Hagforce Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Heisann. Har en remote site jeg skulle ha koblet opp til hovedkontor via VPN. Jeg har satt opp VPN tunell der feks den ene siden ligger på 192.168.1.0/24 og den andre siden ligger på 192.168.2.0/24 Problemet nå er at jeg har et nettverk 10.1.32.0/19 der jeg har switcher på 10.1.0.32 servere på 10.0.33 etc Jeg vil binde sammen to øyer transparent via VPN slik at jeg bruker samme IP oppsettet på begge sider. Hvordan gjøre dette på et greit vis? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Må du ha ting på samme nett? Er ikke alltid så veldig hensiktsmessig å gjøre det slik. Hva slags utstyr har du? Cisco? For å få til dette må du bruke lag 2-tunnelering. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Har enda ikke anskaffet utstyr. Har ikke det helt store budsjettet..... Vet du om noe grei hardware som kan ta seg av oppgaven (gjærne mer økonomisk enn cisco) Lenke til kommentar
TommyBJ Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Nok en mulighet for å reklamere for openwrt ser jeg. Jeg har satt opp endel systemer som dette basert på rutere som har installert 3. parts programvare (openwrt - www.openwrt.org) og openVPN (www.openvpn.net) Det kan konkurrere med cisco når det kommer til funksjonalitet, men mangler failover og noen garanti for stabilitet. Om budjsettet er stramt er det derimot en god løsning da hver asus 500gp koster rundt 750kr pr. stk. Det kreves derimot endel knotting for å få den første enheten opp å gå - og det kreves noe linux-kjennskap. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg ville løst dette enkelt og greit med 2 datamaskiner med 2 nic i hver, OpenVPN i bridgeoppsett og med bridge mellom de virtuelle TAP enhetene og de interne NICene. Hvis man er avhengig av et system med 99% oppetid kan man f .eks. velge å benytte seg av compact flash kort isteden for mekaniske harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå