Gå til innhold

PC uten annet enn kjøleribber, mulig?


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Hei alle;

 

Har noen klart å sette sammen en PC uten vifter i det hele tatt?

 

(uten vannkjøling også, pga kab str.)

 

Prøver å finne en ny HTPC, gjerne med m-ATX hk.

Stillhet er et must og lurer derfor på om noen har klart å finne kombinasjon av deler som klarer seg med kun kjøleribber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
F.eks. kan du ta en titt på Zalman TNN 500AF Noiseless Case, som er et såkalt kjøleribbe kabinett, der alt er kjølt av heatpipes og ribber, men det er ofte best å ha noen vifter.

 

Hmm... Det jeg skal ha er en pc i stua (HTPC), Zalman 500AF er jeg redd har altfor lav konefaktor. Man en god ide å benytte et 'kjøleribbe' kabinett, finnes det flere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Du kan ha noen veldig stille vifter som bare flytter luft.

 

Hva annet gjør vifter? ;)

 

Helst 120mm for de er mest stille og flytter mest luft

 

Ok, la oss si en Papst GLL som kab. vifte, men hva med cpu? Hvilken CPU tåler best å kjøres med kun kjøleribbe? E6300?

Tenkte litt på T5xxx, men det finnes jo ikke hk å få kjøpt til mobile serien!

 

Dette er en stue pc (HTPC) så krav til ytelse er lavt. Skal kun spille av musikk og film. Trenger ikke HDD's siden all musikk/film ligger på server i et annet rom.

 

... leter også ettter en flashdisk med SATA grensesnitt for OS'et.

Lenke til kommentar

Hehe, det zalman kabinettet sto opplistet under HTPC på komplett så jeg tenkte at det kunne være en mulighet, ellers vet jeg ikke om så mange kjøleribbe kabinetter på markedet..

 

Når det gjelder hvilken cpu som er best egnet til det vet jeg ikke helt. Det varierer jo veldig blant temperaturene. Spørs om du skal spille spill eller noe som er ganske krevende eller ikke. Skal du bruke den til spill ville jeg styrt unna Intel sine C2D, dersom jeg har hørt om temperaturer over 70*C selv med vifter. Det kan godt hende at E6300 ligger en del lavere enn det, men det er jo litt av en sjanse å ta. Min AMD X2 5000+ ligger aldri over 45*C (Selv ikke under spilling, eller krevende applikasjoner, men det er jo med vifte da.) Så det kunne jo vært en idé med noe ifra AMD. F.eks. så hadde min gamle 64X 3500+ en temp på 28 grader mesteparten av tida.

 

Jeg leste nettopp over posten din igjen og ser at kravene til ytelse er lave, og da ser jeg ikke noe problem med å snabbe opp en 64x 3500+ til 900 kroner.

 

Lykke til hva enn du velger..

Lenke til kommentar

eventuelt kan du gå ned på mini-itx formatet, (ca 17cmx17cm) da har du en del systemer som kan kjøre helt vifteløst. På den annen side, du betaler mer for mindre ytelse, (max ca 1GHz) men du får masse nye muligheter for innplassering (se fx mini-itx.com, slik som denne å, nei, det var vifteløs du skulle ha :) )

 

Søk etter mini-itx formfaktor i prisguiden. Merk at en del av systemene har cpu-vifte. De som heter eden er vifteløse, men de kan også stå oppgitt som fanless i prislistene.

 

Lykke til!

 

M.

 

Edit: link

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tenkte litt på T5xxx, men det finnes jo ikke hk å få kjøpt til mobile serien!

7473011[/snapback]

 

Der tar du faktisk feil. Det fins hovedkort til mobile-serien. Det fins sikkert flere forskjellige, men eneste jeg kjenner til er ASUS N4L-VM DH: http://no.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=5...092&modelmenu=1

7474346[/snapback]

 

Hmm, dette støtter altså socket FCPGA6 (Cpu Txxxx) ? ... eller er det noe jeg misforstår ?

 

Det står ingenting om det under spesifikasjoner, kun at det støtter:

 

Designed for Intel® Core™ Duo processor

* Intel ViiV™ Technology requires Intel® Core™ Duo processor*

 

Syns i tilfelle det er litt dårlig av ASUS å ikke nevne hvilken socket som er på hovedkortet ...

Har heller ikke funnet ut hva FCPGA6 egentlig er, veeeeeldig lite info på Intel sine sider, går f.eks en Txxxx cpu på en LGA775 socket? ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
eventuelt kan du gå ned på mini-itx formatet, (ca 17cmx17cm) da har du en del systemer som kan kjøre helt vifteløst.

 

Har sett litt på VIA Eden, men er veldig usikker på hva disse egentlig yter. Vil de kjøre OS + Lykort + Gb Nettverk ok?

 

Maskinen jeg skal sette opp trenger jo egentlig ikke være så veldig liten, men den må være stille som ei mus. Derfor har jeg vel egentlig kommet frem til at det må (ihvertfall burde) være mulig å bygge en pc med 'standard deler' uten vifter (til nød med 1 stk. 12cm 15dB kab. vifte).

Lenke til kommentar

 

He, he - mine kunnskaper og muligheter er nok langt mindre en dette.

7475182[/snapback]

 

Kunne spurt om han hadde laget en til deg da vett ;)

 

Når jeg hadde blitt ferdig med noe sånt er jeg redd kona hadde reist... og det vil man jo unngå.

7475182[/snapback]

 

Sikker på at du vil unngå det? :tease:

Lenke til kommentar

Tenkte litt på T5xxx, men det finnes jo ikke hk å få kjøpt til mobile serien!

7473011[/snapback]

 

Der tar du faktisk feil. Det fins hovedkort til mobile-serien. Det fins sikkert flere forskjellige, men eneste jeg kjenner til er ASUS N4L-VM DH: http://no.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=5...092&modelmenu=1

7474346[/snapback]

 

Hmm, dette støtter altså socket FCPGA6 (Cpu Txxxx) ? ... eller er det noe jeg misforstår ?

 

Det står ingenting om det under spesifikasjoner, kun at det støtter:

 

Designed for Intel® Core™ Duo processor

* Intel ViiV™ Technology requires Intel® Core™ Duo processor*

 

Syns i tilfelle det er litt dårlig av ASUS å ikke nevne hvilken socket som er på hovedkortet ...

Har heller ikke funnet ut hva FCPGA6 egentlig er, veeeeeldig lite info på Intel sine sider, går f.eks en Txxxx cpu på en LGA775 socket? ...

7475251[/snapback]

 

Det er socket 479 og støtter følgene prosessorer (avhengig av hvilken BIOS du har):

Intel Celeron M 410 (Yonah)

Intel Celeron M 420 (Yonah)

Intel Celeron M 430 (Yonah)

Intel Core 2 Duo T5600 (Merom)

Intel Core 2 Duo T7200 (Merom)

Intel Core 2 Duo T7400 (Merom)

Intel Core Duo T2300

Intel Core Duo T2400

Intel Core Duo T2500

Intel Core Duo T2600

Intel Core Solo T1300

Intel Core Solo T1400

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Support Intel Core™ Duo Mobile CPU

 

Så det, men det gjør meg en smule usikker.

Core Duo Mobile pg Core 2 Duo Mobile (Txxxx) cpu'er har socket FCPGA6.

Core Duo og Core 2 Duo (Exxxx) har LGA775...

Betyr det et dette er fysisk samme socket mht. ant pinner og plassering? At de kanskje bare har forskjellig spenning etc. ?

Så alt som trengs på et LGA775 hk er support for FCPGA6 ?

 

Edit: overse denne; FCPGA6 = Socket 479

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...