MsFoster Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Viser til emne Takk for svar Endret 12. desember 2006 av MsFoster Lenke til kommentar
ravika Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hvis du bare trenger et 6 sifferet tall, så legger du bare 6 stk 0 i formatet for autonummeret. Da vil du få 000001, 000002..... Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg har allerede en med autonummer. Kan desverre ikke ha 2 felter med autonummer i en tabell. Lenke til kommentar
ravika Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Skal da det nye tallet som genereres automatisk også være unikt for hver post. Isåfall anbefaler jeg å bytte det nye autonummerfeltet med det gamle.... Hvorfor skal du ha to nummere? Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 For å gå over til noe annet: Her fungerer relasjonene Det vil si at når jeg skriver inn "postnummer" kommer "poststed" automatisk opp, og lagrer seg i tabellen. Denne funker ikke Her fungerer relasjonene, slik at de hentes opp i formen, men lagres ikke i ønsket tabell. Vet at jeg har tatt opp dette tidligere, men dette HASTER! Takk for svar Lenke til kommentar
ravika Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Tror jeg prøvde å forklare deg dette engang før.... Tar heller å fixer det kjapt slik det skal være, så får du heller spørre om du lurer på hvorfor. strand_kino.zip Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg vet hva du mener om å ha flere like felt. Dersom du ser på min forrige post, så ser du at jeg har samme feltene i begge tabellene, og det lagrer seg i begge to. Jeg skal ha muligheten til å spørre etter ledige plasser i de forskjellige salene, hvilke forestillinger som går i hver sal, kommende forestillinger neste to uker utifra dato, dagens forestillinger, etc. Derfor trenger jeg det slik som i den ene filen jeg la ut. Takk for at du prøver å hjelpe:) Er nødt til å løse dette iløpet av kvelden. Lenke til kommentar
ravika Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg skal ha muligheten til å spørre etter ledige plasser i de forskjellige salene,hvilke forestillinger som går i hver sal, kommende forestillinger neste to uker utifra dato, dagens forestillinger, etc. Derfor trenger jeg det slik som i den ene filen jeg la ut. 7483477[/snapback] Du trenger ikke å lagre dette i andre tabeller enn de som er i den jag la ut. Går fint an å finne ut ledige plasser etc. Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg setter da veldig pris på om du kan komme med eksempel på spørring hvor jeg spør på kryss av tabellene. I tabellen bestilling lagres forestilling id og antall billetter. Trenger litt hjelp der Lenke til kommentar
ravika Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Er dette forresten en oppgave i Brukersystemer for VK1? Minnet mistenkelig om eksamensoppgaven for Høsten 1996. Isåfall er denne oppgaven meget nøye beskrevet hvordan den skal løses, dersom du har boken " Verktøybok i Access - Brukersystemer" av Kjell Aarflot Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Hehe, har ikke den boken, og lærerene hjelper ikke til:( Er et prosjekt ja, gud jeg hater access. Lenke til kommentar
ravika Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvis du f. eks vil finne ut hvor mange biletter som er solgt per forestillig må du velge ForestillingsID og dato fra Forestillingstabellen og AntallBiletter fra Bilettatbellen. I tillegg bruker du totaler og SUM for antall biletter for å legge sammen totalsalget. Blir kanskje litt enklere å se SQL-koden: SELECT Forestillinger.Forestillings_ID, Forestillinger.Dato, Sum(Billetter.[Antall billetter]) AS [sumAvAntall billetter] FROM Forestillinger INNER JOIN Billetter ON Forestillinger.Forestillings_ID = Billetter.Forestillings_ID GROUP BY Forestillinger.Forestillings_ID, Forestillinger.Dato; Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Takk for et fint eksempel. Skremmende likt MySQL spørringer:P En ting jeg ikke forstår er spørring av dato og tid. Hva er verdien av NOW() i Access? Jeg skal skrive ut alle forestillinger som er i dag, og ikke har begynt. SELECT Forestillinger.Dato,Forestillinger.Tittel,Forestillinger.Tid FROM Forestillinger WHERE Forestillinger.Dato LIKE NOW() AND Forestillinger.Tid > NOW(); Slik tenker jeg, men fungerer dårlig. Edit: fant det ut. bruken av DATE og TIME er fin:) Endret 12. desember 2006 av MsFoster Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Trenger forøvrig hjelp med en annen spørring. SELECT Forestillinger.Dato,Forestillinger.Tittel,Forestillinger.Tid FROM Forestillinger WHERE Forestillinger.Dato < DATE() + (7 * 24 * 60 * 60); Hvorfor velger ikke denne alle filmene som er mindre enn 7 dager frem i tid, men alle kommende forestillinger? Endret 12. desember 2006 av MsFoster Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvorfor velger ikke denne alle filmene som er mindre enn 7 dager frem i tid, men alle kommende forestillinger? Fordi du har Date() - altså dagens dato - PLUSS 7 dager. Prøv med minus Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Les en gang til, du:P jeg har < DATE + 7 dager. Ergo, mindre enn 19.12.06 etter hva jeg kan forstå:S Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hva med å prøve dateadd eller between? Lenke til kommentar
ravika Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hva med å prøve dateadd eller between? 7486314[/snapback] Between 01.01.1900 and DATE() + (7 * 24 * 60 * 60) Burde holde til slikt bruk? Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg kan ikke angi 01.01.1900, det må skje automatisk. 7 dager fra i dag. BETWEEN DATE() AND DATE() +(7*24*60*60) funket ikke, fant jeg ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå