Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ftp - port forwarding

Anbefalte innlegg

har adsl fra tiscali som er delt mellom to maskiner ved hjelp av veiviseren i winxp. begge maskinene kjører xp. men jeg skulle gjerne hatt en ftp-server på maskinen som står bak den andre, og den har jo bare en lokal ip. har skjønt at det har noe med port forwarding å gjøre, men hvordan skal jeg løse dette??

gjerne steg for steg beskrivelse.. (aner ikke hva jeg skal gjøre)

takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-19 20:47, skrev bergangster:

Hvis du har Netopia-router, må du vel nesten ha flaks om du greier det. -Jeg har ihvertfall gitt opp...:wink: Men tiscali har vel ikke dem?

Hei du - har du gitt opp Netopia'n :eek: Det er det værste jeg har hørt. Har du prøvd Guide'n i sig'n min da ?

Tiscali er vel noe Telenor-basert jalla-greier tror jeg :???: som bruker modem...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-19 21:22, skrev bergangster:

Hm... Har aldri sett det du har skrevet etter grunnkonfigurasjon før... Hva er det egentlig jeg gjør hvis jeg gjør det?

Hyperterminal bruker du hvis du ikke får koblet deg opp mot routern via Telnet, og da må du bruke com-kabelen i tillegg.

Hvis du fortsatt har problemer med å sette op f.eks. Ftp-server og det fortsatt er aktuelt så kan du maile meg eller bruke MSN så skal jeg hjelpe deg...

Lenke til kommentar

Jeg har brukt både Bulletproof G6 og Windows IIS. Begge funker bra. Akkurat nå bruker jeg Bulletproof G6 som Ftp og Apache som webserver...

Grunnkonfig'n gjøres hvis du ikke får Internet til å virke og du er sikker på at inntillingene/kablene til pc/router er riktig satt opp.

Lenke til kommentar

Å, internett funker fett som f, har problemer med at folk som prøver å koble seg på meg får logget inn og alt, men når de skal motta filelist eller hva det heter, får de feilmeldingen No socket, og blir logget av etter et par minutter... Tips? Virker som du har greie på dette, etter hva jeg har lest i gamle tråder om netopia...

Lenke til kommentar

Ett skritt foran deg :smile: Men uansett er vel det standardinnstilling i de fleste ftp-klienter? Men joda, har bedt brukerene om det. Kan det da ha med mine innstillinger å gjøre? Har åpnet porter som man må gjøre for å kjøre aktiv i DC, og satt ftp-serveren til å bruke disse. Rart jeg er forvirret?

Lenke til kommentar

hei. har slitt med samme problem som du nå har, det finner du fort ut hvis du søker i forumet.

jeg har en dårlig og to gode løsninger til deg.

den dårlige løsningen er å gjøre alt i xp. da må du bridge de to nettverkskortene i "server" pcen og så directe port 21-20 til den interne pcen. pluss at du har en port-range(husker ikke tallene) som du må åpne for å kunne kjøre ftp-servern i passiv modus. dette var noe jeg aldri klarte selv..

du har to gode løsninger, den enkleste for deg vil være å kjøre en god firewall på "servern". da kan du enkelt redirecte/forwarde porter "inn" i nettverket. men dette krever at du setter deg inn i firewalln og ftp-proget du velger.

den siste løsningen er å gå til anskaffelse av en router. det koster f.eks ikke mer enn 500 for en god d-link router nå. da vil alle problemene du har nå og vil få senere bli mye enklere å løse i og med at en router er mye enklere å konfigurere enn de fleste firewaller.(nå blir det vel bråk her, jeg ser jo selvfølgelig bort ifra cisco osv).

husk på en ting: sjekk nå for all del at innstillingene på ftp-server-proget er skikkelig konfigurert!! så slipper du en mye unødvendig feilsøking.

mvh bjarne

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-19 22:21, skrev bergangster:

Ett skritt foran deg :smile: Men uansett er vel det standardinnstilling i de fleste ftp-klienter? Men joda, har bedt brukerene om det. Kan det da ha med mine innstillinger å gjøre? Har åpnet porter som man må gjøre for å kjøre aktiv i DC, og satt ftp-serveren til å bruke disse. Rart jeg er forvirret?

Ok, hvis du f.eks. bruker port 411 og 412 til Ftp-server :

Da må du først inn på IP Filter Sets og enable forwarding = YES

Prtcl = TCP, port 411

...og de samme med port 412

Prøv å legge til UDP og de samme portene også hvis du ikke har gjordt det.

Så må du inn på NAT og konf. forwarding på port 411 og 412 til IP>Ftp-server...ikke sant ?

Dette har du sikkert gjordt, men det er greit å gå igjennom en gang til. :wink:

Bruker du Bulletproof ?

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-11-19 22:34 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...