Gå til innhold

Problemer med skjerminnstilling på Thinkpad

el_cash

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med skjerminnstillingene på min Thinkpad Z61m ved bruk av to skjermer.

Bruker s-video for å se film fra laptop på tv, og det fungerer i utgangspunktet glimrende. Problemet oppstår så fort jeg lukker skjermlokket, da forandrer innstillingene seg: selve thinkpadskjermen blir svart, og skrivebordet flyttes over til tven - samtidig som filmen ikke lengre vises i fullskjerm på tven. Åpner jeg skjermlokket igjen så kommer bildet og skrivebordet tilbake på thinkpadskjermen, mens tven viser sort bilde, og skrivebordet er ikke lengre "utvidet til ekstern skjerm".

Vanskelig å forklare dette godt, men har ihvertfall gjort et ærlig forsøk. :)

Innstillingene jeg har gjort for å vise film på tven er standard "Utvid windows-skrivebordet til denne skjermen", og i strøminnstillingene har jeg satt "ikke gjør noe" for når jeg stenger lokket på thinkpaden.

Noen som har vært borti dette eller har tips for hva jeg kan teste?

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har funnet ut hva som skjer, men ikke hvorfor... Når jeg lukker skjermen på thinkpaden - mens jeg har en tv-skjerm tilkoblet - så blir tven av en eller annen grunn "Primær skjerm". Thinkpad-skjermen blir svart, altså ikke tilkoblet.

Dette er ytterst irriterende, og jeg klarer ikke å finne ut hvor innstillingene for dette er... :wallbash:

Noen som kan hjelpe meg? :blush:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hvorfor bruker du utvidet skrivebord? Utvidet skrivebord er jo først og fremst en funksjon for å sette to (like) skjermer ved siden av hverandre og få de til å fungere som en bred. Regner med det er derfor omkoblingen skjer, fordi windows tror den ene skjermen slåes av, og da må noe skje.

Selv setter jeg alltid TV'en som primærskjerm når jeg skal ha bilde på den. PC-skjermen og TV'en viser da samme bilde, men directshow/direct3D-innhold (video, 3D-spill) vises kun på TV'en. Merk at jeg også må ned på 1024x768-oppløsning for å få bilde på TV'en.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

"Extend desktop" eller "Utvid Windows-skrivebordet til denne skjermen" er såvidt jeg vet eneste måte å få en skjerm nr 2 aktiv, og den metoden jeg alltid har benyttet. Skjerm 2 (altså tven) viser da kun bakgrunnen, og da satt i 1024x768, selvsagt. Dermed er det bare å dobbeltklikke på filmen etter at den er dratt over til tvbildet, og dermed vises den i fullskjerm der, mens skrivebordet på pcen er uforandret. Dette har fungert på alle andre maskiner jeg har, men av en eller annen grunn så nekter Thinkpaden å godta dette oppsettet når jeg drar ned skjermlokket.

Meget mulig at noe på Thinkpaden gjør at windows får det for seg at "noe må skje" når jeg lukker skjermen, men hva? Hvordan får jeg pcen til å oppføre seg slik jeg oppfatter at den "normalt" skal gjøre - altså at ingenting skjer når jeg lukker skjermlokket?

Lenke til kommentar
Man må vel ta extend desktop ved bruk av s-video trodde eg, men å sette tv som primærskjerm er et godt tips iallfall!

Eg får ihvertfall ikke til å klone skjermen vha s-video!

7657611[/snapback]

Vet ikke hvorfor, men option for å velge skjerm 2 som primær er grået ut - det er altså ikke mulig å sette tven som primærskjerm. Pussig nok er det nettopp dette som skjer når jeg lukker skjermen - da blir tven primær skjerm og pc-skjermen blir svart - og ikke tilkoblet lengre...

Jeg ønsker uansett å bruke standard "extend desktop"-løsning, denne er absolutt enklest. Men som hovedpoenget i denne posten så er ikke dette mulig så lenge jeg ønsker å lukke skjermlokket på Thinkpaden...

Flere tips?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har fortsatt ikke løst problemet.

Siden sist har jeg lagt inn Vista Ultimate på laptopen, og alt fungerte fint inntil det samme problemet oppstod igjen: lukker jeg skjermen på laptopen blir tv-skjermen primærskjerm. Dette problemet hadde jeg imidlertid ikke før jeg gjorde endel oppdateringer og installeringer - deriblant av Catalyst Control Centre. Men - det hjelper ikke å avinstallere Catalyst, problemet er der forsatt...

Noen som vet hvordan jeg disabler funksjonen som gjør at ekstern skjerm blir primær nå lcd-skjermen på laptopen lukkes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...