regionale innstillinger til US English.

 

Har de nyeste driverene fra Nvidia.com, og siste versjon av Ntune.

Bios er den nye betaen P23, og alt er satt opp etter "load default setting"

 

Noen som kan hjelpe?

 

Er også interessert i å få vite noen gode overklokkingsoppsett av cpu....

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
Hentet delene på posten idag. Må nesten slenge et av komponentene under juletreet. Har ikke tid til å mekke på maskinen nå i julerøsjet uansett, lar det blir "romjulskos" :).

 

christoffer909:

Har du puttet på den der chipset-viften? Hvordan er det med støy fra den?

7539529[/snapback]

 

Ja, det er ikke at den lager så høy lyd, men den lager en sånn delvis høyfrekvent lyd, som er utrolig irriterende, spesiellt hvis du sitter med åpent kabinett. Men setter du den på 50-60% så der den nesten uhørbar ;)

 

EDIT: Uhørbar i forhold til de andre viftene, som er stock kjølere på CPU og GPU, som i idle er også uhørbare, så dvs. et behagelig lydnivå, og den høyfrekvente tonen er vekk.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...