hifiking Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Jeg målte spenningen mellom meg og kabinettet, 17V AC. Hvorfor? Pleier og være sånn på audio-forsterkere. Ca 1750 Hz. Endret 11. desember 2006 av hifiking Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Prøv å mål spenninga mellom kabinettet og jord. Sjekk om voltmeteret ditt fungerer ved å måla noko du veit spenninga på. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) 192V mellom kabinettet og jord. Kanskje jeg burde jorde PC'n? 50 Hz, tyder ikke bra. Doh, tenkte jeg skulle driste meg til å måle strømmen, og det slår gnister! Men ingen strøm. 300 microamps. Endret 11. desember 2006 av hifiking Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Du har nok jordfeil i PSU'en din, vist du har peiling eller kjenner nokon som har peiling kan du prøva å fiksa den. Du bør alltid jorda dataen din. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Du har nok jordfeil i PSU'en din, vist du har peiling eller kjenner nokon som har peiling kan du prøva å fiksa den. Du bør alltid jorda dataen din. 7478557[/snapback] Den er jo 3 mnd gammel. Holder det ikke å jorde PC'n? Skjøteledning er tungvint. Hva burde jeg se etter i PSU'n? Løse ledninger? Brente kondesatorer og magisk røyk? Endret 11. desember 2006 av hifiking Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Vist du jorder dataen mens det er jordfeil vil det gå ein straum til jord, eventuelt så vil jordfeilvernet løysa ut (ikkje bra). Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Vist du jorder dataen mens det er jordfeil vil det gå ein straum til jord, eventuelt så vil jordfeilvernet løysa ut (ikkje bra). 7478610[/snapback] Snakker vi garanti? Kan det være noe annet på nettet som legger spenning på jord? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 hmmm høres ut som du kan få veldig vondt hvis du rører kabinett og jord sammtidig Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 hmmm høres ut som du kan få veldig vondt hvis du rører kabinett og jord sammtidig 7478631[/snapback] Det er en manøver jeg ikke planlegger å prøve i nærmeste fremtid :- ) Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg tror ikke det er jordfeil i PSU. Grunnen til at han måler 190V er AC er nok det at alle PSU er har kondensatorer mellom fasene og jord. MEn når han ikke har jordet PCen så vil det bli en (gjerne stor) spenning mellom der, men ikke noe særlig strøm da kondensatorene er såpass små slik at folk ikke blir drept av å ikke jorde PCen. Det er også samme årsak til at han måler spenninge mellom seg selv og PC. Når du står på gulvet er du til en viss grad jordet. Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jordfeil ja... dette skal være garantisak, er du uheldig så sier de at det er "huset" sin feil... ikke bra... men hva mener du med "kanskje jeg burde jorde kabinettet"? det skal være jorda fra før av hvis du ikke har noe "mongo" opplegg da... Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Jordfeil ja... dette skal være garantisak, er du uheldig så sier de at det er "huset" sin feil... ikke bra... men hva mener du med "kanskje jeg burde jorde kabinettet"? det skal være jorda fra før av hvis du ikke har noe "mongo" opplegg da... 7478670[/snapback] Er ikke jorda kontakter i huset andre steder en på kjøkkenet og badet. Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Du kan installera ein ny jorda kontakt, det ligg som regel jordleidning fram til kontaktane sjølv om kontaktane ikkje er jorda. Du kan kjøpa ein jorda kontakt på f.eks Biltema. Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Da hadde jeg ringt elektrikkern å fått han til å sette opp det... er ganske viktig med jord koster endel sikkert men garantert værdt det Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Du kan installera ein ny jorda kontakt, det ligg som regel jordleidning fram til kontaktane sjølv om kontaktane ikkje er jorda. Du kan kjøpa ein jorda kontakt på f.eks Biltema. 7478724[/snapback] God idè, skal ta en titt i morgen. Kan dette ha noen bivirkning på selve PC'n? Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Da hadde jeg ringt elektrikkern å fått han til å sette opp det... er ganske viktig med jord koster endel sikkert men garantert værdt det 7478730[/snapback] Ikke mitt hus, bare leier. Og HI er ikke interessert i å orden opp i noe. Har en jordfeilsbryter, og den slår ikke ut da jeg jorder kabinettet. Bryteren fungerer, har testet den før :- ) Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hva hjelper jordinga pcen? Er ikke det bare om det blir kortslutning? Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 PC'en bør fungera lika fint uten jording, men det er tryggare for dei som bruker den at den er jorda. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 PC'en bør fungera lika fint uten jording, men det er tryggare for dei som bruker den at den er jorda. 7478807[/snapback] Er det den eneste grunnen? Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Poenget med jording er som regel sikkerhet. Vist det blir feil i det elektriske apparatet så kan det oppstå høg berøringsspenning og det kan i verste fall vera dødeleg. Endret 11. desember 2006 av Kian_Alvane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå