J@cob Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hva vill da skje med de kristne helligdagene? Har vi da krav på fri julaften, pinseaften og andre kristne helligdager? Hadde kansje passet bedre i såpeboksen, men ikke alltid like lett å bli hørt der. Lenke til kommentar
Royo Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Vi bør i hvertfall ha krav på de fridager som vi har eldgamle tradisjoner med, slik som jul (vintersolverv) og sommersolverv (St. Hans-aften). Og selvsagt de nasjonale helligdagene. Påsken kan byttes ut med vårferie, slik det er gjort i bl.a. USA (spring break). Vinterferien er grei. Kristihimmelfart klarer vi vel oss uten, det er snakk om kun én dag? Hmm. Du tenker kanskje mer på helligdagene, og ikke feriene? At du får 100% tillegg i lønn ved å jobbe på dem? I så fall bommet jeg litt med det jeg skrev... Endret 11. desember 2006 av Royo Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hva vill da skje med de kristne helligdagene? Har vi da krav på fri julaften, pinseaften og andre kristne helligdager? Hadde kansje passet bedre i såpeboksen, men ikke alltid like lett å bli hørt der. 7477938[/snapback] Kan aldri tenke meg at de fjernes. Selv om vi ikke har statsreligion, er det likefullt en del av den norske kulturen og ha feiringer på disse datoene. Og julefeiringene er da ikke spesielt kristne hos alle. En kan jo f.eks. se på Frankrike hvor Staten er strengt sekulær. Her har man både juleferie og allehelgesferie (som man egentlig kunne kalt høstferie). I tillegg er det offentlig fridag på: - 1. juledag - 2. påskedag - Kristhimmelfartsdag - 2. pinsedag - Marie himmelfartsdag (hvorfor har ikke vi denne) Lite å frykte etter min mening. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Man vil selvsagt beholde alle fridager som før. Mesteparten av forandringene blir hvordan staten skal forholde seg til kirken. Idag så er kirken statsfinansiert, og ved et skille kan det bli et spørsmål hvordan kirken skal finansieres videre. Kirkens eiendom og bygninger er også statseide, og det vil bli spørsmål om det er en selvfølge om kirken skal beholde dem som før. Det vil også bli spørsmål rundt utnevnelse av biskoper og lignende. I tillegg vil sannsynligvis alle medlemmer av statskirken betale en medlemskontigent, sannsynligvis tilsvarende dagens overføringer fra staten. Det er foreslått å ta den innbetalingen over selvangivelsen, men det er kanskje like greit å få en giro i posten. Jeg mener 110% at det vil bli mye ryddigere forhold hvis man skiller kirke og stat. Man kan også sende en tanke til at kirken har bedrevet omfattende medlemsjuks over mange år. Så mange som 70000 medlemmer var feilaktig registrert, og mange av oss husker hva som skjedde da noen politiske partier drev med medlemsjuks. Det at kirken selv begår regelrett svindel (som nok også kan regnes som underslag) er alvorlig nok, og i seg selv en grunn til at det bør skilles NÅ! Det er ubegripelig for meg at kirken kan svindle for millioner av kroner uten at noen bryr seg. Kirken burde blitt behandlet på akkurat samme måte som de politiske partiene ble når de svindlet. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Når det skjer flytter jeg til texas Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Blir stat og kirke skilt kommer jeg til å danse i gatene, og kreve at skatten senkes tilsvarende utgifter til kirke... Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Ja du verden hvilke enorme summer det vil utgjordt for hver enklt av oss... Tror det neppe hadde blitt snakk om endringer som var så store økonomisk at man kun snakke om å "senke" skatten. Snarere ville det nok i høyden blitt omtalt som mindre justeringer... S Endret 11. desember 2006 av KRZT Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Ja du verden hvilke enorme summer det vil utgjordt for hver enklt av oss... 7480827[/snapback] hehe... det er lov å håpe. Jeg tipper staten vil bruke pengene på noe annet i stedet... Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Blir jo en del dobbelt moral med tanke på alle som blir gifter, konfimerer, døper mm. i kirken.. Mange her som ikke er særlig kristne og som vil møtte seg selv i døra den dagen de skal gifte seg.. Men det jeg ville få frem, var at i år så mister vi vist en fridag da himmelspretten og 17 mai kommer på samme dag (første gang siden 1928!). Endret 15. januar 2007 av Blacki Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hva med søndagene da? Syntes muslimene burde få lov til å ta fri på fredag hvis de jobber søndager i stedet for. Og alle andre som ønsker det i stedet for. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Tap av akkurat den fridagen har da ingenting med skille av kirke og stat å gjøre? De kristene fidagene gjelder for alle uansett om de er satanister eller muslimer, hinduister eller buddister, kristne eller humanetikere. Det er jo ikke sånn at formannen tar en runde på jobben før hver helligdag og sier som så at DU er kristen så du kan ta fri, mens du er ikke kristen nok så du må jobbe...og DU, hmmmm, du er litt kristen så du får ta fri halve dagen :-) Man får være glad for at himmelsprett, 17. mai og julaften havner på samme dag, da ville man mistet TO fridager. :-) Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Regner med at det vil bli mulig å søke fri de dagene slik man kan søke fri på andre religiøse helligdager og høytider. Men vil også regne med at påskeferien forblir da den ikke har religiøs betydning lenger. Endret 19. januar 2007 av Vegard_ Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Regner med at det vil bli mulig å søke fri de dagene slik man kan søke fri på andre religiøse helligdager og høytider. Men vil også regne med at påskeferien forblir da den ikke har religiøs betydning lenger. 7756628[/snapback] vårferie i stedenfor Jeg ser ingen grunn til at jeg skal være med å bidra til no jeg ikke tror på, og ikke bruker. På barneskolen ble vi også nesten tvingt på oss kristendom og kirke, da vi omtrent ble tvingt med i kriken før jul.. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 På barneskolen ble vi også nesten tvingt på oss kristendom og kirke, da vi omtrent ble tvingt med i kirken før jul.. 7757159[/snapback] Amen..! Stryk "nesten" -- og legg til "ungdomsskolen, barnehagen og forsvaret" til listen. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 ... vel, jeg merker du skriver "når".. Og jeg tviler på at de vil forsvinne som fridager, rett og slett fordi at det er mer tradisjon enn tro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå