defragsan Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Nå er det snart jul, og i den anledning tenkte jeg skulle gi meg selv en julegave - erstatte maskinen jeg sitter på nå, som nå begynner å bli veldig utdatert! Siden det nå er alt for lenge siden jeg var oppdatert med hva jeg burde kjøpe av hardware, tyr jeg til å få hjelp av dere glupe sjeler her på forumet! Jeg har et budsjett på ca. 10.000 kr (kan muligens strekke meg 1-2k over, men helst ikke) Akkurat nå står jeg og vipper mellom om jeg skal kjøpe en ferdigbygget pakke fra Komplett (en modda versjon av: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10252), eller kjøpe alt i deler og bygge det selv. Hva blir den billigste løsningen? Hva får jeg mest for av pengene mine? Om det ender med å kjøpe i deler, har jeg noen ønsker: - Minimum 2GB RAM - En nyere prosessor, trenger ikke være i toppsjiktet, men noe ala 2.13-2.4 Core 2 eller lignende - Hovedkort med oppgraderingsmuligheter for eventuelt mer RAM og Harddisker - Skjermkort trenger ikke være en veldig ny modell, men bør ha rimelig bra ytelse vs. pris. Mulighet for å koble til 2 stk. monitorer. Jeg vil at oppsettet generelt skal duge til gode gamingmuligheter, rask behandling av data, og lettere bruk av videoredigering. Kan også legge til at jeg allerede har en monitor + mus/tastatur, så ikke tenk på det. Har tenkt til å bygge den selv, og foretrekker deler levert fra kun en butikk. Komplett synes jeg er greit, selv om de kanskje ikke er de billigste. Når det gjelder kabinett kunne jeg tenke meg dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319875 Håper på bra med respons, På forhånd takk! - defrag Endret 11. desember 2006 av defragsan Lenke til kommentar
M-J Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 gadd ikke lese igjenom posten din engang! tror du burde få en bedre tittel på posten din om du regner med noen skal lese Lenke til kommentar
defragsan Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) gadd ikke lese igjenom posten din engang! tror du burde få en bedre tittel på posten din om du regner med noen skal lese 7473461[/snapback] Valg av tittel på tråden var jo igrunn for å få litt oppmerksomhet, men fair enough, redigert! Endret 10. desember 2006 av defragsan Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Kjøpt og salg er et veldig ensformig forum, jeg klarte å tippe meg frem til at det gjaldt kjøp/salg av en pc. Jeg må være synsk. Lenke til kommentar
defragsan Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Bump Hadde vært fint om noen kunne komme med noen meninger/kommentarer! Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Det vil absolutt lønne seg å kjøpe i deler og bygge selv. Du sparer en del penger og står HELT fritt i valg av komponenter. Jeg laget et oppsett til deg her: Forslag til oppsett. Det ble en del billigere enn du hadde sagt, men vil du ha mer PC, kan du for eksempel bytte prosessor, kjøpe bedre kjøler til prosessor og/eller grafikkort, legge mer penger i et bedre kabinett. Personlig like jeg ikke det kabinettet, men smaken er som baken. Ser det bare har 80mm-vifter, så det kommer til å bråke litt. Endret 11. desember 2006 av Dauemannen Lenke til kommentar
defragsan Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Det vil absolutt lønne seg å kjøpe i deler og bygge selv. Du sparer en del penger og står HELT fritt i valg av komponenter. Jeg laget et oppsett til deg her: Forslag til oppsett. Det ble en del billigere enn du hadde sagt, men vil du ha mer PC, kan du for eksempel bytte prosessor, kjøpe bedre kjøler til prosessor og/eller grafikkort, legge mer penger i et bedre kabinett. Personlig like jeg ikke det kabinettet, men smaken er som baken. Ser det bare har 80mm-vifter, så det kommer til å bråke litt. 7475665[/snapback] Ser desverre ikke handlevognen :\ "Du har ikke tilgang til å endre denne handlevognen" Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Ser desverre ikke handlevognen :\ "Du har ikke tilgang til å endre denne handlevognen" 7475835[/snapback] Woops, min feil. Rettet det nå. Lenke til kommentar
defragsan Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Forslag til skjermkort som duger/2-3k? Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Forslag til skjermkort som duger/2-3k? 7475942[/snapback] Forsto det slik at du ikke trengte bedre skjermkort, o ville ha best mulig pris/ytelse. X1950 pro er i alle fall det skjermkortet på merkedet med best pris/ytelsesforhold. Skal du ha noe litt bedre, er både X1950XT og 7950GT, å anbefale. Du kan også prøve å få tak i et brukt 7900GTO. Skal du ha noe bedre skjermkort enn dem, må du opp i nesten 4000 for 8800GTS. Men det er til gjengjeld mye bedre enn de andre kortene jeg nevnte. Lenke til kommentar
defragsan Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Forslag til skjermkort som duger/2-3k? 7475942[/snapback] Forsto det slik at du ikke trengte bedre skjermkort, o ville ha best mulig pris/ytelse. X1950 pro er i alle fall det skjermkortet på merkedet med best pris/ytelsesforhold. Skal du ha noe litt bedre, er både X1950XT og 7950GT, å anbefale. Du kan også prøve å få tak i et brukt 7900GTO. Skal du ha noe bedre skjermkort enn dem, må du opp i nesten 4000 for 8800GTS. Men det er til gjengjeld mye bedre enn de andre kortene jeg nevnte. 7476115[/snapback] Takk, har som nevt null snøring på grafikkkort Lenke til kommentar
defragsan Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Endte med dette oppsettet: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...99-886970796E73 Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Det vil absolutt lønne seg å kjøpe i deler og bygge selv. Du sparer en del penger og står HELT fritt i valg av komponenter. Jeg laget et oppsett til deg her: Forslag til oppsett. Det ble en del billigere enn du hadde sagt, men vil du ha mer PC, kan du for eksempel bytte prosessor, kjøpe bedre kjøler til prosessor og/eller grafikkort, legge mer penger i et bedre kabinett. Personlig like jeg ikke det kabinettet, men smaken er som baken. Ser det bare har 80mm-vifter, så det kommer til å bråke litt. 7475665[/snapback] Enig med deg.. Du får mer om du bygger selv Endte med dette oppsettet: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...99-886970796E73 7476726[/snapback] Godt valg! Endret 11. desember 2006 av -Shark- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå