Behydro Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Kjære godtfolk! Jeg leter etter en programmerbar Ir sender. Bruken: Jeg skal styre en prosjektør via EIB (hus styring), ved å kontrollere en potensial fri kontakt skal jeg skru av og på prosjektøren. Min nærmeste tanke ble da en programmerbar ir sender som aktiveres med en inngang. Går ann å ribbe en universal kontroll og bruke den, men det er ikke en foretrukket løsning. Noen som har noen tips på hvor jeg finner/bygger noe slikt, eventuelt andre løsninger? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Kanskje noen av Vellemann (er dette stavet rett?) sine kit skal brukes? IIRC så har de IR sendere/mottakere. Eller kanskje du kan koble inngangen til en uC, som styrer en IR-diode? Jeg antar at du skal sende av- og på-signal til projektøren, som om det var fjernkontrollen som styrte den? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Kanskje noen av Vellemann (er dette stavet rett?) sine kit skal brukes? IIRC så har de IR sendere/mottakere. Eller kanskje du kan koble inngangen til en uC, som styrer en IR-diode? Jeg antar at du skal sende av- og på-signal til projektøren, som om det var fjernkontrollen som styrte den? 7476004[/snapback] Har sett litt på Vellemann, men har ikke funnet noe ennå....... Tenkte litt på micro kontroller, men har ikke fått lært meg noe særlig ennå med programmering. Skal virke som en fjernkontroll ja. Kan også være trådbunden, med ledning, det er ikke noe problem Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Å styre en diode er ganske enkelt, må bare finne ut av kodingen først! HER er en del om IR-fjernstyring o.l. (Du har sikkert sett den før). edit: Kom forresten over IRTrans, som kanskje har en boks som passer til deg. Endret 11. desember 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Å styre en diode er ganske enkelt, må bare finne ut av kodingen først! HER er en del om IR-fjernstyring o.l. (Du har sikkert sett den før). edit: Kom forresten over IRTrans, som kanskje har en boks som passer til deg. 7477539[/snapback] Ja det var det med kodingen da..... Skal ikke noe pc inn i kretsen her så irtrans sitt utstyr kan neppe brukes Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Har prosjektoren en ferdig IR-mottager eller må du lage den selv? Tenkte at hvis du hadde en fjernkontroll fra før, så kunne du ta en fototransistor og koble den på et oscilloskop så kan du finne ut av kodingen tror jeg. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Har prosjektoren en ferdig IR-mottager eller må du lage den selv? Tenkte at hvis du hadde en fjernkontroll fra før, så kunne du ta en fototransistor og koble den på et oscilloskop så kan du finne ut av kodingen tror jeg. 7487721[/snapback] Den har fjernkontroll og alt fra før av, å finne koden skal ordne seg, var bare det å få programert en sender igjen. Lurer på om jeg må krype i støvet og få tak i en mini universal kontroll og mekke om den. Fant en hjemme med bare 4 knapper. Det som er hele saken her er at på jobb så holder jeg på å sette opp ett EIB anlegg på ett 3 etg. kontorbygg. Der er noen møterom med prosjektør og en prosjektør i kantinen. Via LCD panel med touch screen så velger man scenarioer eller manuell styring av lys, varme, ventilasjon, lerret og nå på sikt prosjektørene. Planen er at når man tykker på "fremvisning" så kommer prosjektøren også på. Foreløbig så går lysene og alt det der av seg selv....... Det finnes ferdige systemer til dette, men da snakker vi størrre invisteringer etter det jeg forstår. Som en ivrig DIY fyr så har jeg vært stor i kjeften og sagt at jeg skal fikse dette myyyyye billigere......... Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Som en ivrig DIY fyr så har jeg vært stor i kjeften og sagt at jeg skal fikse dette myyyyye billigere......... 7488213[/snapback] Kjenner meg igjen her.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå