Gå til innhold

Nikon D40 eller Nikon D70s?

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp her,er på utkikk etter ett digitalt speilreflekskamera,jeg er nybegynner så det må vær et kamera som er enkelt og brukervennelig og kom over disse to alternativene:

Niko D40

Nikon D70s

Lurer på hvilken av disse to som er best et til spørsmål følger det med objektiv på disse kamerane? For jeg vil at objektiv skal følge med kameratet.

Jeg har lite\ingen kunnskap om digitale speilreflekskamera.Jeg tar imot andre forslag så lenge de er i samme prisklasse.

Takker for alle svar

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er 18/70 objektivet som følger med D70s mye bedre enn 18/55 som er med D40. Sjekka kjapt fotovideo nå, og det er en 1000,- forskjell på de to løsningene, vel verdt pengene. 18/70 er et mye mer kvalitetsobjektiv med tanke på bygning og materiale, i tillegg til et mye bedre og finere bruksområde til vanlig bruk. 18/55 er et billigobjektiv, kort og godt.

D70s er også mye bedre teknisk, uten at det skal ha som mye å si. Det kommer selvfølgelig an på bruken din. Generelt regnes D70s som et mer profft kamera enn D40, men samtidig utrolig enkelt i bruk.

D70s er er et større hus, noe jeg synes er bedre. Feelingen du får av å holde kameraet er super. Et speilrefleks må ha litt tyngde synes jeg.

Som han over sa finnes det sikkert mer nøye og inngåeende sammenligninger, og heller ikke jeg gidder ikke gå inn på flisespikkeriet. Jeg vil bare anbefale D70s på det sterkeste.

EDIT: ser at D70s også kan leveres med 18/55 objektivet, men det er bare tull å ta den etter min mening.

Ellers kan jeg kanskje utdype kvalitetsforskjellen på objektivene med at optikken i 18/70 er bedre, dvs klarere og finere bilder. Det har også mer zoom, hvis du ikke kan tolke hva 18/70 og 18/55 faktisk betyr. Sjekk ut ordboka på foto.no eller noe for å lære litt mer om sånt.

Endret av butkus
Lenke til kommentar
For det første er 18/70 objektivet som følger med D70s mye bedre enn 18/55 som er med D40. Sjekka kjapt fotovideo nå, og det er en 1000,- forskjell på de to løsningene, vel verdt pengene. 18/70 er et mye mer kvalitetsobjektiv med tanke på bygning og materiale, i tillegg til et mye bedre og finere bruksområde til vanlig bruk. 18/55 er et billigobjektiv, kort og godt.

D70s er også mye bedre teknisk, uten at det skal ha som mye å si. Det kommer selvfølgelig an på bruken din. Generelt regnes D70s som et mer profft kamera enn D40, men samtidig utrolig enkelt i bruk.

D70s er er et større hus, noe jeg synes er bedre. Feelingen du får av å holde kameraet er super. Et speilrefleks må ha litt tyngde synes jeg.

Som han over sa finnes det sikkert mer nøye og inngåeende sammenligninger, og heller ikke jeg gidder ikke gå inn på flisespikkeriet. Jeg vil bare anbefale D70s på det sterkeste.

7479586[/snapback]

Sånne svar liker jeg,da blir det nok D70.Vis ingen greier å gi meg en annen grunn :thumbup:

Lenke til kommentar
Sånne svar liker jeg,da blir det nok D70.Vis ingen greier å gi meg en annen grunn :thumbup:

7479731[/snapback]

Vær obs på at det D70-kitet du lenker til på Fotovideo kommer med 18-55 objektivet, ikke det smått legendariske 18-70. Invester 1000,- ekstra i 18-70 slik det blir foreslått.

D70s er et meget godt valg, selv om det snart er 3 år siden D70 kom på markedet. Det er ikke mange digitalkameraer man kan si det om, og det sier mye om kvaliteten.

Lenke til kommentar

I forbindelse med at pappa investerte i en D200, fikk jeg tilbud om å kjøpe hans gamle D70 med 18-70 objektiv til 5000. Dette slår meg som et temmelig bra kjøp og meget fristende. Er det stor forskjell på D70 og D70s? Virker ikke som det er verd de 2000 ekstra jeg da måtte ut med. Dette blir jo billigere enn D40 og burde vel slikt sett være et veldig godt kjøp?

Lenke til kommentar

Forskjellen på D70 og D70s er at s'en har en større skjerm, også er det litt opgradert, men ikke av det store slaget. Jeg har en D70 som jeg kjøpte når det kom på markedet og jeg kommer nok ikke til å skifte den ut på mange mange år så lenge det ikke stryker med. Det frister selvfølgelig med D200, men behovet er ikke der, ikke økonomien heller.

For 5000 var det et godt kjøp ja, jeg betalte 11.000,- for det i sin tid, men for den prisen har jeg hatt glede av det i tre år allerede da :D

Endret av butkus
Lenke til kommentar
Det er en helt grei pris for et lett brukt D70 (et par tusen eksponeringer) m/18-70.

Om den er mye/hardt brukt, slik D70'en til en som har oppgradert til D200 bør være, så er det en litt drøy pris i mine øyne.

Enig, spesielt når det er "far-til-sønn"-pris...

D70s har også en oppgradering av blitzen, det er vel i grunn den oppgraderingen de fleste D70-eiere (kanskje unntatt alle dem som allerede har ekstern blitz) ønsker seg mest, så vidt jeg har skjønt...

Uansett - forskjellene er så små at det ikke var noen særlig vits for D70-eiere å oppgradere til D70s. Nikon la forøvrig ut e nny firmware også, som gav mesteparten av den nye funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

7479731[/snapback]

Vær obs på at det D70-kitet du lenker til på Fotovideo kommer med 18-55 objektivet, ikke det smått legendariske 18-70. Invester 1000,- ekstra i 18-70 slik det blir foreslått.

D70s er et meget godt valg, selv om det snart er 3 år siden D70 kom på markedet. Det er ikke mange digitalkameraer man kan si det om, og det sier mye om kvaliteten.

7479829[/snapback]

Jeg tror nok at jeg venter med å kjøpe et annet objektiv til en annen gang,på grunn av ehh..."økonomiske problemer"

Så trenger jeg ikke de helt store greiene nå med en gang,det fungerer vel fint til nybegynner bruk i første omgang.

Detter vel sånn som går ann å oppgradere til en annen dag?

Nikon D70s

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
For 5000 var det et godt kjøp ja, jeg betalte 11.000,- for det i sin tid, men for den prisen har jeg hatt glede av det i tre år allerede da :D

7480630[/snapback]

Den har tatt en god del tusen bilder ja, men oppgraderingen til D200 var nok heller av et ønske om et bedre kamera enn at det gamle var slitt ;)

Feltherre: Er ikke noe problem å bytte objektiv senere. Bare å kjøpe et nytt det og sette det på det :)

Endret av Raging_Bull
Lenke til kommentar

Jeg bestilte en Nikon D40 i går av følgende grunner (vurderte den selv opp mot brukt D70/D70s):

1. Størrelse og vekt

2. Meget godt LCD-skjerm

3. Pris (5500 med 18-55 kit, mot 7000 for D70s med 18-70 kit)

4. Jeg har ingen objektiver fra før, så derfor har det lite å si om motoren er i objektivet eller i huset

Særlig de to første punktene påvirker blant annet hvor morsomt og greit det er å ha med seg rundt og ta bilder.

Les mer på: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

Lenke til kommentar
Jeg bestilte en Nikon D40 i går av følgende grunner (vurderte den selv opp mot brukt D70/D70s):

1. Størrelse og vekt

2. Meget godt LCD-skjerm

3. Pris (5500 med 18-55 kit, mot 7000 for D70s med 18-70 kit)

4. Jeg har ingen objektiver fra før, så derfor har det lite å si om motoren er i objektivet eller i huset

Særlig de to første punktene påvirker blant annet hvor morsomt og greit det er å ha med seg rundt og ta bilder.

På den annen side er 18-70 også ganske vesentlig, da det er morsommere å få bra resultater, noe 18-70-objektivet bidrar til...

Hvis du bare skal kjøpe ny optikk, og ikke har tenkt på fastoptikk, er 4 ikke så vesentlig. Men skal du bruke fastoptikk, har D40 (foreløpig i hvert fall) utelukket seg selv, da du ikke kan bruke AF på svært mye av den optikken som er å få tak i per i dag. Klarer du deg uten AF, er det selvfølgelig ikke noe problem...

Lenke til kommentar

I mine øyne er det å kjøpe D40 å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.. man lukker seg selv ute fra -veldig- mange av linsene nikon tilbyr (hvertfall om man vil ha AF), og det må være ofret byggekvalitet for å få presset prisen så langt ned.. jeg ville sett på D50, eller helst et D70s, uansett hvor nybegynner man er.

Jeg gikk rett på et D70s (fra coolpix 2000, for de som husker det ;) ).. og jeg angrer ikke et sekund. Fant også ut at selv et D50 hadde vært begrensende, uten to kommandohjul, og ingen DOF preview (jeg bruker DOF aktivt...)

Mine neste kjøp av linser nå blir 10-20 sigma og muligens en 28mm F/2.8 fast, og jeg har allerede en 50mm i tillegg til 18-70en.. med D40 hadde to av fire objektiver da vært uten noen AF-muligheter.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...