Gå til innhold

Hjelp! Ultraportabel eller ikke?


supernapa

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på å kjøpe en såkallt ultraportabel laptop til jul.

 

Har fortiden en HP NX6125 men syns den er svær og klumpete .. hehe

(Selv om den egentlig er en utmerket laptop)

 

Ser netshop har en modell som ligger langt under konkurentene i pris

 

Fujitsu-Siemens AmiloPRO V3205

 

Men hvordan er specsene her egentlig?

 

 

Er prosessoren bra?

Får man en kvalitetsmaskin for den prisen? eller kjøper man noe ræl?

 

 

Hvordan er egentlig pcene fra Fujitsu Siemens i forhold til HP?

 

 

Håper noen har noen gode tilabkemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har veldig lyst på å kjøpe en såkallt ultraportabel laptop til jul.

 

Har fortiden en HP NX6125 men syns den er svær og klumpete .. hehe

(Selv om den egentlig er en utmerket laptop)

 

Ser netshop har en modell som ligger langt under konkurentene i pris

 

Fujitsu-Siemens AmiloPRO V3205

 

Men hvordan er specsene her egentlig?

 

 

Er prosessoren bra?

Får man en kvalitetsmaskin for den prisen? eller kjøper man noe ræl?

 

 

Hvordan er egentlig pcene fra Fujitsu Siemens i forhold til HP?

 

 

Håper noen har noen gode tilabkemeldinger.

7475748[/snapback]

 

 

Har så og si samme pc selv bare at det er en eldre modell... (p7010i)

Skermen har god kvalitet og har fått mye skryt.

 

Har selv godt erfaring med Fujitsu Siemens laptoper.

 

Hva skal du bruke laptopen til??

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst på å kjøpe en såkallt ultraportabel laptop til jul.

 

Har fortiden en HP NX6125 men syns den er svær og klumpete .. hehe

(Selv om den egentlig er en utmerket laptop)

 

Ser netshop har en modell som ligger langt under konkurentene i pris

 

Fujitsu-Siemens AmiloPRO V3205

 

Men hvordan er specsene her egentlig?

 

 

Er prosessoren bra?

Får man en kvalitetsmaskin for den prisen? eller kjøper man noe ræl?

 

 

Hvordan er egentlig pcene fra Fujitsu Siemens i forhold til HP?

 

 

Håper noen har noen gode tilabkemeldinger.

7475748[/snapback]

 

 

Har så og si samme pc selv bare at det er en eldre modell... (p7010i)

Skermen har god kvalitet og har fått mye skryt.

 

Har selv godt erfaring med Fujitsu Siemens laptoper.

 

Hva skal du bruke laptopen til??

7475957[/snapback]

 

Primært Word/Excel/Internet i skoleforbindelser.

Men vil gjerne ha muligheten til å se filmer, høre på musikk osv .. De gangene jeg er ute å reiser.

 

har stasjonær pc hjemme som brukes til daglige gjøremål ...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Var i samme situasjon som deg for ca et år siden. Bestemte meg til slutt for en maskin med 15,4" skjerm. Og det angrer jeg som saft i sokk på nå! Drar jo rundt på maskinen titt og ofte, og den blir litt i største laget...

Så sant du ikke trenger kraftig grafikkytelse vil jeg anbefale ultraportabel.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Jeg har en MacBook Pro 15,4" og han jeg bor med har en Dell Latitude D620 14.1" og de er ca. like store. Min er ørlite bredere, men til gjengjeld mye tynnere, så det er ikke så stor forskjell. Ihvertfall ikke mellom de to.

7480212[/snapback]

Ja, det lønner seg å se på størrelsen på selve maskinen, ikke bare skjermen. Stor forskjell på maskiner med to cm feit ramme rundt, og maskiner der skjermen går neeeesten helt ut i kantene.

Lenke til kommentar

takk for mange bra tilbakemeldinger.

 

Litt synd at det var så mye viftstøy på den modellen jeg fant på netshop. Tror ikke dte blir aktuellt å kjøpe den hvis den støyer så fælt siden den skal være med på forelesninger osv.

 

 

hadde en Intel P4-basert HP-laptop en gang i tida og der var jeg så plaget med viftestøy at jeg tilslutt ikke kunne bruke den på forelesning - Og da er det mot sin hensikt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp en V3205 (det er den jeg sitter på nå), og jeg er veldig fornøyd. Jeg kjøpte først en 15.4" med X1600 skjermkort, men det var ikke mobilt nok.

 

V3205 har Intel 945GM skjermkort, og dermed er mange nye 3D-spill utelukket, men alt annet med den er bra, synes jeg. Når du ikke kjører CPU-en hardt, så er den praktisk talt lydløs.

 

Men en kollega på jobben syntes at ikoner og skrift ble for smått på skjermen. Den har 1280x800 oppløsning på en 12.1" skjerm: man bør ha bra syn.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nettopp en V3205 (det er den jeg sitter på nå), og jeg er veldig fornøyd. Jeg kjøpte først en 15.4" med X1600 skjermkort, men det var ikke mobilt nok.

 

V3205 har Intel 945GM skjermkort, og dermed er mange nye 3D-spill utelukket, men alt annet med den er bra, synes jeg. Når du ikke kjører CPU-en hardt, så er den praktisk talt lydløs.

 

Men en kollega på jobben syntes at ikoner og skrift ble for smått på skjermen. Den har 1280x800 oppløsning på en 12.1" skjerm: man bør ha bra syn.

7510469[/snapback]

Hvordan synes du tastaturet er?

Er skjermen "bra", dvs lysskarp, bra farger osv?

Mulig å si litt mer om hvordan viften oppfører seg?

Hvordan er batteriet?

 

(sniffer litt på en sånn selv, men batterilevetid, god skjerm og lydløshet er alfa og omega på min neste maskin)

Lenke til kommentar

Den første DVD-en jeg så på den var The Boondock Saints, og da syntes jeg at fargene virket litt blasse. Men etter det har jeg sett Underworld og Aeon Flux, og har ikke tenkt noe mer på fargene. Aeon Flux har masse farger, og virket aldri blass.

 

Skjermen er lysskarp, og har (ekstremt) bra innsynsvinkel fra sidene. Den er fargeekte selv ved nesten død vinkel.

 

Tastaturet svikter litt, men det er ikke plagsomt. Tastene skal jo uansett trykkes ned. Vanligvis bruker jeg et eksternt tastatur, fordi den forrige bærbare ble for varm under venstrehånden når jeg spilte CSS i timesvis. (Med et eksternt tastatur så kan jeg også heve skjermen litt, slik at jeg ikke sitter så duknakket).

 

Batteriet varer i overkant av 3 timer når man ser DVD, med trådløst nett deaktivert. Når alt er deaktivert, og man leser et tekstdokument, så er batteritiden opp mot 5 timer. For surfing/skriving o.l. så varer batteriet omtrent 4 timer.

 

Oppladingen var en positiv overraskelse. Fra 0% til 100% på litt over 1,5 time.

 

Jeg har kjørt et USB TV-kort i bakgrunnen mens jeg skrev dette, og da gikk vifta. Det er ikke avskrekkende, men det er merkbart. Etter at jeg slo av TV-kortet, så gikk det 15 sekunder, og så var det nesten helt lydløst igjen.

 

Dessuten så synes jeg at den ser kjempelekker ut. Denne skal jeg ha lenge! :)

Lenke til kommentar

Litt mer info:

 

Når man går inn på grafikkalternativene for skjermkortet, så er det en knapp som heter "Aspektproposjonalternativer". Her kan man velge bl.a. "Sentrer skrivebord". Når dette er aktivert, så kan man kjøre spill i standard oppløsning, uten at det strekkes til full skjermbredde. 800x600 blir altså en firkant midt på skjermen, med en svart ramme rundt.

 

Jeg kjører flere spill helt greit på denne bærbare PC-en, men den store overraskelsen var F.E.A.R. Auto-detect setter stort sett alle innstillinger til "Off" eller "Minimum". Jeg økte deretter skjermoppløsningen fra 640x480 til 800x600. Spillet var helt spillbart! Da jeg oppdaterte spillet fra 1.0 til 1.06, så sank gjennomsnitt fps fra 31 til 23 (merkelig...), men allikevel: helt spillbart.

 

Guild Wars kjører også veldig bra.

 

Test med PCMark05: 2754.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...