ivarhoff Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg tror jeg har mulighet for å ta inn to trådløse nett hjemme hvis jeg kjører en kraftig antenne (det er snakk om min arbeidsgivers nett og samboers sin, to forskjellige nett altså) . Ser at jeg får inn flere soner fra begge nett, men signalet er ikke sterkt nok (hadde besøk av en guru med noe kraftige saker på en stasjonær PC som fant det for meg). Med enda noen dB gain på antenna så kan det gå bra mente han. Lurer på hvordan jeg skal gjøre det, hvordan dt kan gjøres enklest/billigst mulig (for å teste) og evt senere lage en permanent løsning hvis det funker bra. Kan jeg montere opp en antenne og kjøre denne rett inn på et PCMCIA kort? Finnes disse standard, eller må jeg fram med loddebolten? Har en Linksys WRT54G jeg kan modifisere, og dermed kjøre bridge og trådløst nett hjemme. Dette er nok den beste løsningen på sikt, men ser for meg litt knot i en oppstartsfase. Dessuten så kan vel et sånt punkt bare koble til ett nett av gangen, så hva hvis jeg blir liggende å skifte mellom nett? Kan en slik bridge videreformidle flere nett samtidig? Er dette en fullgod løsning? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Du må nok nøye deg med ett nett av gangen (med en WRT54G). Bruker du en slik router (jeg antar at det er gammel variant med Linux?) kan du sette opp en link (f.eks i client mode) mot en annen router (11b/g uansett type). Det enkleste er å plassere routeren på en mest mulig gunstig plass (LANkabel kan jo være 100M) og bruke en antenne rettet mot ønsket mål. Hvis du ønsker kan du sette på to antenner med hvert sin sektor, men det er vel egentlig litt overkill. Gode antenner finnes f.eks hos wlansupply (14-15dBi flatpanel + pigtail= 1K). På den annen side så kan du være heldig og få nok signal med orginalantennen til routeren... På mikrobølge er det 5 ting som teller, hvor nr 1 er mye viktigere enn 2-5 tilsammen: 1. fri sikt 2. avstand 3. antenne 4. interferens 5. effekt Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Takk for svar, ser ut som det blir løsningen. Men en ting jeg lurer på er hvis jeg setter opp en slik klient, da må jeg vel kjenne all spec på nettverket, hvilken sone, kanal jeg skal bruke osv. Hvordan vet jeg da hva jeg kan få inn, hva som har best signal osv? Kan jeg se dette når jeg er inne på klienten? Eller må jeg vite dette på forhånd? Dvs løsningen med å koble en antenne rett på et (PCMCIA) nettverkskort og finne de beste nettene der og så plotte inn i oppsettet til klienten? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Med dd-wrt eller hyperwrt har du en funksjon som heter 'site survey' denne søker opp nettverk du kan potensielt kommunisere med. Bruker du retningsantenne så retter du den bare i ønsket retning og tar en site survey. Etter du har fått listen over potensielle nettverk vil du se hvilken kanal de bruker, ssid og signalstyrke. Du legger da inn client-mode, kanal, ssid og krypteringsnøkkel i WRT54, så skal du ha forbindelse. Er det mange nettverk på samme kanal, så kan det lønne seg å bytte kanal på den andre routeren. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 du kan også kjøpe et billig acksesspunkt fra f.eks dlink og settdet opp som repeater. da kan du scanne eter nettverk taste inn krypt nøkkelen så er du connected fungerer utmerket! Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 du kan også kjøpe et billig acksesspunkt fra f.eks dlink og settdet opp som repeater. da kan du scanne eter nettverk taste inn krypt nøkkelen så er du connected fungerer utmerket! 7486429[/snapback] Blir ikke dette bare som å sette opp routeren min i client-mode? Eller repeterer/forsterker denne alle nett? Misforstår jeg noe her? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Hei Blir det samme. Gjør som la7dfa-com sier, da du klare dette med routeren din du har. Endret 14. desember 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Hvis jeg setter opp en kraftig antenne, f.eks 15dBi på et aksesspunkt for å ta inn svake nett, vil ikke jeg da også "sende dette nettet videre ut igjen" med 15dBi i hele nabolaget? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 ja du sender jo ut også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå