marius90 Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) hei, har en amd athlon 3200+ klokket opp til 2300mhz, men vurdere en x2 4400+. siden pc'n omtrent bare brukes til spilling så er det det som er prioritert mest, så trenger jeg en ny prosessor eller vil jeg kunne kjøre bra ved å bare kjøpe et nytt toppklasse skjermkort? kort forklart, vil prosessoren holde igjen mye så jeg ikke får utnytta det nye skjermkortet noe bra? er det noe vits i å oppgradere til 2kjerner? Endret 10. desember 2006 av marius90 Lenke til kommentar
southhome Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Hvilket skjermkort har du nå? Og hvor mye ram? Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 nå så har jeg ati x800xl skjermkort, og 1gig ram. men veldig snart så kommer det et x1950xt eller xtx. og 2gig ram. Lenke til kommentar
Torro Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Fins en en slik sammenligning på tom's hardware i sverige. Sjekk hva slags ytelse du kan vente ved en oppgradering...Er ikke sikker på hva hw.no mener om link til slike steder, så bruk google. På de to prosessorene du nevner, x2 4400 med ddr og en venice 3200+ er scorene: 4512 vs 2915 i PCmark '05 4:49 minutter vs 3:19 med WinRAR Til sammenligning scorer en FX-70, tilsvarende en opteron 170 +/ 6598 i PCmark '05 og 2:49 minutter med WinRAR Sjekk testen, og lommeboka før du bestemmer deg Lenke til kommentar
Merolen Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Kan være så utrolig mye som kan være en flaskehals. Som sagt minnet og skjermkort. Men også hovedkort. Til spilling har ikke disk så mye å si virker det som siden alt blir lastet inn i minnet først. Men det er unsett ikke bedre enn det svakeste leddet. En full gjennomgang av systemet med minne, skjermkort, disk, bushastigheter og cpu vil kanskje gi deg en pekepinn. Hvilken ende du skal starte i vet jeg ikke:S men søk og lær deg mest mulig. Noen har jo prøvd før deg:) Lenke til kommentar
southhome Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Skal kunne gå rimelig greit da med x1950xt eller xtx og 2 gig. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Fins en en slik sammenligning på tom's hardware i sverige. Sjekk hva slags ytelse du kan vente ved en oppgradering...Er ikke sikker på hva hw.no mener om link til slike steder, så bruk google. På de to prosessorene du nevner, x2 4400 med ddr og en venice 3200+ er scorene: 4512 vs 2915 i PCmark '05 4:49 minutter vs 3:19 med WinRAR Til sammenligning scorer en FX-70, tilsvarende en opteron 170 +/ 6598 i PCmark '05 og 2:49 minutter med WinRAR Sjekk testen, og lommeboka før du bestemmer deg 7472774[/snapback] Ved spilling stiller ting seg annerledes enn rene cpu-tester da. Jo høyere oppløsning, jo mer kommer det an på skjermkortet. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 hvis jeg kjøper den prosessoren så får jeg ikke råd til skjermkortet på en stund, så jeg vil vel ikke akkkurat få noen ytelse i spill om jeg kjøper den cpu'en og bruker den sammen med skjermkortet jeg har nå. men på den annen side så kan det jo bli vanskelig å få tak i dualcore prosessore til socket 939 utover nå, må ihvertfal bli noe brukt. men vil jeg tape mye på å ikke oppgradere prosessoren? mener når jeg har fått det nye skjermkortet og rammen. ja eller nei? hehe, spør kanskje litt vanskelig? Lenke til kommentar
JediMindTriks Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 dual core cpu (altså x2) vil ikke gi deg spesielt bedre ytelse i de nåværende spillene, da er det MHZ som teller, Amd og intel har annerledes system på hvordan ytelese per mhz teller, så de kan ikke sammenlignes mot hverandre ved hjelp av MHZ, men en 3200+ på 2300mhz er ikke så værst da, skjermkortet ditt derimot er noe annet, det suger rett og slett, og du vil merke ekstrem forskjell ved å gå over til x19xx, men da burde du kanskje kjøpe 8800GTS istede, den yter mye bedre og prisen er ikke veldig forskjellig. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 burde kanskje nevnes at til sommeren kommer det helt ny maskin uansett så er kanskje unødvendig å kjøpe noen ny prosessor nå, heller vente med det til jeg skal ha nytt h/k? nei, tror jeg har bestemt meg, satser på å kjøpe skjermkortet, også kjøper jeg en bedre kjøler til cpu og prøver og presse mer mhz ut av den og det skulle vise seg å være nødvendig. har lyst til å kjøre oblivion bedre, ligger på rundf 15-20fps nå og det er aaaaltfor dårlig, hva tror dere jeg vil få med et nytt skjermkort da? eks et 88000gts? og den cpuen jeg har nå? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 hei, har en amd athlon 3200+ klokket opp til 2300mhz, men vurdere en x2 4400+. siden pc'n omtrent bare brukes til spilling så er det det som er prioritert mest, så trenger jeg en ny prosessor eller vil jeg kunne kjøre bra ved å bare kjøpe et nytt toppklasse skjermkort? kort forklart, vil prosessoren holde igjen mye så jeg ikke får utnytta det nye skjermkortet noe bra? er det noe vits i å oppgradere til 2kjerner? 7472623[/snapback] X2 4400+ er tat av markedet, og de siste som eventuelt er igjen koster ekstremt mye... Kjøp mye heller 4200+ til ca 1700kr, som yter likt i praksis. (svært små marginer ivhertfall) Men var jeg deg, så ville jeg først kjøpt skjermkortet, og så etterhvert så kjøper du ny CPU. Det er Definitivt skjermkrotet som holder deg igjen nå, og det er best å ta å avlive den største flaskehalsen nå. (kommer dog litt ann på opløsning og eye candy, men totalsett så ville jeg absolutt oppgradert skjermkrotet!) Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 da satser jeg på skjermkortet. så få ny cpu osv komme senere. takk for all hjelp. men tror jeg går for dette skjermkortet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327135...BE-D2583A1CB52E noen formeninger om det? følger det med nødvendige ting for å koble det rett til mitt asus a8n sli hk og spille, eller må jeg ha noe kabler ved siden av? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) da satser jeg på skjermkortet. så få ny cpu osv komme senere. takk for all hjelp. men tror jeg går for dette skjermkortet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327135...BE-D2583A1CB52E noen formeninger om det? følger det med nødvendige ting for å koble det rett til mitt asus a8n sli hk og spille, eller må jeg ha noe kabler ved siden av? 7472944[/snapback] Den eneste kabelen til skjermkortet som du trenger er en 6 pins Pci-e strømkabel. (fra PSUen) I de fleste tilfeller så følger en "molex til 6 pins Pci-e power" overgang med skjermkortet, men man vet jo aldri. Ville det ikke vært lurere å kjøpt Nvidia kort, til ditt Nforce hovedkort? (med tanke på SLI) 7900GTO er jo også en stor slager... https://prisguiden.no/product.php?productId=52675 Endret 10. desember 2006 av andrull Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg låner litt plass i denne tråden siden jeg lurer på litt av det samme her.. Hvordan vil det være å eventuelt sette inn et 8800GTS kort i en pc med en 64 4000+ CPU? "Overkill"? Har et 7800GT fra før som sliter litt i svingene. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Om du skal bestille dette kortet, det trenger en 6pin pci-e strømforsyningskontakt, og det følger ikke med noen overgang fra de vanlige 4pin molex-kontaktene f.eks hd og cdrom bruker. (den kan evt bestilles en annen plass på komplett.no.) dette står i en kommentar på komplett, angående det x1950xt kortet, er det uvanlig at det er en slik kontakt fra strømforsyningen? må jeg kjøpe den ekstra kabelen? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Om du skal bestille dette kortet, det trenger en 6pin pci-e strømforsyningskontakt, og det følger ikke med noen overgang fra de vanlige 4pin molex-kontaktene f.eks hd og cdrom bruker. (den kan evt bestilles en annen plass på komplett.no.) dette står i en kommentar på komplett, angående det x1950xt kortet, er det uvanlig at det er en slik kontakt fra strømforsyningen? må jeg kjøpe den ekstra kabelen? 7473431[/snapback] Kabelen følger svært ofte med skjermkortet. Det er ganske vanlig på strømforsyninger ja. Men det kommer litt ann på kvaliteten på strømforsyningen osv.. (bare ta en titt inne i Pcen) Du kan også kjøpe med en ekstra kontakt ja. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319547 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå