ostehøvel Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hei! Har 2 ting jeg bekymrer meg for.. eller det er mange, men det andre tar jeg senere. Det ene er at avogtil når jeg kjører så merker jeg en skrikelyd akkurat som om ei reim skulle være slakk eller lignende. Når jeg svinger brått så stopper lyden, men kommer tilbake når jeg slutter å veive på rattet. Har nylig åpnet vannpume og da måtte jeg jo slakke den ene reima der.. kan det være denne som er for slakk? Det jeg synes er rart er at lyden forsvinner om jeg drar i rattet.. Nr 2 er bremsene! Har vel skivebrems foran og bak hvis jeg ikke tar feil... og når jeg bremser merker jeg en slags skrapelyd.. kan bremseklossene være utslitt? Hvordna sjekker jeg dette uten å ta av hjulene? Kan jeg se det på om det forsvinner mye bremseveske? takker for svar Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har du 91 modell Audi 80 2,0S eller mindre motor (2,0S kom vel høsten 91 på 80'n?) så har du vel originalt trommelbremser bak? Uansett, er det skivebremser kan det vel kanskje skyldes at bremsebelegget (friksjonsmaterialet) begynner å bli litt i tynneste laget? Dette kan du sjekke ved å se inn i hull i felgen på noen biler, andre biler må du krabbe under for å se det. Akkurat nå kjører jeg på stålfelger så jeg sjekket, å jeg greide å kontrollere mine bremsebelegg uten å ta av dekket, jeg kjører forøvrig en 80 selv. Er ikke helt sikker på hva minste tillatte tykkelse på bremsebelegg er, men har det for meg at det ligger på rundt 2mm? (kan noen konstatere dette?) I praksis er vel 3mm det tryggeste å gå etter. Eventuelt kan det jo være at bremseklossene sitter fast å danner denne skrapelyden? Muligens må du kanskje bytte bremseklosser og skiver...? Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Ja det er en Audi 80 1.8S 91 mod, skal sjekke om det i det hele tatt er noe igjen av belegget.. Må nok ikke bytte skivebrems da disse blir fine igjen når nye bremseklosser kommer på plass Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Lurer fortsatt på hva denne skrikelyden kan være? Noen sier det kan være noe med hjulene.. ? Det forsvinner når jeg dreier fort på rattet. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Lurer fortsatt på hva denne skrikelyden kan være? Noen sier det kan være noe med hjulene.. ? Det forsvinner når jeg dreier fort på rattet. 7526375[/snapback] Pipelyden er nok en slakk reim. Servopumpa drives av reim gjerne(trenger ikke gjelde alle biler) . Prøv først med litt reimspray om d fjerner lyden. Er egentlig velig greit med servo, så jeg hadde sett på det så fort som mulig :!: Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Ja jeg håper og det er en reim som er løs.. denne lyden kom jo ganske fort etter at vi slakket den ene reima for å komme til ved vannpumpa.. Så jeg skal sjekke opp i dette ASAP Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Ja jeg håper og det er en reim som er løs.. denne lyden kom jo ganske fort etter at vi slakket den ene reima for å komme til ved vannpumpa.. Så jeg skal sjekke opp i dette ASAP 7533314[/snapback] En kamerat har en 80 B4, han fikk en skrapelyd når han svingte, men det forplanter seg bakover til eksosanlegget. Akkurat som en vibrasjon når han svinger. Tror det kan være løs innmat i lydpotta evt at eksosanlegget er løst et sted da denne skrapelyden kommer når jeg rister i potta... Ellers har han en pipelyd i servoen når han svinger også, men om det er det samme som deg aner jeg ikke. Den lyden hans virker mer irriterende enn farlig. Vet ikke om det kan ha noe med at det lekker fra servoen hans.. Bilen har blitt tyngre på ratter iallefall Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Vel med meg er det vel motsatt.. når jeg ikke svinger så piper det.. og når jeg svinger så slutter pipinga Servoen er fin den.. og ingen skrapelyd Så det er nok bare denne viftereima som er slakk etter sist gang jeg demonterte den! Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 kan det ha no med at når du svinger så har du lav hastighet f eks ved kryss osv? når en gir på med slakk viftereim er det spesielle turtallsområder, og ved gasspådrag somregel at reima klager. iallefall hva jeg har erfart da. bare et lite tips Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 kan det ha no med at når du svinger så har du lav hastighet f eks ved kryss osv? når en gir på med slakk viftereim er det spesielle turtallsområder, og ved gasspådrag somregel at reima klager. iallefall hva jeg har erfart da. bare et lite tips 7538114[/snapback] Ja det forklarer nok en del Takk for tips.. skal prøve å stramme denne og se om lyde forsvinner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå