Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor faller det trådløse nettet ut?

Anbefalte innlegg

Har et 3com router (kjøpt i des 2005). Men flere ganger i løpet av dette året faller det trådløse nettet ut - eller; jeg mener det må ha noe å gjøre med routeren for hvis jeg kobler kun via modem/kabel funker det som før.

De andre gangene har jeg "mobilisert" alle jeg kjenner, men hva er egentlig problemet her? Siden det skjer med "jevne" mellomrom hadde det jo vært greit å kunne fikse selv.

Router: 3com

Modem: speedtouch

Nettlevrandør: tele2

Noen som kan hjelpe meg her? Hva må gjøres for å få det trådløse nettet/routeren til å funke.

Prøvde nettop å koble via routeren, men da kommer jeg ikke på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Prøv å bytte frekvens på signalene routeren sender med. Godt mulig at det er flere i nærheten som sender med samme frekvens, og da krøller det seg som oftest.

Lenke til kommentar

hvis kabel via ruteren ikke fungerer, så er det veldig sanynlig èn av to ting:

- Din PC får ikke IP. Dette kan du sjekke med en "ipconfig" i dos ledetekst. 0.0.0.0 eller adresse som starter på 168 (eller 169, jeg husker ikke) betyr at du ikek har fått IP fra ruter. I så tilfelle er det nok DHCP i ruteren din som feiler. Løsning: Enten reset ruteren helt, eller ihvertfall manuellt restart DHCP funksjonen i ruteren. Du kan også sette fast IP på maskinen. Da "unngår" du problemet.

- Ruteren får ikke IP fra din andre modemruter. Løsning: Reset ruteren helt.

I og med at det ikke funker på kabel via ruterne heller, så har det ingenting med det trådløse å gjøre.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
- Din PC får ikke IP. Dette kan du sjekke med en "ipconfig" i dos ledetekst.

7472193[/snapback]

Provde dett emd ipconfig - denne teksten kommer jo opp i et svar vindu, nå bare såvidt ser jeg dette vinduet med svart bakgrunn før det selv lukker seg igen. Prøver på nytt - det samme skjer. Har prøvd flere restarter, men vinduet bare "blinker" før det er borte.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
- Din PC får ikke IP. Dette kan du sjekke med en "ipconfig" i dos ledetekst.

7472193[/snapback]

Provde dett emd ipconfig - denne teksten kommer jo opp i et svar vindu, nå bare såvidt ser jeg dette vinduet med svart bakgrunn før det selv lukker seg igen. Prøver på nytt - det samme skjer. Har prøvd flere restarter, men vinduet bare "blinker" før det er borte.

Hva kan jeg gjøre?

7472553[/snapback]

Hei Tulla2!

For å la resultatet fra ipconfig komandoen stå, kan du gjøre følgende:

Trykk Start

Trykk Kjør

Skriv cmd og trykk på OK

så skriver du ipconfig kommandoen

etter du er ferdig å lese der, kan du trykke på X eller skrive exit for å lukke vinduet

Lenke til kommentar

Trykk Start

Trykk Kjør

Skriv cmd og trykk på OK

så skriver du ipconfig kommandoen

etter du er ferdig å lese der, kan du trykke på X eller skrive exit for å lukke vinduet

7472741[/snapback]

Takk for svar - nå fikk jeg opp en ip som startet på 169.

Dvs at routeren ikke utgir ip - stemmer det?

Hvordan skal jeg nå få dette til å funke. Ved å skrive 192.168.1.1 i adressevinduet får jeg bare opp at siden kanikke vises. Hva skal jeg nå gjøre?

Lenke til kommentar
Takk for svar - nå fikk jeg opp en ip som startet på 169. 

Dvs at routeren ikke utgir ip - stemmer det?

Hvordan skal jeg nå få dette til å funke. Ved å skrive 192.168.1.1 i adressevinduet får jeg bare opp at siden kanikke vises. Hva skal jeg nå gjøre?

7472814[/snapback]

Ja, PCen din får ikke IP.

Løsning1: Sett fast IP på maskinen din. Da gjør det ingenting om DHCP ikke fungerer som den skal, siden du spesifiserer adressen selv uansett. Dette kan du gjøre fra egenskaper på forbindelsen det gjelder (kabel eller trådløst) i kontrollpanel. Ufordelen er at adre so mskal koble seg til må gjøre det samme, og at du må huske å ta vekk de manuelle instillingene dersom du skal koble til et annet nettverk.

Løsning2: reset ruteren. Sansynligvis har du et lite reset-hull på baksiden av ruteren du kan bruke for å sette ruteren tilbake til defaults. Dette vil av erfaring fikse 99,9% av slike typer problemer, og DHCPen vil begynne å gi ut IPer riktig igjen. Obs obs! Dette sletter alle instillinger du har lagt inn på ruteren siden du kjøpte den, så noter evt. ned dersom det er noe viktig du har gjort på den.

Alt i alt er nok løsning 2 best, da du faktisk kurerer kilden til problemet, og ikke bare unngår konsevensene.

EDIT: løsning3: Sett opp din ruter som en ren switch. Da gir den ikke ut IPer uansett (det gjør bredbåndsruteren din da). Dette er seff. mer avansert, men du sparer deg allt det unødvendige tullet med å ha 2 rutere derso du skal åpne porter til servere og nedlastningsprogrammer senere.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Alt i alt er nok løsning 2 best, da du faktisk kurerer kilden til problemet, og ikke bare unngår konsevensene.

7472916[/snapback]

Takk :thumbup::thumbup:

Da må jeg nok hente "hjelp", mener å huske at det var en del frem og tilbake for å sikre nettverket osv.

Men tusen takk for hjelpa

PS: kommer jeg meg ikke "inn" i routeren for å endre instillingen uten å resete routeren? Adresse 192.168.1.1.....

Tulla

Endret av Tulla2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...