Gå til innhold

Hvordan få: Dolby Digital Lyd ut på SPDIF (Optisk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem en periode. Fikset det på følgende vis:

 

Har Creative X-fi Xtrememusic - disse kortene har kun stereo på digital out (håpløst!).

 

Så for å få 7.1/5.1 til min surround forsterker gjorde jeg følgende.

 

Kjøpte følgende boks ( http://www.creative.com/products/product.a...6&product=14191 ) - det er en DTS encoder.

 

Koblet deretter som følger.

 

 

Analogt fra X-fi -> DTS-610 -> optisk til Denon surround forsterker.

 

DTS-610 boksen støtter dog kun encoding til 5.1 - så forsterkern min simulerer de to siste kanelene for 7.1 når den decoder det digitale signalet fra DTS-610 boksen.

 

 

På denne måten får du surround i spill med EAX effekter intakt. Alternativet er å kjøpe lydkort med Dolby eller DTS encoding på kortet. Creative har dog ingen slike kort, så du vil ikke få EAX eller lignende effekter om du liker disse (ikke alle gjør det).

 

DTS-610 er selvsagt ikke en perfekt løsning, men det duger.

 

Jeg er hvertfall godt fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Når kom den boksen ut? Genialt egentlig! Har forsøkt en software basert løsning på AC3 encoding, og dette fungerte egentlig ganske bra men ga rundt om 70ms latency (lagde en post om det for en tid tilbake her på forumet, husker dessverre ikke hvor den er nå).

Lenke til kommentar
hmmm. ser ut til at du har et Sounmax kort... dette støtter kun analog surround... men... de fleste forsterkere har jo analog 5.1 innganger... problem solved :p i allefall til spill

8249470[/snapback]

Joa, men min har kun stereo analog inn :p

 

Kjøpte følgende boks ( http://www.creative.com/products/product.a...6&product=14191 ) - det er en DTS encoder.

Denne var genial :D

Pris?

Evt pris på ett optisk kort inne i maskinen som gjør samme jobben?

 

Når kom den boksen ut? Genialt egentlig! Har forsøkt en software basert løsning på AC3 encoding, og dette fungerte egentlig ganske bra men ga rundt om 70ms latency (lagde en post om det for en tid tilbake her på forumet, husker dessverre ikke hvor den er nå).

AC3 er vell analog lyd, hvordan skal man da greie å få 5.1 ut fra digital med en codec som dette?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
AC3 er digitalt, akkurat som DTS og PCM :) Ellers er jeg ikke sikker på hva du mener.

8253647[/snapback]

ok :)

Hvordan kan denne gjøre om stereo lyd til dolby digital.

Fant også en dts kodec i k-lite mega pack eller hva den heter. Men sjønner ingenting av den :p

Hadde vært litt tøft å få slik lyd på pc spill o.l

 

Fins det noe spill som støtter dolby digital 5.1 eller dts?

Tenker på at gode gamle xbox spill funker dolby med en gang :D

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
[Klippt]

Så for å få 7.1/5.1 til min surround forsterker gjorde jeg følgende.

 

Kjøpte følgende boks ( http://www.creative.com/products/product.a...6&product=14191 ) - det er en DTS encoder.

 

Koblet deretter som følger.

 

Analogt fra X-fi -> DTS-610 -> optisk til Denon surround forsterker.

 

[Klipt]

8250513[/snapback]

 

Narutofan her:

 

Jammen jeg skjønner ikke hva som er vitsen og gjøre fra analogt til digitalt (DTS). Du kobler jo analogt fra lydkortet og så inn i enkodern.

Quote fra Creative:

Play all the music from your PC through your home theater system incuding DRM-protected content, such as purchased MP3 files and DVD-Audio disks.

Tja, med og koble digitalt direkte til forsterkeren så virker ikke feks DRM beskytta lydfiler? Og dermed er dette den eneste løsningen(?)...

 

I alle fall. Jeg legger dette med Digital til forsterker på is til jeg har penger til anlegg og høytalere.

 

Peace folkens. :w00t:

Lenke til kommentar

Derfor bruker vi allofmp3.com og slipper drm. Eller cder og ripper.

Men skjønner ikke helt hvordan man da får DTS av analoge. Hvorfor skulle man da ikke få det fra den digitale man har fra før. Er ikke akurat noe hipp på flere kabler, flere bokser, mindre plass, større strømforbruk!

 

Jeg har ett slikt kort ligende hjemme: https://prisguiden.no/product.php?productId=34924

Her står det dolby digital og ingenting på DTS.

Vill det si at jeg får ut dolby digital på alt? Eller bare film?

Jeg har ikke brukt det ennda, bare står i en så og si ferdig media center pc hjemme!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Fant omsider artikkelen for AC3 encoding i spill, Creative Labs via ASIO.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...7&hl=+redocneXk

 

Det er ingen perfekt løsning, men mer en kuriositet og et bevis på at det faktisk går.

 

På min forsterker blir det en anelse bedre basshåndtering med AC3/DTS (ikke så gromsete) enn med Audigy2 kortet via analoge utganger inn i multikanals inngangene (med multikanals inngangene vil forsterkeren jeg har ikke kunne fordele bass på samme måte som med digitale innganger). Så for min del var det en fordel, men det er klart at man kan justere crossover via Creative Labs mikseren manuelt slik at det blir veldig bra. Kommer kanskje til å lodde sammen noen kabler idag faktisk, har lenge lurt på det. Ved omkoding til AC3/DTS blir det tap her også, så det man må nesten finne ut hva som passer en best.

Lenke til kommentar

vil tro du ikke får 5/6.1ch output på SPDIF av en 2ch kilde som feks en mp3 eller xvid (uten flerkalans lyd). men du kan bruke dolby prologic ii, den dekoder om stero til vsurround.

men dersom du har en dvd eller dts-audio feks som har flerkanals lyd, så får du den sikkert ut fra SPDIF-utgangen i flerkanals, siden kilden er flerkanals.

Lenke til kommentar
vil tro du ikke får 5/6.1ch output på SPDIF av en 2ch kilde som feks en mp3 eller xvid (uten flerkalans lyd). men du kan bruke dolby prologic ii, den dekoder om stero til vsurround.

men dersom du har en dvd eller dts-audio feks som har flerkanals lyd, så får du den sikkert ut fra SPDIF-utgangen i flerkanals, siden kilden er flerkanals.

8256585[/snapback]

Selvsagt!

Men i Cs Soruce og en del andre spill kan man velge 5.1 f.eks

Lenke til kommentar

Grunnen til å bruke DTS-610 boksen ovenfor var for meg å få dekodingen gjort av forsterkeren slik at jeg kan simulere 7.1 da jeg ikke har mer enn 5.1 analoge inputs på forsterkeren. (prøvde dette først, og det fungerte dårlig da sidehøytalerene ble stumme).

 

Det er heller ikke et alternativ å kjøre digitalt hele veien da X-fi ikke støtter surround på digital out. (kun stereo)

 

Så da ble det analogt til dts-610 og deretter optisk til forsterkeren for dekoding. Noe som også fører til mindre kabelrot da man ikke trenger å kjøre en haug med analoge signaler til forsterkeren.

 

Så hvis man ikke vil kjøpe et lydkort med DTS/dolby live enkoding på lydkortet, så er DTS-610 et alternativ.

 

MaximumPC review:

http://maximumpc.com/2006/02/creative_home_t.html

 

Tror det er eneste måte å få surround fra X-fi kort til surroundforsterker hvis man ikke har 5.1 analoge inputs på forsterkeren sin, eller man har 7.1 oppsett. (de analoge inputsene router vel bare signalet rett til respektive høytalere og ingen dekoding blir gjort av forsterkeren om jeg ikke har misforstått).

 

Spurte etter boksen på elektrofilmessen i fjor, men da visste ikke de ansatte fra creative om boksen engang..så..hehe..tror det skal litt til å finne de i norske butikker.

 

Husk at hvis du kjøper fra creative sine nettsider så kommer toll i tillegg!

 

Du finner den kun i "butikk" delen av creative sine sider og ikke under produkter.

 

Den koster 516kr. Litt drøyt for noe som creative burde ha hatt på lydkortene sine til å begynne med, men men...

 

http://no.europe.creative.com/shop/product...0&product=1114&

Lenke til kommentar

Problemet for at man ikke får digital surround i spill er at selv om f.eks Creative oppgir at det er digital utgang på lydkortene sine, så betyr ikke dette at lydkortet kan konvertere (enkode) flerkanals lyd til f.eks 5.1 DTS eller Dolby Digital. Det som da egentlig menes med digital utgang er at man kan videresende lydkilder som allerede er enkodet i DTS/DD - også kalt AC3 passthroug. Eneste digitale lyden man får som ikke må trenger enkoding er vanlig 2-kanals stereo.

Når et PC-spill "lager" lyden vil CPUen mixe lyden i sanntid og sende dette til lydkortet. Denne lyden er ikke enkodet på noe vis. Lyden på f.eks DVD-filmer er allerede enkodet fra fabrikken, og dermed kan denne videresendes til forsterkeren og man får 5.1 digitalt.

 

Det man da altså trenger er et lydkort med en integrert brikke som kan enkode flerkanals lyd til flerkanals DTS/DD-format i sanntid. Eksempler på slike lydkort er Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect og Club3D Theatron.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si med sikkerhet når du ikke sier hvilket lydkort dette gjelder. For alt vi vet kan det være feil/manglende informasjon i prisguiden som skaper forvirringen rundt DTS. Eller er det der kanskje bare misvisende informasjon som egentlig bare betyr AC3-passthrough?

 

Men Dolby Digital og DTS er to konkurrerende formater for flerkanals digital lyd. For å kunne benytte DTS eller Dolby Digital må reciveren/forsterkeren din støtte formatet slik at den kan enkode dataene og reprodusere lyden på anlegget ditt.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Leste i handboken til Might & Magic: Dark Messiah

At stort skjett alle nforce brikkesetta ville gi dolby digital og noen andre stod det ganske så lett inne i boka.

 

digital overføring er synonymt med DTS/DD sanntidsenkoding.

Er ikke det jeg tenker nei, men hvordan man kan få det til :)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...