ådne Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Heisann. Holder på å redigere litt trommer i Cubase for tiden, men er ikke så erfaren i programmet så er usikker på hva jeg bør stille på osv. Har prøvd meg litt på reverb osv, men er det mulig å gjøre mer? Legg gjerne ved deres innstilinger Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg regner med at det er akustiske trommer du har tatt opp. Har du disse i et spor eller flere? Dersom du kun har et spor er det begrenset hvor mye du kan gjøre, hovedsaklig mild bruk av "naturlige" effekter som reverb, svaaak delay, kanskje pittelitt chorus. Har du flere spor, feks cymbaler osv for seg kan du leke med litt mer ekstreme virkemidler som reverse, phaser o.l. Dersom tromminga er litt ujevn i lydnivå uten at dette er meningen kan du slenge på litt compressor. Det kan ha svært mye å si! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 nå må du ikke glemme EQ da.. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Kompressor er hemmeligheten for å få skikkelig liv i trommene, men det tar tid å lære seg skikkelig (jeg holder på, men det er vanskelig). Med kompressorer kan du gjøre ganske mye med lyden, bl.a. attack og release som er viktig for "fasongen" på trommelyden. Ikke gå amok med EQ i starten, det er lett å skru seg helt bort, og det låter verre enn det rene signalet. Hør på trommelyd du liker, finn ut hvorfor den låter så fett, og prøv å gjenskape det med de verktøy du har. Litt klang skaper ofte liv i lyden, så den ikke låter altfor tørt. Få fram litt klikk i basstromma, så den er definert og tydelig, ikke bare lave frekvenser. Sleng på nok diskant på cymbaler og hihat, og panorèr trommene i forskjellige retninger. Tips til panorering finner man der ute på internettet. Et kjekt triks er noe som bør gjøres under opptak, sett en mikrofon så langt unna trommene du kommer i trommerommet som tar opp alt, og komprimèr den til det skriker skikkelig, og legg den et stykke bak i miksen. Veldig kjekt for å få litt tøff rockelyd, om man ønsker det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 miksing betyr "gi plass til frekvenser" så man må være obs på hvor ting ligger i lydbildet, bass gitar og kicken kan skape prob sammen, da må noe fjernes fra en av dem med EQ. det er viktig med kompressor, men da må du bruke en som det er en viss kvalitet over. jeg mener det er viktigere med EQ, riktig bruk av den, også delay effekter /reverb. ps ikke miks trommer alene uten andre instrumenter, hørses det bra ut for seg selv, høres det garantert ikke bra ut sammen med alt sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå