Gå til innhold

Hvordan få: Dolby Digital Lyd ut på SPDIF (Optisk)

Anbefalte innlegg

¨Jeg aner ikke det om DVD program, men jeg bruker: InterVideo WinDVD som fulgte med min laptop.

Men WinDVD bruker og ha de samme plagene som VLC og Windows Mediaplayer har. Jeg kan ikke beskrive problemene, men jeg synes VLC er dårligst til DVD. Windows Media Player egner også lite for DVD synes jeg.

WinDvd er bare "grei".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut at dolby digital pro logic 2 koder om stereo lyd til suround (både ved analog og digital lyd) om du oppnår suround lyd på analog vill jeg ikke tro (men var det som stod)

Stod også at det var brukt ved ps2, wii, xbox og xbox360 (uten digital lyd)

Men litt synd at enkelte programmer som er vært bra sliter med optisk utganger. Men uansett så ble lyden helt klar og fin :) Ikke en eneste gang uten sus viss jeg trykker på riktig omkoding i programmer og på forsterker :)

Lyden ble faktisk bedre enn kinoen på steinkjer (vertfall syns jeg det)

Nå mangler bare en syl skarp lcd skjerm på 40-50" og thx godkjent forsterker, kabler, lydkort, høytalere og filmer og lyd :p

det hadde vært vidunderlig :)

*iriterer meg at hovedvolumen ikke reagerer på digital lyden slik at tastaturet mitt ikke har noen form for grund har bruk for lydvolum knappen :(*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Ja det er sant det med lydinstillingene. Men når jeg gjør andre ting enn og se DVD så kan jeg styre lyden (spille, se filmer (ikke dvd), musikk)...

Men jeg skal levere dette tullet tilbake. Penger på tøv. Kjøper meg sikkert et bedre headsett i stedet. Koss Titanium.. Får se..

Jeg har ikke bruk for dekodern så uansett.

Lenke til kommentar
Har realt anlegg :)

Ingenting som slår det og dts :D

Det er bare konge lyd :D

(sjønner ikke hvorfor jeg ikke får det fra dvd spilleren når jeg bruker digital coax som også overfører nok med signaler)

7558195[/snapback]

DVD filmen må ha DTS spor i seg. Oppdaget at Pirates Of The Caribian 2 har DTS spor i seg, og det tar 800 mb plass på plata. Vanlig Dolby Digital 5,1 tok bare fattelige 250 mb...

Du velger DTS viss filmen har mulighet av det med og trykke på "Sound" knappen eller noe, der man skifter til feks norsk når barna skal se barnefilmer.

(når du spiller av DVD-en, tror ikke du finner DTS i menyen på DVD-en, men kanskje, jeg aner ikke)...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

To late Boye... Jeg leverte rukkelet tilbake til elkjøp og punga 599 for Koss SB/45, Bedre bass og myyyye bedre mikrofon.

Men Kosset har dårlig diskant...

Dessuten 599 for koss headsettet? Tror jeg skal levere tilbake og få pengene, skal da bestille på nett, sparer kanskje 200 kr + frakt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så dersom man oppsummerer dette, så vil det si at Film (DTS/Dolby Digital) kan man få i 5.1 via digital utgang, mens spill må man koble via 3 analoge kabler for å få 5.1?

Og fremdeles ingen "normale" lydkort som støtter realtime encoding på SPDIF?

Eventuelt finne noen som har Dolby Digital Live eller DTS Connect innebygd?

Endret av Spielhaug
Lenke til kommentar
Det er nok av kort som har hardware støtte for AC3/DTS encoding, men ingen av de er fra Creative Labs :) Her er et eksempel:

http://www.rage3d.com/reviews/sound/auzentechxmeridian/

Også verdt å legge til at både Xbox/Xbox360/PS2/PS3 støtter DTS/AC3 encoding.

7812077[/snapback]

Når mang greier å få tak i optisk utgang ja... har prøvd over ett år til vanlig xbox.. og kan si at jeg gir opp... har sendt mailer på engelsk rundt om kring i hele verden...

Men nok om det...

Det finnes codecer som skal kode vanlig lyd til DTS, ikke at jeg helt har sjønt hvordan...

men er det noen her som vet av ett program som i det heletatt greier å pushe ut dts fra filmer?

Jeg prøver power dvd 6, men da kommer det bare opp en besjed om å oppgradere også blir lyden borte :(

Ellers har jeg endelig fått dvd spilleren til å spille dts via coaxial kabelen... slike kabler koster mye mer enn fiberoptisk, hvorfor?

Og hvorfor er det vanskeligere å få tak i?

Det er jo samme kabel inni de som de analoge kablene til tvantennen, bare enn annen kontakt på vær side...

Lenke til kommentar

Optisk ut av Xbox er minste problem men kan det være du har lett litt feil? Det medfølger egentlig RGB-adapteret (SCART RGB + optisk ut) ettersom det er en liten luke på boksen som det er ment å tilkoble optisk kabel. Det første jeg kjøpte :) Har lagt ved en tilfeldig link så du vet hva du kan søke etter/hvordan den ser ut.

Xbox avansert AV RGB/optisk

Å "pushe" ut DTS fra filmer er mer snakk om "passthrough", at lydkortet og programmet sender det digitale lydsignalet ubehandlet. For Creative Labs må man f.eks. skru av dekodingen med en gang i kontrollpanelet. Har brukt AC3filter med stor suksess, anbefales :)

Når det gjelder coaxkabler trenger du strengt talt ikke å betale en formue for det (kjøpte antennekabel, plugger på Biltema, og loddet til 10m kabel), så det du får av kvalitet er kanskje litt "overkill". Men det diskuteres jo om man kan høre forskjell på heimkok vs Monster i lange baner...

EDIT: Gal link, fikset.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nylig kjøpt en bærbar pc "uten lyd" i de vanlige høytalerne som er på pc-en. Ved siden av "volum-ikon" står ikon for "Realtek HD Audio Manager". Vet ikke om det er lasta ned etter kjøp, eller om det var der fra før. Ingen lyd når jeg kjører volumspaken på fullt på den vanlige høytalerinnstilling. Kan det være "Realtek" som skaper problemer??

Lenke til kommentar
Jeg har nylig kjøpt en bærbar pc "uten lyd" i de vanlige høytalerne som er på pc-en. Ved siden av "volum-ikon" står ikon for "Realtek HD Audio Manager". Vet ikke om det er lasta ned etter kjøp, eller om det var der fra før. Ingen lyd når jeg kjører volumspaken på fullt på den vanlige høytalerinnstilling. Kan det være "Realtek" som skaper problemer??

8247654[/snapback]

Snakka med siemens i dag, og fant et ratt/volumknapp på venstre sida av maskinen, som var nedskrudd. Problemet løst! Så synd det ikke følger med manualer til pc, som før i tida.

Lenke til kommentar

8247654[/snapback]

Snakka med siemens i dag, og fant et ratt/volumknapp på venstre sida av maskinen, som var nedskrudd. Problemet løst! Så synd det ikke følger med manualer til pc, som før i tida.

8247909[/snapback]

Det følger med manualer, men ikke i pappirformat :ph34r:

Lenke til kommentar

8247654[/snapback]

8247909[/snapback]

Det følger med manualer, men ikke i pappirformat :ph34r:

8248000[/snapback]

Problemet ble ikke helt løst nei, før enn jeg avinnstallerte "Realtek HD Audio Manager" , som fulgte med maskina.

Lenke til kommentar
nVidia SoundStorm hadde dette innebygget før i allefall. Veit ikkje kva dei har på dei siste modellene.

7811614[/snapback]

jeg savner den chippen som F..... genial... får dolby 5.1 på alt materiale.. Divx filmer, spill osv. bare du har en driver som leverer flerkanalslyd til lydkortet så fatter kortet hvor lyden skal og omcoder det til Dolby 5.1 selv audigy korta og Xfi korta til creative klarer ikke det!! :p har hørt at Asus bruker en ny prodsent av chipper (supremeFX) til lydkortene på sine HK som har DTS omcoding av lyd, et minus med dem er at de bruker litte grande mer CPU kraft enn soundstorm og XFI korta som kan gå utover ytelsen i spel.

Lenke til kommentar
Hvordan ble det her, fikk du ut dolby digital 5.1 på digital utgangen i spilla?, har ikke lest alt, rota meg bort :p

I så fall må du fortelle hva du gjore... får bare stero PCM lyd jeg :/

8248427[/snapback]

ok... du må ha et lyd kort med DTS eller Dolby Omcoder... ikke Decoder som mange skryter av... decoder laster du ned :p hehehhee. men en omcoder er Hardware avhengig. når du f.eks har et vanli 7.1 lydkort fra Realtek så sender spillet lyden i stereo så lenge spillet ikke vet hvilket lydkort du har. viss den vet det så sender den lyden til lydkort driveren med et flagg om hvor lyden skal. så blir det sendt ut på den analoge utgangen som har det flagget. men.... skal du ha digital utgang til å virke på samme måte må kortet ha en prosessor som sender lyden i dolby eller DTS for at forsterkeren din skal forstå det.

så det eneste du gjør er å stille inn Lydkortet ditt på Dolby eller DTS modus og så fikser Driveren resten, i alle fall når det gjelder spill.

har du en AC3 driver til Divx filmene dine så får du omcodet det til Dolby eller DTS så lenge du stiller inn driveren til å sende dette til SPDIF. veldig mye dette... men du må rett og slett leke deg med instillingene.. men først må du sjekke om Lydkortet ditt kan Omcode ikke Decode :p veldig viktig. ikke mange kort som gjør dette... de eneste jeg vet om er 2 innebygde kort. som nevnt ovenfor.. supremeFX og Soundstorm som va i Nvidia Nforce 2 chippen.

forresten skal ikkje chimse av Realtek :p Realtek var produsenten av Soundstorm for Nvidia :p elsker det kortet... synd at det er loddet fast i min gamle AMD 2800+ PC :p

fin liten Wiki på det beste Lydkortet produsert fram til i dag! Soundstorm Wiki

en annen ting å merke seg er at Xbox (ikke 360) har soundstorm :p

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

OK, har ett innebygget lydkort i asus korte mitt, basert på intel 945p

Den greier fint å sende dts og dolby digital via digital kabelen, men er så kjedlig med stereo lyd i spill når man kan ha mulighet til mer :)

Men regner med at mitt ikke funker :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...