Gå til innhold

To portretter av Kristoffer

riktig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes at begge portrettene bærer preg av bra etterbehandling, men jeg synes at forarbeidet, det å knipse selve bildet, mangler en del. På bilde 1 så har du helt klart fanget et bra blikk, men bakgrunn og belysning er uheldig. Synes også at fokuset trekkes bort fra ansiktet, både bakgrunnen og hånda stjeler oppmerksomhet.

Bilde 2 virker litt tilfeldig, spesielt med tanke på komposisjon. Modellen er plassert midt i bildet, og ser mot høyre. Det føles som om han ser ut av bildet. Hendene forstyrrer også, få lyst til å se på dem, men får det ikke til. En crop hadde gjort susen på dette bildet tror jeg. Fjern masse over hodet på modellen, flytt modellen til høyre slik at han ser inn i bildet, og beskjær bort hendene.

På bilde 2 så har du såkalt bred belysning, dvs at lyset faller på den siden av ansiktet som er bredest (her: venstresiden). Dette kan ofte gjøre at selve ansiktet "drukner" litt. Det menes som en tommelfingerregel at smal belysning fungerer best, altså burde du kanskje hatt belysningen fra den andre siden.

Håper du tar dette som kritikk og ikke slakt. Har så absolutt sett bra bilder av deg tidligere.

Lenke til kommentar

Per-Otto taler vise ord. Etterarbeidet er fint, men det kan bare stå for de siste 5-10% av et bilde, hvis man ikke tar steget helt ut i manipulasjonsland. Posituren virker litt for påtatt og unaturlig, og bakgrunn og lyssetting ser tilfeldig ut. Det funker ikke som helhet.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer.

Til mitt forsvar er det enten det lyset, eller blitz rett i trynet, da det var 20cm til veggen på høyre side, så man får jobbe med det man har. Jeg syns det var bedre enn f.eks. en kjøkkenbenk eller rosa gardiner i bakgrunnen. Blitz i taket fikk øya til å forsvinne, og det var ikke aktuellt her.

Det er også en grunn til at jeg la ut to som er så forskjellige, og er ikke overrasket over at det første falt mest i smak. Som forventet altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...