mokolotivet tåmmas Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Vurdere å kjøpe meg macro-objektiv, men er ikke sikkert på hvilken brennvidde jeg bør gå for. Har sett på tre objektiver fra Sigma. Disse har alle forhold 1:1, og har følgende brennvidder: - 105mm - 150mm - 180mm Nikon har og makro-objektiver, men disse er nok utenfor prisklassen min (så fremt jeg ikke sparer) Noen som har erfaringer med noen av disse objektivene? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Vurdere å kjøpe meg macro-objektiv, men er ikke sikkert på hvilken brennvidde jeg bør gå for. Har sett på tre objektiver fra Sigma. Disse har alle forhold 1:1, og har følgende brennvidder: - 105mm - 150mm - 180mm De fleste anbefaler brennvidder rundt 100mm på macro, det gir en fin arbeidsavstand til det meste. Men selvfølgelig, det er jo en grunn til at det finnes andre brennvidder også... Sigma 105mm er veldig bra, Tamron 90mm skal være enda litt skarpere. Tror det egentlig er hipp som happ, men jeg tror kanskje Tamron trekker det lengste strået på skarphet. Ellers koster jo ikke Nikkor AF-S Micro 105 f/2.8 VR så veldig mye mer enn Sigma 180mm da (og du får VR på kjøpet), AF-S Micro 60mm f/2.8 ligger jo også i aktuell prisklasse, men allikevel gir nok utvilsomt Sigma og Tamron mye mer for pengene. Lenke til kommentar
lma Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Når du står mellom disse Sigma-objektivene ville jeg anbefale 150mm, dette av den grunn at det har rask autofokus(selv om det er MF som gjelder ved 1:1) - 105mm har jeg selv, den er lett og grei men ekspanderer ved fokusering og har i tillegg treg AF. Dessuten er største blender på disse 2 den samme(f/2.8). Vil også nevne at kvalitetsfølelsen er bedre på 150mm(en kamerat som har det, så har prøvd det en del). 180mm blir svært lang brennvidde, en unødvendig pris å betale hvis du ikke vet at det er nødvendig for deg med 180mm, men kvaliteten på denne er også god(en annen kamerat som har hatt det). Alle 3 er svært skarpe. For meg hadde valget altså vært klart: Sigma 150mm f/2.8 HSM macro. LM Endret 11. desember 2006 av lma Lenke til kommentar
kawak Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Støtter tamron anbefaling rundt 100mm, sigma 150 går for å være veldig bra, men naturlig nok mer avhengig av en stø hånd/kjapp lukker/stativ Lenke til kommentar
mokolotivet tåmmas Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 hehe, hadde jeg bare vært millionær :!: Er ikke 100% sikker om 105mm eller 150mm vil være det riktige for meg. Har lyst til å kunne ta gode bilder av små ting, men om objektivet også kan brukes til portretter mm, så gjør ikke det noe heller. Lenke til kommentar
lma Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har lyst til å kunne ta gode bilder av små ting, men om objektivet også kan brukes til portretter mm, så gjør ikke det noe heller. 7477140[/snapback] Hva med dette? https://prisguiden.no/product.php?productId=53846 Skal vistnok være bra. Fokuserer ned til 1:1 Brennvidden er ok for portrett. LM Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg selv kommer til å gå for et 100mm. 70mm blir for lite, og 150 blir for masse. Lenke til kommentar
izek_mendez Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har selv en 150mm og er svært fornøyd. En stor fordel med høye brennevidder til macrofotografering er at du ikke skremmer vekk insekter samt at du kan lage silutter mot solen idet den går ned, det vil se tamt og kjedelig ut med en 70mm Mads Lenke til kommentar
mokolotivet tåmmas Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Valget er tatt, og objektivet er bestillt. Blir en Sigma 150mm/f2,8 macro. Skal legge ut eksempler/erfaringer så snart jeg har fått brukt objektivet. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Ser ut til å være et bra valg det. Har ikke testet det selv, men har lest og forstått at det skal være et ypperlig objektiv. Tror nok du kommer til å kose deg mye med det fremover! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå