Itw Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Etter hva jeg har forstått så trengs det en pc med 3.0ghz+ og 1gb minne for å kjøre HDTV med 1080p stemmer ikke det? Uansett skjermkort.. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Etter hva jeg har forstått så trengs det en pc med 3.0ghz+ og 1gb minne for å kjøre HDTV med 1080p stemmer ikke det?Uansett skjermkort.. 7482004[/snapback] Først av alt, om du skal ha en pc under TVen, så burde du ha fokus på mye lagringsplass og tilkoblingsmuligheter. Deretter ville jeg ha brukt noe tid på støydemping. Her finner du mye rart f.eks på Biltema eller Clas Ohlson. Microplex er også fint. Heng disken i en strikk (les: o-ring), så slipper du at vibrasjoner forplanter seg i kabinettet og i tvmøbelet. Og når det kommer til HD kvalitet, så kommer sendinger til å bli sendt i 720p her i Norge. Det er også standarden som blir sendt i de fleste land i europa. Om du skal ha 1080p TV signaler, så må du ha en TV som støtter dette. DYRT!! Om du skal se på filmer i denne kvaliteten, så må du mest sannsynlig oppskalere 720p signaler, ergo faller jo litt av vitsen bort. Dessuten, du må også ha et skjermkort med HDCP støtte. Dette er en krypteringsteknologi for å sikre at digitale sendinger ikke blir kopiert. Kopisperre med enkle ord. Nå begynner det å hope seg opp av kr som du sikkert skjønner. Jeg anbefaler deg et Intel Core 2 Duo oppsett. Kjøp den billigste CPU'en, E6400 og klokk denne i stedenfor. Du trenger ikke heftig kjøling for å få til dette, men en god flyt av luft. Deretter bør du ha en stor disk og et godt skjermkort. Faktisk, så burde du sett på en løsning med skjerm og tv kort i samme kort med flere tilkoblinger. Og du burde vel ha 2 tunere i tvkort delen, for ellers kan du bruke tven til å vise signalene i stedenfor en tuner i pcen. Vitsen må jo være å pause tv'en ved behov. Du kan jo ha i bakhuet at du trenger digital lyd i tillegg. De følger med de aller fleste nye hovedkort i dag. Husk også at om du skal ha digital TV når den tid kommer, så trenger du også en dekoder for dette. Og mest sannsynlig er det en dekoder som har opptaks muligheter og HDD. Så det er mye du skal tenke igjennom, og det er nok fett med en HTPC, men jeg føler at alt er veldig umodent ennå. Det er mye som vil komme ganske snart, og det er jo dumt å kjøpe en stuePC som blir bytta ut flere ganger før det virkelig kommer igang med digitale TV sendinger og høyoppløslige bilder... Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Takk for alle svar, mange meget gode forslag her Planen var ikke å bruke den til HD-tv, det jeg skal gjøre er å lage en prosjektor (med worklog her på forumet) og bruke denne i kombinasjon med HTPC`n til å se film med. Derfor trenger jeg ikke HW som støter HD-tv. Jeg har en 32" HDtv fra før av. Fortsett og kom med forslag dere Tenkte på dette kabinettet, hvad tycks? står i stil med DVD og forsterker jeg har fra før. Endret 12. desember 2006 av Slettet-xwByZdFZ Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Flott kabinett. Men det er micro-atx format. Om du ikke har tenkt å kjøre opp mot en HD-TV så er jo saken litt annerledes. Da kan du trygt kjøre på med en billig og grei CPU. Helst dobbelkjerne. Du kommer neppe til å kjøre opp maks med programmer her, kan tenke meg mediacenter, så da holder det fint med 512 minne. Sats helst på 1GB minne, en stor, rask disk og et OK skjermkort. Du trenger ikke all verdens, og jeg ser at ATI har skjermkort med f.eks HDMI om du vil ha dette fremfor DVI. Projektøren din støtte vel DVI? I såfall får du knall bilde Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Takk for info Hvilken ytelse ligger 6100 på? 3dmark resultater? EDIT: Bra oppsett? Endret 12. desember 2006 av Slettet-xwByZdFZ Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Takk for info Hvilken ytelse ligger 6100 på? 3dmark resultater? EDIT: Bra oppsett? 7482767[/snapback] Oppsettet var fint. Jeg ville valgt en annen disk en maxtor sin, men den er sikkert fin nok Har du først kjøpt et bilmerke, så er du gjerne litt fan.. hehe. Ser billig og bra nok ut, om det er formålet med maskina. Men resultatene du posta, 6100 i 3Dmark06 er ganske/veldig bra. Men det oppsettet du har valgt scorer NEPPE det. Tør å tippe det gjelder for 03 eller 05 versjonen. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 jeg mente ikke at oppsettet scorer 6100, jeg lurte på hvor mye et 6100 grafikkort scorer Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 jeg mente ikke at oppsettet scorer 6100, jeg lurte på hvor mye et 6100 grafikkort scorer 7483149[/snapback] Hehe, my bad. Sorry. Tror nok ikke et grafikkkort i den klassen vil score noe som er særlig nødvendig å skrive hjem om. Men om du ikke skal bedrive spilling på denne maskinen, noe den strengt tatt ikke bærer preg over, så er det nok ikke nødvendig med et FPS killer skjermkort. Hold deg innenfor budsjettet ditt, det er ganske smart.. hehe, har en lei tendens til å gli ut når man "bare" skal ha det lite ekstra for hver komponent Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Så sant, så sant. Regner med at kortet takler CS 1.6 men takler det source på lav oppløsning mon tro? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Så sant, så sant. Regner med at kortet takler CS 1.6 men takler det source på lav oppløsning mon tro? 7483203[/snapback] kortet takler nok fint CS. Men jeg har ingen forutsetninger for å svare på disse spørsmålene. Jeg har desverre ikke spilt CS så altfor mange ganger. Men jeg kan tippe at det kommer til å funke greit Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det skal nok gå bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Tror jeg kjører det oppsettet her jeg. Grafikkortet er jo ikke så altfor elendig, og det er 1024 ram samt 500gb med lagring Noen innvendinger? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Tror jeg kjører det oppsettet her jeg. Grafikkortet er jo ikke så altfor elendig, og det er 1024 ram samt 500gb med lagring Noen innvendinger? 7489064[/snapback] Bare husk å bestille cd-rom eller tilsvarende. Forresten kan det sies at du får mange brukte og demobrukte skjermkort til 600kr som er mye bedre enn x1300. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Skal man kjøre 1080P HDTV så må man ha en et skjermkort med innebygget hw aksellerasjon. Ikke engang en dual core 6600 vil klare 1080p utan hw aksellerasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 @ Snabel : Les hele tråden du. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Skal man kjøre 1080P HDTV så må man ha en et skjermkort med innebygget hw aksellerasjon. Ikke engang en dual core 6600 vil klare 1080p utan hw aksellerasjon. 7489811[/snapback] Enig med at det kan være greit å lese overskriften på topic før man svarer. Uansett: En dual core 6600 vil ikke kunne klare H.264 med 1950XT engang. Se testen til anandtech http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886 Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Tror jeg kjører det oppsettet her jeg. Grafikkortet er jo ikke så altfor elendig, og det er 1024 ram samt 500gb med lagring Noen innvendinger? 7489064[/snapback] Veldig bra oppsett til den prisen.. Lykke til Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 HAR lest hele tråden! Ikke no problem.... med det der blir en noe avanser MP3 spiller INGEN HTPC..! Kaste bort 3500 kr er helt å holdent trådstarter sitt valg.. Igjen nok en latterlig tråd.... (At jeg i det hele tatt gadd å svare...beats me) Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Altså, snabel. Du har ikke lest hele tråden, isåfall kan du ikke å lese. PCN skal brukes til å spille av vanlige .avi og .mpeg filer! IKKE HDTV ffs! Det fantes HTPCer før HDTV kom også vettu. Endret 14. desember 2006 av Slettet-xwByZdFZ Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 HAR lest hele tråden! Ikke no problem.... med det der blir en noe avanser MP3 spiller INGEN HTPC..! Kaste bort 3500 kr er helt å holdent trådstarter sitt valg.. Igjen nok en latterlig tråd.... (At jeg i det hele tatt gadd å svare...beats me) 7499289[/snapback] Herregud. Stått opp på feil bein nå eller? Leser du vettu, så skjønner du poenget med tråden. Men du er vel bare ute etter å slenge dritt. Skjerp deg. Den HTPC der fungerer utmerket. Er jo også muligheter for oppgraderinger Når det trengs. Men hvorfor ikke 2 x 250 gb samsung disker til 620,- hver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå