ZombieBobie Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder for deg, ikke kjøpsloven. 7480605[/snapback] ah ok Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Hadde dere sagt ifra hadde jeg kunne kjøpt til dere, på elkjøp namsos var det jo bare å møte opp 20min før butikken åpnet for å få seg en wii .. har flere kompiser som hadde stått 20min i kø for en 100 lapp eller 2... kostet vell 2000 her... Endret 11. desember 2006 av vargaz Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 da prøver man på nytt med riktig lov denne gangen (hehe). Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering § 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning. § 20. Tilbakeholdsrett Forbrukeren kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av selgerens forsinkelse, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet. § 21. Rett til oppfyllelse Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. § 22. Forespørsel Dersom selgeren spør om forbrukeren vil motta levering tross forsinkelsen eller underretter forbrukeren om at tingen vil bli levert innen en angitt tid, men forbrukeren ikke svarer innen rimelig tid etter at han eller hun har fått meldingen, kan forbrukeren ikke heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt. § 23. Heving Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen. Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid. Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet. § 24. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd. Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. § 25. Opplysningsplikt om hindring Hindres selgeren i å oppfylle kjøpet til rett tid, skal forbrukeren gis melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får forbrukeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at selgeren fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan forbrukeren kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om han eller hun hadde fått meldingen i tide. Nå er det riktignok ikke noe inntektstap å ikke få konsollen på avtalt tidspunkt. Men burde vel være mulig å presse dem litt uansett Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Tror dette handler om hvorvidt SW vil gi deg litt god kundeservice som følge av forsinkelsen her, mer enn at du faktisk har krav på dette gjennom forbrukerkjøpsloven - som du ser så er faktisk selgers rettigheter styrket på akkurat dette punktet . Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 mhm...men så har de vel også brutt markedsføringsloven når de garanterer en leveranse av noe som de ikke leverer. Og det er utløsende faktor for at jeg handler hos dem. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 *mye moro* 7480382[/snapback] det med dekningskjøp ser du av §§23-24 under manglende levering, som deretter i §24 henviser til §§ 52-54 i fkjl. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Finnes det NOEN noen positive erfaringer med Spaceworld når det gjelder service eller pris? Og er ikke disse to de viktigste kriteriene når man skal velge hvor man handler varer? Jeg skjønner til dags dato ikke hvordan SW kan overleve i dagens marked. Er det kun fordi de har eksistert siden tidlige datadager? Jeg husker jeg leverte min C64 inn til reparasjon på SW, dette var vel rundt 1983-84. Ventet i 3 måneder på at maskinen skulle komme tilbake fra Tyskland... Og jeg var LANGT i fra den eneste som hadde dette problemet. Problemet var en sikring som hadde røket, noe som var problemet på over 50% av alle reklamasjonene, denne sikringen kunne meget enkelt byttes selv, vi snakker om 4 skruer og vips der satt sikringen... (Glem alt som heter "forsegling" eller "garantibrudd ved åpning av produktet", slike ting eksisterte ikke på denne tiden) Sikringen fikk du tilogmed kjøpt på vanlige bensinstasjoner. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Finnes det NOEN noen positive erfaringer med Spaceworld når det gjelder service eller pris? Og er ikke disse to de viktigste kriteriene når man skal velge hvor man handler varer? Jeg skjønner til dags dato ikke hvordan SW kan overleve i dagens marked. Er det kun fordi de har eksistert siden tidlige datadager? Jeg husker jeg leverte min C64 inn til reparasjon på SW, dette var vel rundt 1983-84. Ventet i 3 måneder på at maskinen skulle komme tilbake fra Tyskland... Og jeg var LANGT i fra den eneste som hadde dette problemet. Problemet var en sikring som hadde røket, noe som var problemet på over 50% av alle reklamasjonene, denne sikringen kunne meget enkelt byttes selv, vi snakker om 4 skruer og vips der satt sikringen... (Glem alt som heter "forsegling" eller "garantibrudd ved åpning av produktet", slike ting eksisterte ikke på denne tiden) Sikringen fikk du tilogmed kjøpt på vanlige bensinstasjoner. 7482419[/snapback] Husker jeg byttet den selv noen ganger =) Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Spaceworld har utrolig høye priser... her i kristiansand hørte jeg de forlangte 3299kr for wii på lanseringsdagen.. 7478285[/snapback] Holy Shit! jeg betalte 2000kr for den på lanseringsdagen 7478420[/snapback] Jeg var også tidlig ute og fikk skaffa meg wii til 2000 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Finnes det NOEN noen positive erfaringer med Spaceworld når det gjelder service eller pris? 7482419[/snapback] Samme her, forstår ikkje korleis SpaceWorld i det heile tatt overlever og blir større og større. Handler aldri der og det gjer ingen eg kjenner. Går eg forbi butikken så er det som oftast heilt tomt. Men nå skal eg innrømme at eg måtte handle nunchuk til Wii der på fredag Lenke til kommentar
tjommylommy Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Litt OT på denne tråden: Kan nevne en positiv ting med SW. De holder ikke lanseringsdatoene. Flere ganger så bare setter de spill/filmer ut i hyllene før release datoene Så for de av oss som ventet på Gears of War, så kunne vi starte det 5 dager tidligere enn alle andre. Kostet en lapp mer, men det var verdt det Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Problemet her er jo at Spacworld har fått beskjed fra den norske importøren om at de får feks 500 maskiner. Da setter de av ett par lokkeduer til å selge i butikkene + at resten går til forhåndssalg. Når da Spaceworld har forhåndssolgt 500 maskiner, kommer plutselig importøren og sier at ... ehhh vi fikk bare et lite antall tusen maskiner totalt... så dere får bare 350 maskiner utdelt. Så hva skal Spaceworld liksom gjøre da? Eneste de kan er jo å flytte deg opp på lista og satse på at de har nok maskiner på neste leveranse. Klart at salgspersonalet kanskje var litt ivrige, men ut i fra det som de var klar over når du la inn bestilling kunne de garantere en maskin. Alt en salgsperson sier tar jeg med en stor klype salt. Klag til Nintendo og ikke til Spaceworld er mitt råd. Du kommer nok ikke lengre enn til resepsjonen selv om du tar av deg lua og går ned på knær. :!: Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Litt OT på denne tråden: Kan nevne en positiv ting med SW. De holder ikke lanseringsdatoene. Flere ganger så bare setter de spill/filmer ut i hyllene før release datoene Så for de av oss som ventet på Gears of War, så kunne vi starte det 5 dager tidligere enn alle andre. Kostet en lapp mer, men det var verdt det 7488329[/snapback] I lengden er dette overhodet ikke positivt for kunden. Pga fler og fler brudd i forskjellige butikker på releasedatoer så velger leverandørene og levere filmer og spill så tett opp til release så mulig - og snart leverer de vel PÅ releasedato siden problemet er økende. Og da blir det plutselig vanskelig for ALLE å få tak i spill på slippdagen.. Er som å pisse i buksa for å holde seg varm det der. Lenke til kommentar
tjommylommy Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 @Alastor Skjønner hva du mener, og i lengden er nok det negativt. Men ifølge han jeg snakket med så hadde de blitt "truet" med å ikke få spill/filmer før etter release, men det skjedde aldri... Grunnen var at det er mange distributører, forskjellig fra hver gang. Så når det går 4 mnd mellom hver "trussel" så er forrige trussel glemt. Dermed så renner det ut i sanden. I bunn og grunn så var det ikke noe å bekymre seg for. Og det tror jeg litt på... Etter som dette er gjort over så lang tid. Tror du får ringe til noen de distributørene dere bruker og be de true med noen mer håndfast Enn så lenge så har SW hvertfall en fast kunde Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Forbrukerkjøpsloven kan fravikes til forbrukers fordel. Når selger garanterer at wii-en leveres en gitt dato, og det fremstår som klart for ham at nettopp dette er helt sentralt for kjøper, er det naturlig å tolke avtalen slik at hevning kan skje uavhengig av vesentlighetskravet i fkl. § 23 første ledd. Erstatning, dekningskjøp, o.l. kan gjennomføres som om kravet om vesentlig forsinkelse var oppfylt. Lenke til kommentar
alexsolaat Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Det er helt klart noe selger må ta på sin kappe, og som det er sitèrt her tidligere. Man skal ikke love noe uten å ha dekning for det. Selges noe med lovnad, skal lovnaden holde, ellers er det å regne som et signifikant (if. kjøpsloven "et vesentlig") kontraktsbrudd og gir deg krav på å heve kjøpet eller kreve kompensasjon for din overlast. Klart, jeg kan selge Norges billigste Hummer H2. Betal 700- tusen. ...så får du den om 30 år (vetearnbil = koster null og niks i avgifter). Var du lovet konsoll på release datoen, skal du ha konsoll på release datoen. At du på toppen av det hele har betalt depositum gjør dem faktisk pliktig til å betale renter på depositumet dersom du hever kjøpet; § 24. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Jeg kan ikke se at resten av § 24 skal gi selger ryggdekning her, ettersom at det er Spaceworld som lover at dem skal ha nok konsoller til release datoen, ikke Nintendo. Edit: skriveleifer Endret 13. desember 2006 av alexsolaat Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Ringte dem igjen i dag med "sinnastemme" (hehe) og igjen kunne de ikke si når konsollene blir levert, de ville heller ikke foreslå noen form for erstatning kun det at om jeg ville kunne jeg heve kjøpet å få depositumet tilbake. Samt at de selvsagt nektet for at de hadde lovet noe. (noe jeg har vitne på at de gjorde). Han påstod videre at markedsføringsloven kun tilsier at de må ha et visst antall maskiner på lanseringsdatoen, men ikke nødvendigvis nok til alle som har bestilt. Dette høres for meg ut som ren svindel. Lenke til kommentar
Dr. Phil Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Slutt å sutre.. ingen andre får den før jul heller hvis de ikke allerede har fått den... kan ikke alltid få viljen din vet du... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Slutt å sutre.. ingen andre får den før jul heller hvis de ikke allerede har fått den... kan ikke alltid få viljen din vet du... 7492479[/snapback] og verdien av posten var? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Slutt å sutre.. ingen andre får den før jul heller hvis de ikke allerede har fått den... kan ikke alltid få viljen din vet du... 7492479[/snapback] Poenget er jo at de har lovt ham en konsoll, og da skal de overholde dette. Hvis de ikke hadde garantert ham en wii skulle han ikke klaget, men nå gjorde de det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå