Gå til innhold

Patching

danilovic

Anbefalte innlegg

Har lest litt om alle sikkerhetshullene til Win 2k og IE 6.0. Har hatt en hacker på PC-en og. Så i går satt jeg oppe til langt på natt for patche alt som var å patche. Men jeg tok bare de nyeste patchene, så jeg lurte på om det holder? Eller må jeg patche med gamle patcher og? :eek:

Kan jeg spore hackeren når jeg har IP'en hans? :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-12-17 18:01, sosohal skrev:

Har lest litt om alle sikkerhetshullene til Win 2k og IE 6.0. Har hatt en hacker på PC-en og. Så i går satt jeg oppe til langt på natt for patche alt som var å patche. Men jeg tok bare de nyeste patchene, så jeg lurte på om det holder? Eller må jeg patche med gamle patcher og?
:eek:

Normalt inneholder nye patcher også det gamle... Du trenger f.eks. kun SP2 til Windows 2000 - den inneholder også SP1. Men les info'en som følger patchen for å være helt sikker.

mvh. Eivind.

Lenke til kommentar

Hei!

Når det gjelder patcher så holder det som regel å installere den nyaste..Men,ikkje alltid.Så det er ein fordel å lese den informasjon som eventuelt følger med patchen eller på heimesida der patchen er..

Når det gjelder hackere..Dvs det eg vil kalle crackere så vil det alltids være mulig å spore tilbake..Men,det spørst kor "dyktig" crakeren er..

Noen laster ofte ned ferdig program for å bryte seg inn på ei datamaskin og veit ikkje kva dei gjær..Mens,andre er flinkare til sjule sin identitet..

Men,sporer ein lenge nok så er det mulig å finne ut kva maskin som vart brukt til angrepet mot deg.

Da kan ein ofte sende ein mail til abuse@navnet på internett leverandøren han/ho bruker.no

Og be om at han/ho som forsøkte/gjorde innbrudd hos deg mister abbonementet hos internett leverandøren.

Av og til prøver crackere å hjemme seg bak ei anna datamaskin..Derfor kan det hende at den som det først virker som om har utført innbruddet/innbrudd forsøket kan være like uskuldig som deg..

Det ein bør gjære er å prøve å holde seg oppdatert på sikkerhets patcher og oppdatere dei så ofte som mulig(dvs når det kommer nye sikkerhets patcher)Og ha ein god brannvegg (firewall)og antivirus program..

Det er vel,egentlig blitt eit must i dagens it samfunn..

Lenke til kommentar

Ikke forveksle det ene med det andre. Stort sett er det hackere og ikke crackere som er inne på andres PC-er.

Hentet fra PCworld Norge.

hacker: ofte blandet sammen med phreaker og cracker (særlig av pressen). En h. er i motsetning til en cracker ikke nødvendigvis å anse som en kriminell person (så fremt han i betydning ikke misbruker den informasjonen han er i besittelse av). To betydninger: 1) Person som ved hjelp av en PC og telenettet forsøker å skaffe seg (urettmessig) tilgang til datasystemer. Av mange datafriker en vel ansett person som utnytter og presser maskin- og programvare til det ytterste. 2) Svært entusiastisk data- eller programmeringsekspert som ("hacks away") skriver programmer i lavnivåspråk (f.eks. assembler). 3) En ekspert på et spesielt program eller datasystem, en person som liker å utforske datasystemene og finne ut mest mulig om disse -- i motsetning til folk flest som kun ønsker å lære seg det mest nødvendige.

cracker: 1) en som bevisst fjerner kopibeskyttelse på programvare for å piratkopiere dem. I de fleste miljøer ansett som en kriminell person. 2) En, vanligvis kriminell, person som bryter seg inn i datasystemer. Se phreaker og hacker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...