Gå til innhold

HTPC til 3500 kroner

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Hei

Skal ha meg HTPC som kun skal brukes til å se film med, samt bilder og musikk.

Budsjettet er på 3500kr.

Krav:

-minst 500gb HDD

-minst 512 RAM

-HTPC kabinett

Hardisken blir nok en maxtor 500gb, da disse fåes fra 1300kroner.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cooler master HTPC kabinett med PSU 900kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309269

AMD Sempron 3000+ AM2 500kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320777

Hovedkort: Abit NF-M2S med GeForce 6100 og 7.1 lyd 580kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328960

Minne Apacer DDR2 300kr https://prisguiden.no/product.php?productId=20965

DVD brennerca 300 kr https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

------------------

2600kr + porto

Da kan du bruke resten av pengene på harddisk, selv ville jeg ha kjøpt en 320GB disk til 8-900kr og heller kjøpt en til når den var full (og prisen på disker synker jo som kjent).

EDIT: Jeg ville personlig ha kjøpt 1 gig minne (min), men du har jo ett ganske lavt budsjett...

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Jeg skal ha HDD, jeg trenger det fordi jeg kun har en lapop med 60gig for øyeblikket.

7469944[/snapback]

Bountyhunter(BF:V),10/12-2006 : 20:36]man trenger fortsatt 500gb tilleg da..

7471361[/snapback]

Han har jo nå også sannsynligvis harddisker på sin vanlige pc, så han kan spare litt penger på å bruke harddiskene både til pcen og til HTPCen

7474178[/snapback]

les nå hva han skriver da folkens...

Støtter ellers kong basse sitt oppsett, og spe på med flere middels store (320-400GB) disker etter hvert som du trenger mer plass

Lenke til kommentar
Cpu, HK og GPU trenger ikke koste mer en 500 lappen da disse ikke er viktig i en HTPC. Ingen forslag til oppsett?

7470006[/snapback]

Dette vil du angre på hvis du har planer om å spille av noe som helst HD materiale. 720p for ikke å nevne 1080p krever ganske store ressurser for å kjøre.

Dette "glemte" jeg når jeg bygde min htpc for kort tid tilbake. Fant rett etter ut at en htpc ikke er så kul uten en flatskjerm TV.. Og med det såklart HD materiale lastet ned fra nett..

720p kilder går med en Intel Core Duo T2300 på 1,66 GHz, men 1080p kilder går ikke. Da må du over 2.0 GHz.

Be warned!

Lenke til kommentar
Cpu, HK og GPU trenger ikke koste mer en 500 lappen da disse ikke er viktig i en HTPC. Ingen forslag til oppsett?

7470006[/snapback]

Her er vel entusiastene uenige. Skal video vises med skikkelig kvalitet kreves det noe av både CPU og GPU. Se f.eks. Mastiff sine fantastiske HTPC guide.

Ser at andre er enige med meg.

PureVideo hjelper, men de rimeligste kortene er vel uansett i svakeste laget. Og rimelige løsninger krever også at GPU bruker av RAM, så da må det plusses på her også.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

7470006[/snapback]

Her er vel entusiastene uenige. Skal video vises med skikkelig kvalitet kreves det noe av både CPU og GPU. Se f.eks. Mastiff sine fantastiske HTPC guide.

PureVideo hjelper, men de rimeligste kortene er vel uansett i svakeste laget. Og rimelige løsninger krever også at GPU bruker av RAM, så da må det plusses på her også.

7475438[/snapback]

Han kunne selvsagt kjøpt:

Skjermkort til 5500kr

CPU til 3500kr

Minne til 2500kr

...men budsjettet er ikke laget for dette.

I følge Anandtech (http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=5) trenger man minst en E6400 hvis man skal kjøre H.264 filmer på 8800GTX, skal man derimot bruke ett AMD skjermkort må man opp i minst E6700, og det er klart at her snakker man om en helt annen pris enn trådstarter, overskriften sier: HTPC til 3500 kroner

Med det nevnte hovedkortet, og ATX kabinettet kan han enkelt kjøpe PCIe skjermkort og en kraftig AM2 prosessor når han får penger/om han ønsker. Om han har en flott tv kan han også se etter hovedkort med DVI utgang (eller RGB om han bruker det), da blir det i hvertfall ikke noe å si på overføringen.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

7470006[/snapback]

7475438[/snapback]

Skjermkort til 5500kr

CPU til 3500kr

Minne til 2500kr

I følge Anandtech (http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=5) trenger man minst en E6400 hvis man skal kjøre H.264 filmer på 8800GTX, skal man derimot bruke ett AMD skjermkort må man opp i minst E6700, og det er klart at her snakker man om en helt annen pris enn trådstarter, overskriften sier: HTPC til 3500 kroner

Med det nevnte hovedkortet, og ATX kabinettet kan han enkelt kjøpe PCIe skjermkort og en kraftig AM2 prosessor når han får penger/om han ønsker. Om han har en flott tv kan han også se etter hovedkort med DVI utgang (eller RGB om han bruker det), da blir det i hvertfall ikke noe å si på overføringen.

7476695[/snapback]

ehm hva slags h.264 film var det? kjører fint 720p på en pc med 3800+ amd cpu og x850xt pe.

Lenke til kommentar

Her er vel entusiastene uenige. Skal video vises med skikkelig kvalitet kreves det noe av både CPU og GPU. Se f.eks. Mastiff sine fantastiske HTPC guide. ....

7475438[/snapback]

Skjermkort til 5500kr

CPU til 3500kr

Minne til 2500kr

Tenkte ikke på det nivået i priser, bare gjøre trådstarter oppmerksom på at man får ikke CPU, HK og GPU som virkelig egner seg for HTPC for 500,- kr. Og at CPU og GPU ikke betyr noe for en HTPC, er tull. Selv om det klart avhenger av programvare med mer.

7476695[/snapback]

Er budsjettet begrenset, ja da er det lurt å kjøpe noe som kan oppgraderes. Men kabinettet som er foreslått har sterke plassbegrensinger, og PSU i sært format, pluss at tester klager over støy (generelt problem på billige HTPC kabinett). Og skal det brukes til HTPC bør krav være minst digitale lydytganger og DVI/eller RGB utganger for skjerm.

Må alt untatt DVD-brenner og HD byttes i løpet av 1 år, begynner lav pris i dag bli høy pris tilsammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...