sdf123 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Mitt nettverk består av 1 server og 2 laptop pcr koblet opp mot router som står opp mot wan. Det jeg er ute etter er at serveren skal være en public ftp server for venner + at den også være en bitorrent klient som deler torrent filer som er oppe 24/7. Når jeg ikke bruker laptoppene vil jeg at den skal ha max hastighet opp og ned. Men når jeg bruker den, vil jeg at trafikk fra latoppene skal bli prioritert før serveren. Altså, dem skal ikke lagge pga. at noe laster ned fra ftp serveren eller at jeg seeder torrenter. Hva skal til for å få dette til å funke? Har noen routere denne muligheten? Eller må man sette opp en egen gateway/server til det formålet? Lenke til kommentar
Nulani Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Mitt nettverk består av 1 server og 2 laptop pcr koblet opp mot router som står opp mot wan. Det jeg er ute etter er at serveren skal være en public ftp server for venner + at den også være en bitorrent klient som deler torrent filer som er oppe 24/7. Når jeg ikke bruker laptoppene vil jeg at den skal ha max hastighet opp og ned. Men når jeg bruker den, vil jeg at trafikk fra latoppene skal bli prioritert før serveren. Altså, dem skal ikke lagge pga. at noe laster ned fra ftp serveren eller at jeg seeder torrenter. Hva skal til for å få dette til å funke? Har noen routere denne muligheten? Eller må man sette opp en egen gateway/server til det formålet? 7473674[/snapback] Du kan gjere det med ein smart switch, som truleg vil vere det billgaste alternativet, ellers er det ein funksjonalitet fyrst og framst forbehold dyrare routere og managed switcher. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Det er en router med QoS du vil ha. Da kan du prioritere båndbredden slik at ingen av maskinene blir sultet for båndbredde. Søk etter qos hos f. eks Komplett, så får du opp en rekke treff. Koster cirka 400,- og oppover. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Jeg har Linksys WRT54G v5.1 som det står at skal inneholde QOS, men jeg aner ikke hvordan man bruker det. Noen som har erfaringer med oppsett av QOS på denne? Endret 11. desember 2006 av b-ill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå