Gå til innhold

"Garanterte" Wii forhåndsbestillinger ikke levert


Anbefalte innlegg

Hei,

 

fant ikke noe bedre sted å poste, så here goes:

 

Har forhåndsbestilt Wii fra Spaceworld. Når jeg var der *garanterte* han leveranse på releasedato (jeg spurte spesifikt da Komplett allerede annoserte de var utsolgt for første leveranse). Releasedato var 8. desember.

 

Dette greide de ikke å levere, og jeg fikk beskjed om at de hadde problemer med leveranse 2 men at jeg var igjen garantert å få den på tirsdag 12. desember.

 

Ringte dem i dag (11. desember) - og da sa de at de ikke ville kunne levere i morgen - og at de ikke visste når de kunne levere - men HÅPET å levere før jul.

 

 

Hva er så poenget med å forhåndsbestille hvis man likevel ikke får varen til det tidsppunkt man har forhåndsbestilt den til?

 

Har forøvrig betalt 500kr depositum.

 

Noen som vet noe om rettigheter etc?

 

Føler jeg har betalt for en tjeneste som jeg ikke har fått.

 

 

Mvh,

-Zomb

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som du har blitt kraftig eid.

7478013[/snapback]

 

Jo takk - det vet jeg alt. Men problemstillingen er fortsatt interessant. Hva med alle som har forhåndsbestilt tilleggspakken til WoW, bare for å finne ut at butikken har solgt langt over hva de vet de får inn av spill, og dermed ender opp med å måtte vente like lenge som de som ikke har forhåndsbesilt uansett.

 

er jo ikke akkurat det jeg vil kalle forbruker-vennlig praksis.

Lenke til kommentar
Forhåndsbestillinger skal ein alltid ta med ein klype salt. Uansett ta kontakt med Forbrukerombodet og forklar din sak. Det her er ulovleg markedsføring. Eg trur du har makt nok til å kunne få straffa Spaceworld for å lyge til deg.

Ikkje selg skinnet før bjørnen er skutt!

7478148[/snapback]

 

Mhm...synes det virket rart at slik markedsføring skulle være lov.

 

*printer ut markedsføringsloven*

 

Takk for svar.

 

har forøvrig også ett vitne til "garantien" for at den skulle leveres 8. desember da dama var med i butikken :)

Lenke til kommentar
Spaceworld har utrolig høye priser... her i kristiansand hørte jeg de forlangte 3299kr for wii på lanseringsdagen.. :thumbdown:

7478285[/snapback]

Holy Shit!

jeg betalte 2000kr for den på lanseringsdagen

7478420[/snapback]

 

Da var du nok heldig!

 

men nå er det vel helst rettighetene rundt forhåndsbestillinger og ikke det faktum at spaceworld er en drittbutikk som er spørsmålet :)

Lenke til kommentar

Dersom varen er forsinket så har man krav på heving, evt erstatning for tap man har lidd.

 

Det første er aktuellt her - kunde har selvfølgelig krav på sitt depositum igjen!

 

Ref forbrukerkjøpsloven:

 

§ 23. Heving

 

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

 

Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

 

Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet.

Lenke til kommentar

Ja - har mulighet til å få igjen depositumet.

 

Men saken her er vel heller den at det er en ettertraktet vare som de har lovet / garantert at de skal levere hvis jeg forhåndsbestilte. For deretter å ta et depositum...og deretter ikke levere som avtalt.

 

Slik jeg ser det har de lovet en vare til en fastsatt dato. Vi har ingått en avtale, inkludert et depositum slik at de er garantert at jeg henter varen, noe som etter min mening også burde være gjeldende for at Spaceworld greier å levere varen.

 

De har tross dette ikke levert varen, og har etter slik det ser ut tatt inn mange flere bestillinger enn de har hatt kapasitet til å levere.

 

Hvorvidt dette er pga deres leverandør etc. er strengt tatt ikke mitt problem så fremt den offisielle lanseringsdatoen ikke har blitt forskjøvet (noe den ikke ble).

 

Jeg tenkte å kontakte dem i morgen å kreve en form for godtgjørelse for at de ikke har holdt det de har lovet, og om det ikke fungerer, så får jeg kontakte forbrukerombudet og høre hva de synes.

 

Det kan da umulig være slik at butikker kan selge forhåndsbestillinger i hopetall over det de kan levere, og så bare drite på kundene sine når lanseringsdatoen kommer.

Lenke til kommentar
*snipp*

7479459[/snapback]

 

med tap menes eventuelt dekningskjøp feks. :)

7479759[/snapback]

 

Tror kanskje det skal bli vanskelig å påvise at jeg "trenger" en Wii så sterkt at de må dekke et erstatningskjøp. Dessuten er Wii umulig å få tak i så :p

7480345[/snapback]

 

ser ikke noe problem i å gjøre dekningskjøp jeg. Forutsatt at du gjør det du kan for å lempe på kostnadene.

Lenke til kommentar
*snipp*

7479459[/snapback]

 

med tap menes eventuelt dekningskjøp feks. :)

7479759[/snapback]

 

Tror kanskje det skal bli vanskelig å påvise at jeg "trenger" en Wii så sterkt at de må dekke et erstatningskjøp. Dessuten er Wii umulig å få tak i så :p

7480345[/snapback]

 

ser ikke noe problem i å gjøre dekningskjøp jeg. Forutsatt at du gjør det du kan for å lempe på kostnadene.

7480355[/snapback]

 

Hvordan vil du i så fall rettferdiggjøre det? Jeg ser en del fallgruver med at en konsoll ikke er en livsviktig eller inntektsviktig gjenstand.

 

Dog det hadde vært moro - om det hadde vært mulig å finne en Wii that is.

Lenke til kommentar
Det kan da umulig være slik at butikker kan selge forhåndsbestillinger i hopetall over det de kan levere, og så bare drite på kundene sine når lanseringsdatoen kommer.

7480339[/snapback]

Uansett hva som skjer, så har de nettopp fått enda en ripe i lakken, og enda færre potensiell kunder etter denne posten.

 

Spaceworld: :thumbdown:

Lenke til kommentar

fra kjøpsloven:

 

Forsinkelse

 

Ved forsinkelse vil kjøperen kunne kreve erstatning. Kjøpet kan heves hvis forsinkelsen er et vesentlig kontraktbrudd, eller hvis kjøperen etter det avtalte leveringstidspunkt har gitt selgeren en tilleggsfrist, og den er blitt oversittet. Mens denne tilleggsfristen løper har kjøperen ikke rett til å heve kjøpet.

 

Har kjøperen overfor selgeren gjort det klart i avtalen at levering til rett tid er en vesentlig forutsetning for kjøpet, vil også en kort forsinkelse gi hevingsrett.

 

---/end

 

 

så burde hvertfall være mulig å kreve avslag i prisen / gratis spill eller no i den duren som en form for erstatning, siden det ikke er en mulighet å få kjøpt varen et annet sted innen rimlig tid (kan forhåndsbestille hos mpx til 15 januar...).

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder for deg, ikke kjøpsloven.

 

§ 24. Erstatning

 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

 

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

 

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

 

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

§ 25. Opplysningsplikt om hindring

 

Hindres selgeren i å oppfylle kjøpet til rett tid, skal forbrukeren gis melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får forbrukeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at selgeren fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan forbrukeren kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om han eller hun hadde fått meldingen i tide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...