Gå til innhold

rask og god hverdagsmiddag-tråden

monzilla

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide med en slik tråd.

Du trenger følgende :

Makaroni

Dolmino (evt annen tomatsaus)

Kjøttdeig (syntes kjøttdeig av svinekjøtt er best, i tillegg er det sunnere)

Ost

Sett på en kjele vann. Forvarm ovnen til 200 grader.

Deretter steker du kjøttdeigen i olivenolje i stekepanne. Vannet koker sånn ca samtidig som kjøttdeigen er ferdigstekt. Hell ønsket mengde (ca 4 prosjoner) 5-minuttersmakaroni i vannet, og hell et glass med tomatsaus over kjøttdeigen. Når makaronien er ferdigkokt, hell av vannet. Bland sammen kjøttdeigen og makaronien i en ildfast form, og dryss ønsket mengde ost på toppen. Mur det i ovnen til osten er gyllen.

Det er godt med hvitløksbrød og cæsarsalat til. Tar 15 å lage, og vips har man en knallgod middag. Greier man ikke å spise alt er det knallgodt å spise kaldt dagen etterpå også.

Post dine tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burrito something raskere enn grandis!

Til 2 pers:

En pakke tortillas

2 - 400 g Strimlet kylling, svinekjøtte, til nød kjøttdeig

rødløk / løk

en boks røde bønner

en paprika

litt salat og hva enn du har

salsa / tacosaus

rømme

evt en avocado

Smell i gang en stekepanne med litt olje i, sleng oppi the meat of your choice, og mens det freses, chopper du løk og hiver oppi.

Ikke stek det for mye, og sleng røde bønner og salsa. La det surre til det er varmet opp og hiv i paprikastrimler og evt andre ting du føler for.

Nå setter vi stekepannen til sides, finner litt alufolie og varmer et par lefser om gangen rett på den varme stekeplaten som nå er skrudd ned på 1-2. Dette tar bare et par sekunder og gjøres hver gang man forsyner seg slik at man får lefser i prime condition.

topp det hele med rømme og litt salat, rull sammen og si mmm.

Hvis du føler for det er det digg med litt avocado-mos på også, finn en god og moden en i butikken og rull den hardt mot benken noen ganger før du deler den, og skraper ut godsakene med en skje.

Dette går utrolig raskt når du har lagd det et par ganger, og det eneste som blir skittent er en skjærefjøl og en stekepanne!

Lenke til kommentar
Burrito something raskere enn grandis!

Syns du drar det unødvendig langt med avocado, bønner, paprika og salat. Bare stek opp løk og kjøttdeig, når det er ferdig heller man litt vann oppi og tilsetter fajita pulver. Sleng det på en burrito sammen med litt rømme, chunky salsa og opprevet ost.

Ellers kan jeg tipse om Innbakt Pannekake.

Lag pannekakerøre av egg, melk og mel. Når du hiver røren på pannen, kjapper du deg og slenger på oppstrimlet skinke, mais, løk, ketchup, piffi og en god del ost. Men legg det bare på den ene halvdelen, og når alle ingrediensene er lagt på, bretter du den andre halvdelen over. Så steker du begge sidene i et par minutter til osten har smeltet og pannekaken begynner å bli brun. Sinnsykt godt.

Er helst dette og spagetti jeg lever av. For mange år siden brukte jeg alltid chillisausen produsert av 'Kraft' som saus på kjøttdeigen når jeg laget spagetti. Men så sluttet enten butikkene i mitt område å selge den eller så sluttet Kraft å lage den. Fordi jeg har ikke sett den på ca. 8 år. Jævlig kjipt.

Nå bruker jeg Basillico sausen produsert av Barilla Sugo. Funker greit, men kan ikke sammenlignes med chilisausen til Kraft.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Tortilla-lefser med ost

Ta osteskiver og skinkeskiver inni tortilla-lefsene og olivenolje og ganske mye havsalt oppå. Stek på ca 150C i ca 10-12 minutter.

Her pleier vi å beregne 2 lefser per person. Dette er kanskje mer kveldskos enn middag, men godt er det. :) Og kjapt og billig.

Lenke til kommentar

Pasta med tunfisksaus

Tagliatelle/makaroni/spaghetti etc

1 boks tunfisk

3ss boks lettrømme

4ss boks dolmio pastasaus

Kok opp pastaen 8-10 min.

Ha boksen med tunfisk i en liten kjele, varm opp. Ha oppi 3ss med lettrømme og 4ss med dolmio pastasausen og bland godt sammen. Kjenn etter om det er vamt nok.

Server tunfisksausen på pastaen og voilá ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Skal man ha hamburgere til middag, hvilke fabrikant anbefales?

Hvilke er best? :hmm:

7530018[/snapback]

Hei, hamburgere lager man utrolig lett selv, og de blir best. Prøv! Det er enklere enn du tror

Kjøp 750 gram kjøttdeig på bunnpris/ultra til ca 30 kr.

Kjøp grove brød

Salat, agurkmix, sennep, dressing og tomat

Del kjøttdeigen i stykker på 100 - 150 gram, altså mellom 4-8 stykker.

Kna inn litt salt, gjerne sellerisalt, pepper

Legg på en tallerken og bank dem skikkelig store og flate, 15cm diameter og 5-10 mm tykke.

Fres dem raskt i pannen til du ser kjøttsaften piple, snu og stek like lenge på andre siden.

Slipp deg løs med tilbehør, husk annanas, men ligg unna syltetøy, skjokkonøtt og peanøttsmør.

Alle kjøttdeigtyper er litt forskjellige, ofte er det lurt å kna inn litt mel/potetmel/maisena sammen med krydderet for å få det til å binde bedre. Hvis det er vanskelig å få burgeren løs fra tallerkenen kan den med fordel smøres med litt olje/smør.

Her i huset pleier vi å være to når vi lager burgere:

- en med kjøttdeig og fett på hendene som knar og banker,

- og en som dealer krydder og pensler tallerken og burgere med olje.

Da produserer vi burgere til 4 pers på 3-4 minutter.

Lenke til kommentar

Middagspølser

Løk

Hvitløk

Tomatpurre

Paprikakrydder

Spagetti/annen pasta

--

Del middagspølsene i to på tvers, så del opp i skiver. Hakk opp løken, finhakk hvitløken, og sauter i smør, så ha i pølsene, og ha på paprikakrydder mens de steker. Når de er gjennomstekte, ha i tomatpurren, og smak til mer med paprikarydder, salt og pepper. Server med pasta.

Lenke til kommentar

Kjapp og fin oppskrift på type Pasta Bolognese som jeg lager som standard hjemme:) Tar som regel rundt 15-20min å lage, og det smaker fortreffelig;)

Du trenger:

1 pakke spaghetti

1 Dolmio Al Forno

1 boks tomatpuré

1 pakke kjøttdeig

Vann

ost

salt

krydderier

1. Kok spaghetti og tilsett vannet litt salt når du koker opp vannet.

2. Stek kjøttdeig og krydre litt.

3. Hell dolmioen i en kjele og bland inn med tomatpuré.

4. Når blandingen er ferdig tilsetter du den stektekjøttdeigen og varmer denne blandingen.

5. Riv ost/hell ferdigreven ost i kjelen og bland godt sammen.

Dermed har du pasta bolognese! ;)

Lenke til kommentar

Min bolognese er litt annerledes, men like enkel!

Du trenger:

Hvitløk

Løk

Worchestershire saus

1 Glass vanlig dolmio(classic)

Ketchup(helst noe skikkelig a'la heinz)

Parmesan

Kjøttdeig.

Hakk hvitløken og løken, og sauter den, deretter ha i kjøttdeigen og stek til den er brun. Ha i glasset med dolmio, noen dråper worchestershire, og smak til med ketchup. Så ha i noe parmesan(hvor mye tar du etter hvor glad du er i parmesan). Så la det stå å småkoke i 20 minutter eller mer.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...