Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg få bedre ping/latency?

Anbefalte innlegg

Jeg opplever for tiden en svært dårlig ping/latency på nettspill (Battlefield 2142) for tiden. Det er vanskelig å si om dette er et nytt problem fordi jeg ikke har brukt pc'en til nettspilling på veldig lang tid. For tiden får jeg gjerne en ping rundt 200+ på BF 2142, som fører til at jeg sjelden får være med lenge før jeg kastes ut av serveren.

Jeg har byttet ruter til en D-Link GamerLounge uten hell, og har prøvd både med kabel og trådløst. Samme resultat uansett.

Finnes det noen metoder for å forbedre latency for nettet, eller er det nettleverandør som må byttes?

Jeg skal forsøke noen andre onlinespill litt senere for å se om jeg opplever det samme da.

Jeg har NextGenTel Classic (4200/600 om jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har ip-adressen til servern du spiller på så kan du kjøre en kommando og finne ut evt hvor på veien fram til servern din ping blir større.. F.eks om servern du spiller på heter cs5.catchgamer.no lr 192.71.196.18 skriver du som følger i kommandolinja :

Tracert cs5.catchgamer.no

lr

Tracert 192.71.196.18

Endret av Ulven
Lenke til kommentar

For å sjekke om det er linjen som er problemet, så anbefaler jeg deg å ta en tracert til den battlefield-serveren som du spiller på. gå på start -> kjør cmd -> tracert "url til spillserveren"

f. eks tracert www.battlefield.no

Hvis pingen din er høy fra routeren din å ut, så er det din internettlinje som er problemet. Hvis pingen først begynner å øke betraktelig mellom to routere lengre ut i tracerten, så er det sikket bare et midlertidig problem som kommer til å bli løst.

Edit: ulven var før meg.

Endret av Kurume
Lenke til kommentar

Du kan ikke forbedre dine pingtider fra din PC og ut på internet, da dette er bestemt av fysiske faktorer som avstand, og hvordan signalene routes. Desverre er det nettop her det meste av lathency komemr fra.

Test med følgende:

Koble PCen direkte med kabel inn i ISPens rutermodem og ping til ISP sin nettside. Den pngtiden du får nå er pingtiden på selve ADSL linjen din inn til kjernenettverket. Denne kan du fint lite gjøre noe med, og selv leverandørbytte vil neppe gjøre noen forskjell på denne ved mindre det er noe direkte feil. (så lenge du ikke også bytter teknologi altså). Normale pingtider på denne biten er mellom 5 - 40ms ca.

at du får 200+ms til en norsk server høres mye ut, men sjekk først hvor mye av de 200ms som er fra tiden det tar mellom deg og kjernenettverket. Hvis det bare er en liten del, så er det enten dårlig routing i nettverket, eller et problem med den spesifikke serveren. Om det er en stor del, så er det nok lite du kan gjøre (men har du mer enn 50-60ms på DSL linjen din ville jeg nok tatt kontakt med ISP og spurt om de knnne feilsøkt på linjen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har NGT og ligger som regel under 20 i ping mot norske BF-servere.

De første tingene jeg ville ha sjekket er om routermodemet var kjørt så hardt at det har gått i lås. Prøv å slå av og på routermodemet og prøv på nytt.

Gå i dosvindu (startmeny, kjør, cmd) og skriv 'ping www.uio.no'

Hvilken ping får du nå? Som Stigma skriver så bør en ligge under 40 i ping på en linje med liten last.

Jeg ville dessuten koblet fra alle andre mulig snyltere under en slik test, dette gjelder både kablet og trådløst (krypter!).

Lenke til kommentar

Merkelig nok ser det ut til at ting hadde ordnet seg når jeg forsøkte igjen i går. Tilfeldigvis etter at jeg hadde tatt kontakt med NGT. Jeg tror faktisk at dette er veldig tilfeldig, og ikke noe som var feil hos de.

Kan hende det var noe med BG klienten min for alt jeg vet. Nå fungerer det i alle utmerket, med unntak av en noe treg pc vel og merke.

Takk for alle svar. Skal uansett ta en rask test for å hvor ting tar tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...