Anterialis Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Har nettopp installert ubuntu med OEM. Jeg valgte passord og sånn, men når jeg skal logge inn, fungerer ikke det passordet jeg har valgt! Jeg kan ikke huske å ha skrevet inn brukernavn, er det et spesielt brukernavn som automatisk blir oppretta? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Ubuntu spør også etter brukernavn når du installerer. Det er nok lite du får gjort med installasjonen dersom du ikke husker dette brukernavnet. Du får enten prøve å huske brukernavnet ditt eller å installere på nytt og være obs når du får spørsmål om brukernavn. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Nei, du skriver nok inn brukernavn og passord, men alt er ikke tapt. Du kan boote med live-CD og se hvilke katalog som finnes i /home på den installerte disken. Det tilsvarer brukernavnet ditt. /home/w3p ← w3p er brukernavnet Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Ja, hvorfor tenkte jeg ikke på det? God løsning drange Men han må vel montere root eller home partisjonen. Les opp på mount og fdisk: man mount man fdisk Lenke til kommentar
vasp Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Er det ikke her det herlige fysiske sikkerhetshullet i Ubuntu slår til? Boote inn i safe mode, hvor man da havner rett inn som root og kan lage ny bruker m. passord Lenke til kommentar
Canute Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Kan han ikke bare boote opp i recovery mode og skjekke der? Eventuelt, hvis du når du installerte ikke satte maskinen til et speifikt navn, så vil den automatisk bli kalt "brukernavn-desktop" eller "brukernavn-laptop". F.eks. så heter min pc "canute-desktop". Når du da skal logge inn så vil maskinnavnet stå helt nederst til høyre og du kan kanskje klare å finne utav brukernavnet ditt utifra det. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 vasp: Jeg får beskjed om å skrive inn rootpassord om jeg starter i recovery mode. Hva skjer dersom du ikke har satt rootpassord? Nekter ubuntu deg å kjøre i recovery mode? w3p: Trykk ESC med engang ubuntu begynner å laste, før den grafiske progressbaren kommer. Velg recovery mode. Dersom du får logget inn på denne måten, så behøver du ikke å lage en ny bruker. Du kan bare skrive: cd /home ls Den eneste mappen som kommer opp da har navnet til brukeren din. Lenke til kommentar
vasp Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 vasp: Jeg får beskjed om å skrive inn rootpassord om jeg starter i recovery mode. Hva skjer dersom du ikke har satt rootpassord? Nekter ubuntu deg å kjøre i recovery mode? 7473719[/snapback] Hvis man ikke har satt root passord havner man nemlig rett inn, innlogget som root. Ubuntu krever da ingen passord. Har vært en tråd om dette tidligere, om hvor vidt det er akseptabelt hull. Noe jeg personlig syns det er, ettersom veldig få har fysisk tilgang på hjemmedesktop PC'r. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hva mener du med "veldig få har tilgang på hjemmedesktop PC'r"? Dette blir jo ikke noe problem med mindre du installerer Ubuntu for eksempel på en arbeidsstasjon i en organiasjon eller på en skole og glemmer å sette rootpassord. For hjemmebrukere kan dette til og med være en fordel i tillfelle de glemmer brukernavn eller passord, slik som w3p her. Lenke til kommentar
vasp Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hva mener du med "veldig få har tilgang på hjemmedesktop PC'r"? Dette blir jo ikke noe problem med mindre du installerer Ubuntu for eksempel på en arbeidsstasjon i en organiasjon eller på en skole og glemmer å sette rootpassord. For hjemmebrukere kan dette til og med være en fordel i tillfelle de glemmer brukernavn eller passord, slik som w3p her. 7473769[/snapback] Ja, det er mitt syn også. Det blir ingen sikkerhetsrisiko så lenge veldig få har fysisk tilgang. Gode systemadministratorer setter alltid root, grub og BIOS passord. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Er det ikke her det herlige fysiske sikkerhetshullet i Ubuntu slår til? Boote inn i safe mode, hvor man da havner rett inn som root og kan lage ny bruker m. passord 7473675[/snapback] Nei, dette er ikke et sikkerhetshull. Enhver PC skal anses som usikret ved fysisk tilgang til harddisk. Det samme gjelder alle andre operativsystemer, inkludert Microsoft® Windows®. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Prøvde alle forskjellige passord og brukernavn (varianter av det jeg skrev, er 100% sikker på hva jeg skrev etter 3 installasjoner ), uten hell... Så installerte på en annen måte bare.. med llv (tror jeg) filsystem.. Lenke til kommentar
vasp Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Er det ikke her det herlige fysiske sikkerhetshullet i Ubuntu slår til? Boote inn i safe mode, hvor man da havner rett inn som root og kan lage ny bruker m. passord 7473675[/snapback] Nei, dette er ikke et sikkerhetshull. Enhver PC skal anses som usikret ved fysisk tilgang til harddisk. Det samme gjelder alle andre operativsystemer, inkludert Microsoft® Windows®. 7474779[/snapback] Jeg skjønner nå at jeg burde satt klammer rundt sikkerhetshull påstanden min. Som jeg selv sa, jeg føler ikke dette er en sikkerhetsrisiko for noen. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Sølenge ein ikkje køyrer med kryptert filsystem, så kan eg ikkje sjå at det utgjør ein økt sikkerhetsrisiko, da ein uansett kan starte ein livecd, eller flytte over disken til ein annan maskin, og få tilgang til data på den måten. Eg kjenner til fleire offentlige etater som bruker tynnklienter for å hindre at uvedkommande får tilgang til personopplysinger ved fysisk inbrudd i lokala. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå