brsseb Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hei. Vurderer nytt hovedkort, men det kortet kommer med kun èn IDE-kanal. Jeg har 2x IDE-disker og en DVD-brenner, og vurderer da en slik adapter slik at jeg kan putte DVD-romen på en S-ATA-kanal. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317206 Sikkert litt teit spørsmål, men fungerer slike adaptere skikkelig? Er det enkelte hovedkort som ikke klarer å detektere harddisken/DVD-rommen hvis man bruker slike? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 jeg har brukt et par slike og jeg har aldri hatt problemer med at HK/OS ikke klarer å finne de diskene Lenke til kommentar
warneck Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 jeg har brukt et par slike og jeg har aldri hatt problemer med at HK/OS ikke klarer å finne de diskene 7476534[/snapback] Har samme erfaringen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Det pleier dog å være problemer med ATAPI enheter via slike . Abit sin funket fint med EIDE enhter(disker) men ikke optiske ATAPI . Brukte en Abit ata/sata konverter før i tiden til disk på nforce/sil kontroller. Endret 11. desember 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Det pleier dog å være problemer med ATAPI enheter via slike .Abit sin funket fint med EIDE enhter(disker) men ikke optiske ATAPI . Brukte en Abit ata/sata konverter før i tiden til disk på nforce/sil kontroller. 7476809[/snapback] Snakker vi om litt eldre optiske enheter? Har en NEC 3550A (eller noe sånt) DVD-brenner (16x), 1++ år gammel. Men kan jo alltids prøve. Hvis det ikke går, så får jeg heller kjøpe en adapter til og putte de på harddiskene i stedet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 hvis du kobler hardisken hvor os'et ligge rpå og den optiske enheten på hovedkortet og den andre hardisken på adapteren skulle det gå fint. er slik jeg har koblet det før og det har gått fint. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Det pleier dog å være problemer med ATAPI enheter via slike .Abit sin funket fint med EIDE enhter(disker) men ikke optiske ATAPI . Brukte en Abit ata/sata konverter før i tiden til disk på nforce/sil kontroller. 7476809[/snapback] Snakker vi om litt eldre optiske enheter? Har en NEC 3550A (eller noe sånt) DVD-brenner (16x), 1++ år gammel. Men kan jo alltids prøve. Hvis det ikke går, så får jeg heller kjøpe en adapter til og putte de på harddiskene i stedet. 7484108[/snapback] Gammel eller ny har ikke noe å si for dette problemet . Det er signalerings forskjellen i ATA (HDD) vs ATAPI(optisk) protokollen i IDE grensesnittet som skaper problemet med flere av sata - ide adapterene. Men som sagt det er bare å sette den optiske direkte på den ene IDE porten og de to P-ATA diskene på sata via 2.stk slike adaptere . Du må uansett ha ett adapter pr.sata port. Endret 12. desember 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Takk, da var det oppklart . Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 På Abit sine sider om en slik konverter står det følgende: "Note: Compatible with SATA controller of Silicon Image on motherboard only!" Stemmer dette? Har tenkt å bruke den med en IDE harddisk på en JMicron JMB363-kontroller (Asus P5B-E). Noen som har testet det? Hva med Linux-støtte? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 ...Hva med Linux-støtte? 7550021[/snapback] Regner no med at det ikke har noe å si hvilket operativsystem du kjører. Har kjøpt inn to slike adaptere nå til mine to disker, men ikke montert dem enda. Skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 ...Hva med Linux-støtte? 7550021[/snapback] Regner no med at det ikke har noe å si hvilket operativsystem du kjører. Har kjøpt inn to slike adaptere nå til mine to disker, men ikke montert dem enda. Skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk. 7550243[/snapback] Flott, det er hyggelig. Har kommet over noen innlegg på Ubuntu-forumet der folk har hatt problemer med slike adaptere, så derfor bekymringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå