Gå til innhold

Noen erfaringer med Macro objektiver?

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe meg macro-objektiv, men er ikke sikkert på hvilken brennvidde jeg bør gå for.

Har sett på tre objektiver fra Sigma. Disse har alle forhold 1:1, og har følgende brennvidder:

- 105mm

- 150mm

- 180mm

Nikon har og makro-objektiver, men disse er nok utenfor prisklassen min (så fremt jeg ikke sparer)

Noen som har erfaringer med noen av disse objektivene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurdere å kjøpe meg macro-objektiv, men er ikke sikkert på hvilken brennvidde jeg bør gå for.

Har sett på tre objektiver fra Sigma. Disse har alle forhold 1:1, og har følgende brennvidder:

- 105mm

- 150mm

- 180mm

De fleste anbefaler brennvidder rundt 100mm på macro, det gir en fin arbeidsavstand til det meste. Men selvfølgelig, det er jo en grunn til at det finnes andre brennvidder også...

Sigma 105mm er veldig bra, Tamron 90mm skal være enda litt skarpere. Tror det egentlig er hipp som happ, men jeg tror kanskje Tamron trekker det lengste strået på skarphet.

Ellers koster jo ikke Nikkor AF-S Micro 105 f/2.8 VR så veldig mye mer enn Sigma 180mm da (og du får VR på kjøpet), AF-S Micro 60mm f/2.8 ligger jo også i aktuell prisklasse, men allikevel gir nok utvilsomt Sigma og Tamron mye mer for pengene.

Lenke til kommentar

Når du står mellom disse Sigma-objektivene ville jeg anbefale 150mm, dette av den grunn at det har rask autofokus(selv om det er MF som gjelder ved 1:1) - 105mm har jeg selv, den er lett og grei men ekspanderer ved fokusering og har i tillegg treg AF. Dessuten er største blender på disse 2 den samme(f/2.8). Vil også nevne at kvalitetsfølelsen er bedre på 150mm(en kamerat som har det, så har prøvd det en del).

180mm blir svært lang brennvidde, en unødvendig pris å betale hvis du ikke vet at det er nødvendig for deg med 180mm, men kvaliteten på denne er også god(en annen kamerat som har hatt det). Alle 3 er svært skarpe.

For meg hadde valget altså vært klart: Sigma 150mm f/2.8 HSM macro.

LM

Endret av lma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...