Gå til innhold

Webshoptesten 4. kvartal 2006


Anbefalte innlegg

Takk for alle tilbakemeldinger, vi tar alt til etteretning.

 

Som flere har påpekt her, er dette en _pristest_. Dette er vi helt klare på i artikkelen og henviser til webshoguiden for mer informasjon om butikkenes servicenivå.

 

Vi sjekker priser på 20 produkter i rundt 70 nettbutiker og velger ut de 15 produktene som flest butikker har. 20 produkter er kanskje lite, men det blir en ikke helt uvesentlig arbeidsmengde når alt skal dobbelsjekkes og det tas skjermbilder av alle produkter/priser.

 

Ellers er det er veldig leit å se antydninger om at denne testen skulle være kjøpt og betalt. Det er temmelig alvorlige beskyldninger, som ikke har noen rot i virkeligheten.

 

Vi ser nok at webshoptesten i sin nåværende trolig har utspilt sin rolle. Prisnivået på datautstyr her til lands har generelt blitt lavt de siste årene, og faktorer som service osv. teller mer. Derfor ser vi nå på alternative modeller for gjennomføringen av webshoptesten. Dersom dere skulle ha noen tips - send de gjerne over på [email protected] :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er mine erfaringer med de 3 på pallen.

 

itbutikken.no

- Enormt utvalg, stort sett det jeg handler av nettverksutstyr handler jeg herfra, retur tok ca 3 uker(dette var i 2000). Har handlet der siden 1999 og har vel egentlig ikke noe vondt å si om den butikken.

 

shg.no

- Har vel handlet for godt over 60 000,- der på litt over 1 år. Sender fra danmark, men pakkene bruker vel stort sett kun 1 dag lenger. Har vel kun en negativ opplevelse, og det var ved levering av min bærbare, tok 1.5 mnd, men fikk bra med prisavslag, for tort og svie.

 

amentio.no

- Rask levering, liker spesielt at man automatisk får levering på døren, har kun hatt 1 retur sak her, den gikk forholdsvis greit, måtte ringe inn og mase litt, men det ordnet seg relativt kjapt her og.

 

Sånn har det stort sett vært med hvilken som helst av nettbutikkene jeg har handlet hos, god service, helt ok med info. Og ingen problemer ved retur.

 

Jeg tror det hjelper å holde en høflig tone, gjennomføre egne tester som du kan vise til. Og gjerne ymte frempå med mulige løsninger. Prøv også å hold historikken gående i mailene du sender.

Lenke til kommentar
Her er mine erfaringer med de 3 på pallen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
itbutikken.no

- Enormt utvalg, stort sett det jeg handler av nettverksutstyr handler jeg herfra, retur tok ca 3 uker(dette var i 2000). Har handlet der siden 1999 og har vel egentlig ikke noe vondt å si om den butikken.

 

shg.no

- Har vel handlet for godt over 60 000,- der på litt over 1 år. Sender fra danmark, men pakkene bruker vel stort sett kun 1 dag lenger. Har vel kun en negativ opplevelse, og det var ved levering av min bærbare, tok 1.5 mnd, men fikk bra med prisavslag, for tort og svie.

 

amentio.no

- Rask levering, liker spesielt at man automatisk får levering på døren, har kun hatt 1 retur sak her, den gikk forholdsvis greit, måtte ringe inn og mase litt, men det ordnet seg relativt kjapt her og.

 

Sånn har det stort sett vært med hvilken som helst av nettbutikkene jeg har handlet hos, god service, helt ok med info. Og ingen problemer ved retur.

 

Jeg tror det hjelper å holde en høflig tone, gjennomføre egne tester som du kan vise til. Og gjerne ymte frempå med mulige løsninger. Prøv også å hold historikken gående i mailene du sender.

7477788[/snapback]

Mener ikke at du skal poste erfaringene dine her. WEBSHOPGUIDEN er laget for nettopp dette formålet. Det at det kommer en god erfaring på forumet har en annen påvirkningseffekt en den ene gode erfaringene blant de mange dårlige i Webshopguiden.

Lenke til kommentar
Ble overrasket over at psdata ble så langt nede. De har iallefall veldig god service, og gode priser på det jeg pleier å handle iallefall.

7476892[/snapback]

 

jepp en av butikkene med suverent best service, synest også det er rart at de kom såpass langt ned, var ikke de blandt de 3 beste sist?

Isåfall viser vel dette tilfeldighetene i de prisene som blir valgt ut og at dette gir store skjevheter alt etter hvilke produkter som sjekkes :hmm:

 

Hva med å ta med en komplett maskin i disse testene, altså sette opp kriterier for hva maskinen skal inneholde, ta deler fra en og samme butikk til hver av maskinene og se hva summen blir .

Lenke til kommentar

Jeg tror absolutt ikke at denne pristesten har utspilt sin rolle. De som kommer på pallen reklamerer ofte hardt med at de ble kåret som norges rimeligste webshop på sin egen webside, så det er tydeligvis ganske viktig for en del butikker å kunne få dette stemplet, noe som igjen medfører at prisene blir holdt ganske stramme nettopp for å få benyttet seg av denne reklamen.

 

Det er jo absolutt positivt for oss som forbrukere og jeg synes det er bra om denne testingen av prisene også kommer til å skje i fremtiden.

 

 

forresten, burde ikke PSdata sin plassering oppdateres siden det ble oppdaget feil med prisene dems? synes de har fått en veldig ufortjent plassering og det gir helt feil inntrykk av prisnivået dems.

Lenke til kommentar
Mener ikke at du skal poste erfaringene dine her. WEBSHOPGUIDEN er laget for nettopp dette formålet. Det at det kommer en god erfaring på forumet har en annen påvirkningseffekt en den ene gode erfaringene blant de mange dårlige i Webshopguiden.

7477911[/snapback]

Du har selvfølgelig rett, grunnen til at jeg postet mine erfaringer var pga at det kom opp endel kritikk rettet mot endel av webbutikkene øverst på pallen. Jeg tror i utgangspunktet at alle butikkene sitter med "samme" gode kundeservice. Eneste forskjellen er litt forskjell på behandlingstiden på retur saker.

 

Men hvis den delen du ønsker retur på er så kritisk at du trenger den på dagen, da kan jeg ikke forstå hvorfor den ble kjøpt inn fra en webbutikk i utgangspunktet.

Jeg sier ikke at det aldri forekommer at noen kunder får dårlig kundeservice osv, det kan jo være at jeg er en av de heldig som aldri opplever problemer med webbutikker, men nå har jeg handlet så mye at jeg nekter og tro på den teorien.

Lenke til kommentar

Ellers er det er veldig leit å se antydninger om at denne testen skulle være kjøpt og betalt. Det er temmelig alvorlige beskyldninger, som ikke har noen rot i virkeligheten.

 

 

 

Hvis det er f.eks meg du hinter til så vil jeg bare si en ting:

det SER UT SOM dere er "kjøpt og betalt", kjenner endel folk som jobber for hw.no og jeg tviler sterkt på at de er av en slik karakter.

 

Men hvordan ting er og hvordan ting ser ut, er ikke altid det samme.

Håper en fremtidig versjon inneholder frakt til en eller annen plass, også veier man opp butikker som man tar med i "konkuransen" mot tilbakemeldingene de har.

 

Har de mye negative kommentarer så får de ikke lov å være med.

Dere sier selv (har sagt før iallefall) at dere kontrollerer tilbakemeldingene folk gjør hos dere, så da regner jeg med at "fusk" blir oppdaget :)

Lenke til kommentar

Akkurat det som nå kanskje har skjedd med psdata er problemet når man velger et så lite utvalg som 15 produkter.

 

Et produkt priset vesentlig høyere enn konkurentene kan lett bidra til et feil bilde i statestikken.

 

Akkurat derfor er det viktig med et stort utvalg av produkter for å eliminere virkningen slike feil får.

Lenke til kommentar

Denne testen har langt fra utspilt sin rolle, og det tas jo nye varer vært kvartal. Dette skulle gjevne ut vareutvalget. Er etter min mening nesten bare tull den kritikken jeg til nå har lest. Dog kan det være en fordel ¨legge til fraktprisene for handlekurven i de forskjellige butikker.

 

Det vil være et direkte tap for oss forbrukere dersom hardware slutter med denne testen.

 

Klart service betyr noe, også support, og leveringstid. Skulle testen endres til å kåre kvartalest beste webshop istede for billigste så vil det være et veid snitt av disse kriterier som burde telle.

 

Opp gjennom åra har jeg handla datautstyr for noen 100' tusen, fra forskjellige webshopper, stort sett har jeg hadd lite å utsette på noen.

 

Edit:

 

Det er også slik at support og service koster, noen har klart mer behov for support enn andre og at noen webshopper satser mer på support og sercvice enn pris er også klart, men det får de som har behov for betale for og handle der disse aspekter er vektlagt. Jeg med mange bryr oss kun om pris og leveringstid, samt forlanger rask retur, support koster og de som har brukt for det bør betale selv. Men en kåring av en webshop med god support er nødvendigvis ikke den beste webshoppen for mange, inkludert meg, men for noen vil det selvsagt være best å handle der support er en veklagt ting.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det hadde vært supert om dere hadde kåret nettbutikker etter pris på varer, pris på frakt og service.

En kombinert karakter av disse tre hadde vært fantastisk.

Når dere tester hardware bruker dere pluss og minus på slutten av testen, sånn at vi kan få se hva som er dårlig og hva som er bra med produktet.

Om dere hadde gjort det samme med tester av webshopper ville det blitt meget oversiktelig.

 

Det som er et faktum er at noe slikt ville vært meget vanskelig å gjennomføre, men det skal vel være mulig om et eller annet geni stikker hodet inn døra?

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

Når det gjelder service og å ta dette med, hva da om dere laget et system her på forumet der brukerne kunne stemme og så brukte dere res fra dette som grunnlag.

Feks fikk hver bruker kunn anledning til å stemme en gang pr kvartalstest og at brukeren fikk utlevert et "terningkassystem" der han hadde en poengskala fra 1 til 6 å dele ut på de butikkene han/hun syntes best om.

Så kunne det i hvert kvartal kåres en butikk som var best på pris (som nå) og en lignende der det ble kåret en vinner som var best på service/support :hmm:

Lenke til kommentar

Er vel omtrent eneste måten å kartlegge det med serve, brukererfaringer. Men det er en subjektiv vurdering, handler en f.eks are hos komplett, psdata, netshop, da har en egentlig ikke grunnlag for å utale seg om service. g i utgangspunket favorisere de store, da de har flest kuner og dermed størst stemmegrunnlag

 

I begrepet service legger jeg mest leveringstid og hurtig returbeohandling, og rutiner for reklamssjon. Her må det vel gå ann med litt mer objektiv brukerinformasjon.

 

Men en hardware relamsjon er vel sjelden webshoppen sin feil , men produsenten. Det som er relevant er hvordan reklamasjonsbehandlingen er.

 

I begrepet support legger jeg mer kunnskapsnivået og evnen , villigheten til å hjelpe kundene. Dette er faktisk en kostbar ting fo webshopen, og her vil jo den subjektive oppfatningen kunden har være mer tellende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...