Gå til innhold

PC som fotoalbum


Anbefalte innlegg

Jeg bare er ute etter innspill til hvordan folk bruker PCen som fotoalbum. Et stadig større antall bilder ligger på disken og behovet for organisering øker.

 

For øyeblikket sorterer jeg kamera-dump manuelt inn til:

årstall\event\filnavn

 

Slik at jeg lar filnavn være urørt, og kontekst kommer fram fra årstall og event (typisk "ferien 2002" el. lign). Men dette legger noen begrensninger på søkemulighetene. Hva om jeg ønsker å finne bildene fra en eller annen påske uten å huske årstallet, eller om jeg ønsker å se alle album fra nord-norge, eller alle bilder hvor broren min er med?

 

For musikk finnes det IDtags som kan spesifisere nesten hva som helst, og programmer som lar deg editere disse, og presentere dem med søk på forskjellige egenskaper. Hva finnes av tilsvarende for foto? Jeg har tenkt på å legge tekst inn i EXIF-felter, men det blir fort knotete hvis man må klikke 3-4 ggr på musa og inn i et felt for hvert eneste bilde, spesielt hvis mange av bildene i praksis skal ha samme teksten?

 

Så hva er best? ACDSee? editere EXIF-teksten, eller koble en proprietær database til hvert eneste bilde?

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Nikon D50, prøvde ACDSee, men har dårlige erfaringer med det, det gjengir ikke informasjonen i Nikons Raw bilder adekvat. Samme problemet er det også med Photoshops Elelemts Album. Personlig er jeg meget godt fornøyd med Iview Mediapro, topp organiseringsmuligheter mm.

 

Andre fotooragniseringsverktøy som du bør sjekke ut er:

Idimager, Faststone Image Viewer (gratis), Imatch, Photodex, Jasc Paint shop pro album.

Lenke til kommentar

Jeg organiserer i årstall/måned/filnavn

RAW-filer ligger i: Årstall/RAW-filer/filnavn

Bilder som er tatt i jobbsammenheng: Prosjekt/måned/filnavn (bygge og anleggsprosjekter)

Redigerer raw og jpeg med adobe photoshop elements 4.0. RAW-filene konverteres til jpeg og legges under årstall/måned/filnavn

ACDSee er blitt min faste bildefremviser, denne synes jeg er best til formålet.

 

Har prøvd flere alternativer men trives best med dette.

Lenke til kommentar

Ved å bruke photoshop elements 4 kan du legge inn "tager" i bildene slik at du enkelt kan søke eller legge inn filtre på bildene som skal vises.

 

Krysser du da av for feks "barn 1" og "sommer" får du fram alle bildene som inneholder "barn 1" og "sommer".

 

Det som er greit er at disse tagene blir lagret i bildefilen og ikke i programmet, så dersom du må formatere eller annet så blir denne informasjonen raskt tilgjengelig når du legger bildene tilbake på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...