Bautastein Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Jeg trenger forslag til middager i en stresset eksamensperiode: Hva er din billigste/raskeste/beste studentmiddag? Følgende kriterier: -Pris -Hvor lang tid det tar -Smak (husk at smaken blir fortere dårligere ved gjentakelse for noen matretter enn andre) (Vekt alle like mye, som vi vet er det å spise det viktigste for en stresset student, ikke nødvendigvis at det smaker så inni helvete godt, selv om det ikke er å forakte det heller) Andre kriterier kan være sunnhet og andre mindre viktige ting. For min del er dette: Røkte kjøttpølser med potetmos. Prisen er latterlig lav, ca 8 kroner for potetmosen, 20 kroner for røkt kjøttpølse, tilsammen to middager: 14 kr per middag. Tar 5 minutter å steke pølsene, 1 minutt å lage potetmosen. Smaker godt, eneste negative er at man blir lei hvis man spiser to dager på rad, og at det ikke lager seg selv 100% Endret 10. desember 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
1ar Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Grandis? Ta å lag en pakke med nudler å stek 2 egg, "hakk" egga opp mens du steker dem slik at de lett kan blandes med nudlene. Faktisk veldig godt Lenke til kommentar
RIP Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 er allerede en tråd om dette i den riktige kategorien Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 og jeg som søkte og greier. Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Tomatsuppe! ... Nei æsj! Enig med "1ar" jeg EDIT: Risengrynsgrøt! nam! Endret 12. desember 2006 av Bushmills Lenke til kommentar
M-J Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 fisk! både billig enkelt sunt og godt! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Skal du lage en litt finere middag en dag vil jeg anbefale hvalbiff. Gi mannen i disken på fiskebutikken en tier ekstra for å ta av "den gode biten". Du kan gjerne tro jeg prater bullshit, men to biter kan smake meget forskjellig; en smaker himmelsk, den andre smaker tran. Lenke til kommentar
Mow Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Taco. Kanskje ikke billigste, men lett å lage, og godt Koster vel rundt 100 lappen +/-, tar 20-30min å lage, og er 0 problem å varme opp i etterkant om du har mikrobølgeovn:) Lenke til kommentar
flippant Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Tunfisksalat Man tager: En halv issalat (5-10kr avhengig av sesong) En halv rød paprika (varierer villt - 2-5kr) En boks tunfish (3-7kr avhengig av hvor du kjøper den) En desiliter eller to med (bløtet) couscous (billig - 2kr?) Litt skivet agurk -uten skallet- (5-7 kr for ca en halv agurk) Tomatbåter av 2 tomater (2-4 kr) Sitronsaft eller vinaigrette (-) Olivenolje (gjerne av god kvalitet) (-) Litt maldonsalt og nykvernet pepper, gjerne litt ruccola om du liker det eller fersk basilikum. Bland alt sammen i en bolle, server for seg selv eller med ferskt brød. Pris: 25-40kr, er nok til en 2-3 personer avhengig av matlysten. Sunt er det også. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Taco. Kanskje ikke billigste, men lett å lage, og godt Koster vel rundt 100 lappen +/-, tar 20-30min å lage, og er 0 problem å varme opp i etterkant om du har mikrobølgeovn:) 7474042[/snapback] 100,- er vel ganske mye for en middag når du er student. Ris og poteter er tingen, også stjeler du med deg en kjøttdeig eller en liten biff når du er på fest. Billig og variert (ettersom du sikkert ikke alltid finner samme kjøtt på fest). Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Pasta med kjøttdeig i Dolmiosaus er jo enkelt og godt. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Flyttes til: Forum > Samfunn > Mat og drikke Det finnes allerede en del tråder der med omtrent samme tema som Din beste 5-minutters rett!-tråden, men om denne tråden passer bedre for retten du vil anbefale får du vurdere selv. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Taco. Kanskje ikke billigste, men lett å lage, og godt Koster vel rundt 100 lappen +/-, tar 20-30min å lage, og er 0 problem å varme opp i etterkant om du har mikrobølgeovn:) 7474042[/snapback] 100,- er vel ganske mye for en middag når du er student. Ris og poteter er tingen, også stjeler du med deg en kjøttdeig eller en liten biff når du er på fest. Billig og variert (ettersom du sikkert ikke alltid finner samme kjøtt på fest). 7474533[/snapback] 100,- spiser jeg ofte for, som student, og jeg klarer meg fint på det jeg får utbetalt i måneden. Skal man ha litt mat som smaker godt men ikke er så vanskelig å lage kan man vurdere: Strimlet kyllingfilet med fajitakrydder på en salatseng. Kjøttdeig med tacokrydder på en salatseng. Indrefilet med bernaise og pommes frites. Stekt laksefilét med hollandaise (evt tilsett litt bernaisepulver) og pommes frites. Kyllingfilet (strimlet), villris/familieris (geniale boil-in-bag -pakker) og tandoorisaus. Der har man vel maten min den siste måneden oppsummert ganske greit. Det er ikke ofte det går over 100 kr per måltid, ofte ligger det langt under. Det er vel kun når jeg har satset stort og laget 500g indrefilet + tilbehør at jeg har vært godt over 100kr. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Findus' sitronmarinert laksefilet med ris og grønnsaker er jo også en enkel og god middag. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Taco. Hei 7474042[/snapback] Hallo 7474533[/snapback] 100,- spiser jeg ofte for, som student, og jeg klarer meg fint på det jeg får utbetalt i måneden. Skal man ha litt mat som smaker godt men ikke er så vanskelig å lage kan man vurdere: Strimlet kyllingfilet med fajitakrydder på en salatseng. Kjøttdeig med tacokrydder på en salatseng. Indrefilet med bernaise og pommes frites. Stekt laksefilét med hollandaise (evt tilsett litt bernaisepulver) og pommes frites. Kyllingfilet (strimlet), villris/familieris (geniale boil-in-bag -pakker) og tandoorisaus. Der har man vel maten min den siste måneden oppsummert ganske greit. Det er ikke ofte det går over 100 kr per måltid, ofte ligger det langt under. Det er vel kun når jeg har satset stort og laget 500g indrefilet + tilbehør at jeg har vært godt over 100kr. 7477260[/snapback] Vel jeg syns 100 kr er mye for bare middag, særlig med tanke på at han spurte etter billig mat. Selvfølgelig kan man ha middager som koster over 100 kr av og til, men hver dag? Som et billig alternativ? Neeh. (selvfølgelig er noen rikere enn andre) Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Har hatt et lite webprosjekt med dette som tema Åtte oppskrifter <23,-kr Kunsten å leve billig! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Grandis er ikke billig hvertfall. Du kan lage mye mere og bedre mat ved å kjøpe ting selv. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Kebab på byen Får meg en *svæær* kebab i Bergen for 30,- Den blir man steike meg mett av. Kjøpte en slik en rundt 18:00-tiden, og jeg kjenner den fortsatt. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Har 2 oppskrifter, er suksess begge 2... Rambogryte..: Estimert tid. 10-20 min, kommer an på om man har ferdig kokt ris for hånden.. Hovedingrediens: Kok ris Deretter putter man ferdig saus pose oppi, rosepeppersaus, bernaise eller lignende.. Blander med en kopp med melk.. Tar så en neve frosne grønnsaker.. Man kan ha alt mulig oppi egentlig, man tager hva man haver. Pølse, hermetisk dansk bog etc.. La det koke i 5-10 min.. Voilà.. Min 2. oppskrift er; Også her kan man ha litt fantasi.. Man kutter aluminiumsfolie litt større enn en langpanne.. Legger potet, grønnsaker, hvitløk, fisk/kjøtt.. Alt mulig hva man liker.. Krydrer og salter, med en dæsj olje på toppen.. Deretter tetter man aluminiumsfolien rundt slik at den blir tett, setter ovnen på 20-30 min 225 grader.. Vips ferdig.. Begge smaker digg, er enkelt å lage og koster under 30 spenn, kommer selvsagt an på hvor stor posjon man ønsker å lage.. Endret 14. desember 2006 av Battone Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 den rambogryta må testes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå