Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på permisjon i fbm. begravelse


darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffeloven:

§ 5. Hvor denne Lov benytter Udtrykket nogens nærmeste, er herunder indbefattet hans Ægtefælle, beslægtede i lige Linje, Søskende og lige nær besvogrede, Fosterforældre og Fosterbørn samt forlovede. Er Ægteskabet opløst, begrunder det fremdeles Anvendelse af de om de nærmeste givne Regler, forsaavidt angaar Begivenheder før Opløsningen.

 

Som besvogret ansees ogsaa den besvogredes Ægtefælle.

 

Når to personer bor fast sammen under ekteskapslignende forhold, likestilles det med ekteskap.

 

 

Arbeidsmiljøloven har et eget kapittel for permisjon, men det står ingenting om permisjon for begravelse der. I alle fall ikke i klartekst. Det skulle jo være rart hvis man ikke fikk det.

Jeg skal undersøke litt nærmere etter forelesningen.

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar
Der jeg er ansatt regner de kun søsken, foreldre, barn og ektefelle som nærmeste familie. Det er et vikarbyrå som er supergnitne på ting, og det irriterer vettet av meg.

Jeg tolker det klilleng sier som at de har full rett til å sette sine egne regler for slik permisjon.

7474645[/snapback]

Nja, vel, hvis du faktisk ikke er omfattet av noen tariffavtale, så tror jeg ikke du har rett på permisjon.

 

(En tariffavtale er en avtale mellom fagforbundet og arbeidsgiver om div. ting og tang.)

 

Forsåvidt er det uansett latterlig å ikke innvilge permisjon til begravelse. Hvor kjip kan man bli, liksom.

Lenke til kommentar

De ulike tariffavtalene har egne bestemmelser om rett til permisjoner. Disse reglene er så og si de samme i alle tariffavtaler, og gjelder alle en minsterett til inntil en dag fri med lønn ved såkalte velferdspermisjoner.

 

Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, søsken, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn). Det gis oftest permisjon en dag ved dødsfall og en dag ved begravelse. Det gis også permisjon ved begravelse av arbeidskollega.

Lenke til kommentar
Finnes det noen generelle regler som sier noe om krav til lønnet permisjon i fbm. begravelse?

 

Jeg har søkt litt rundt på nettet og har funnet ut at de fleste arbeidsteder definerer nærmeste familie som søsken, foreldre, ektefelle/samboer, svigerforeldre, besteforeldre og barn.  Er det noen bestemte regler for dette?

7474538[/snapback]

Lønnet permisjon tror jeg faktisk ikke du har krav på. Når en på jobben min skulle i begravelse til bestemoren sin, så fikk han 1 dag lønnet og 2 dager uten lønn i permisjon.

 

Jeg regner med at du får permisjon for å dra i begravelse, men. Ville ikke se det som en selvfølge at du får betalt for den. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...