Gå til innhold

Latop problem (NTLDR m.m)

Marzo

Anbefalte innlegg

Har påtatt meg oppgaven og gi et forsøk i å gi liv til en laptop til en kollega av meg.

Symtomene er at maskinen booter og gir NTLDR missing ved oppstart.

Forsøker å boote fra cd-rom i håp om å få formatert maskinen uten nytte.

Velger cd stasjon i bootmeny under oppstart, men kommer bare opp NTLDR missing.

Hadde misstanke om defekt cd stasjon men denne vises i bios, noe som skulle tyde på det fortsatt var liv i den?

Trenger litt tips her folkens, hva jeg evt skal ha oversett av muligheter?

Maskinen det er snakk om er en Acer Travelmate 630

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en sjult fil som ligger på c:.

mener det skal hjelpe å boote fra xp-cden og trykke deg inn i repair consoll.

skal være en kommando som heter fixboot eller noe. så generere den fila..

hvis du får feilmelding om ntloader fra cd-romboot så er det noe gale med spilleren eller plata..

Endret av S_tone_meg
Lenke til kommentar

Ja er med på NTLDR feilen.. Problemet ble bare å få denne over på disken. Plukket ut både cd stasjon og harddisk her nå. Har en ekstern dvd brenner som jeg hadde tenkt å gjøre et verdig forsøk med,men lykkes ikke. Prøvde både med windows cd og QNX for å se om det ble noe liv.

Maskinen finner ingen operativsystem.

Jeg har en annen laptop (Notebook S270) som jeg så på om jeg kunne låne cd stasjonen av, men kontaktene er helt forskjellige så det ble skrinlagt.

Vet ikke helt om jeg våger ta ut harddisken av denne heller, siden det virker mer omfattende å plukke ut på denne enn det var på Aceren.

Muligens det finnes enkle overganger til 2.5" disker for IDE/s-ata slik at jeg kan koble den til en stasjoner maskin...

Lenke til kommentar

Ja det finnes overganger. jeg kjøpte en slik kasset med overgang til usb/firewire

husker ikke helt hva jeg betalte men tipper fra 150-300kr. Får du i det heletatt bootet opp med cd.? For lenger ut i installasjonen får du se alle partisjonene på disken inkludert OS..

Lenke til kommentar

Jeg har kanskje ikke forklart det tydelig nok, men cd stasjonen er helt død virker det som. Uansett hvilken cd som står i. Ingen windows installasjon eller annen os setup. Får hverken formatert eller kopiert over de manglende filene. Har usb penner, ekstern cd stasjon men ser ikke ut til at noe nytter her.

Lenke til kommentar
Den støtter boot fra removable device, skulle ikke det tyde på støtte for USB?

Har handla meg et hd kabinett for 2.5" disker nå og får kopiert over de manglende filene. Spørs det om det blir noe liv i cd rom'en når windows booter...

7479306[/snapback]

Jo, det skulle vel tyde på det.

Lenke til kommentar
Den støtter boot fra removable device, skulle ikke det tyde på støtte for USB?

Har handla meg et hd kabinett for 2.5" disker nå og får kopiert over de manglende filene. Spørs det om det blir noe liv i cd rom'en når windows booter...

7479306[/snapback]

uansett hva som mangler av filer på hd, skulle den kunne boote fra cd rom. har du forsøkt å sette cd rom som første i bios boot options? det er mulig det er et hakk bedre enn å velge fra oppstartalternativer på skjermen under oppstart (men det er en ren gjetning). fjerne alt som er tilsluttet, minnepinner og denslags. det er forholdsvis lite sannsynlig at det er feil på både hd og cd rom?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det meste jeg kunne komme på. Først ved å endre rekkefølgen, fikk fortsatt feilmelding. Prøvde så å koble ut harddisken og kjøre QNX direkte fra cd, fikk da feilmeld; no operating system found eller hva det står.

Prøvde også med usb stasjon uten hell.

Cd stasjonen ble brukt ikke mange dagene før dette skjedde, og feilen er jo en kjent feil som skjer fra tid til annen av sikkert flere grunner. Om cd stasjonen skulle blitt ødelagt (fysisk) av denne feilen kan jeg ikke tenke meg, og sansynligheten for at den har fått seg en trøkk i mellomtiden er liten. Selv om det ikke kan være utenkelig.

Lenke til kommentar
jepp, men dette er som oftest en overgang, en plate som er mulig å ta av, når du tar av denne platen med kontakten på kommer en ny kontakt til syne, som sitter på samme sted på alle typer optiske drev til bærbare.

7484097[/snapback]

Du har helt rett. Tok ut stasjonen igjen og bakstykket på acer cd stasjonen var en løs skinne med han/hun kontakter skjevt plassert. En stor takk til deg Ventle!

Maskinen står nå og formaterer. Vurderer å kjøpe en ny dvd brenner til denne, og hive med en ram brikke til. Batteriet er veldig dårlig så vil ikke koste på maskinen for mye. Noen som har tips til en billig brenner? Fant lite i prisguiden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...